Up trimmen

Discussie in 'F3A' gestart door eallard, 14 sep 2016.

  1. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Modelbouwvliegers,

    Ik moet mijn LEO F3A, elektrisch aangedreven veel up trimmen.
    Op de bouwtekening staan geen instelhoeken voor vleugel en stabilo maar ik ga uit van allebei 0 graden.

    Ik heb de instelhoeken opgemeten en bij stabilo op 0 graden heeft de vleugel - 1 a -1,5 graad instelhoek.
    Ik zal de instelhoek van de vleugel aanpassen maar is dit de reden voor het up moeten trimmen?

    Eric
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Of beter, dat is volgens mij de oorzaak. Het zal omgekeerd moeten zijn. De hoofdvleugel moet op 0° staan, afhankelijk van het gebruikte profiel zou dat +1° tot +1,5° kunnen zijn. De instelhoek van het stabilo zal -1° tot -2° moeten zijn.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Bij dit type F3A model staat de vleugel instelhoek meestal ingesteld op +0.5° (Symetrisch profiel), het stabilo (Symetrisch profiel) op 0.0° , motordomping -1.5° en motorzijwaartsstelling 1.5°. (Basis setting)
    Je zult later tijdens de vlucht middels een trimchart moeten nagaan of deze waardes juist zijn.

    Een negatieve instelling van de vleugel kan niet, het model zal "wringen" in de lucht..

    Succes,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2016
  4. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Heren bedankt voor jullie reactie en advies
     

Deel Deze Pagina