update van de kriek

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 16 okt 2017.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    Na vele jaren met ups en downs gevaren te hebben is de vloot aan een update toe
    Weg met de oude techniek de nieuwe komt er in
    water lekken dat is ondertussen gevonden waar het aan gelegen heeft en alle deksels worden vervangen door acrylic deksels
    Het duiksysteem word ook aangepakt en de oude meuk die het jaren goed gedaan heeft is nu oud dated en word vervangen
    allemaal acrlic buis zodat je kan zien wat er in de duik tank gebeurt
    Het kost allemaal wel wat maar daarna kunnen de boten er weer jaren tegen
    Niet alleen de duik tank maar het volledige tech rek word vervangen door een alu rek
    De DTC is nu aan versie 5 toe en heeft naast lion controle ook 80% vulling gekregen en de sensoren zijn hall sensoren geworden die veel bedrijf zekerder zijn dan reed relais
    De glazen buisjes waren het meest kwetsbaar bij het in de wtc schuiven van het tech rek
    De rest 20% is gewoon proportioneel bedienbaar naar believen .de 80% is gewoon duiken tot het dek onder zit
    Een aan uit schakelaar ga je te vergeefs zoeken want die zit niet meer in deze en andere boten
    In het water leggen is voldoende om de boot aan te zetten uit het water halen heeft het tegenovergestelde effect
    De borsteloze regelaar is nog in ontwikkeling en daar zullen dus 2 motoren op kunnen aangesloten worden
    Deze zijn NIET apart te sturen maar lopen quasi synchroon op het ontvanger signaal
    Het is een hele plaats besparing die door deze opzet bereikt word
    Het vervolg is natuurlijk een regelaar waar je de twee motoren wel afzonderlijk op kunt besturen maar dat is nog koffie dik kijken op dit ogenblik eerst de duo maar eens goed aan de tand voelen

    Als accu's worden er industriële lion accu's gebruikt ik kan daar nu aan geraken door dat ze ook in de wiskers zijn gebruikt en daar meer dan hun bruikbaarheid hebben bewezen
    Met dan de lion saver in de DTC is het gewoon veilig in gebruik
    Staan nog op de verlang lijst om zelf te bouwen een diepte regelaar en een balans regelaar maar dat heeft tijd en die van Norbert voldoen voorlopig nog steeds .
    Waarom ze nog niet gebouwd zijn is een kwestie van software schrijven en het moet evengoed of beter zijn dan wat er te koop is
    De Kompas sturing is een mooie hulp bij het kanaal varen omdat de boot dan redelijk goed op koers blijft
    Deze gaat niet in alle boten worden ingebouwd omdat niet allen daar voor geschikt zijn
    Deze staat nu wel op punt daar ik hier ook de software heb veranderd en de sturing meet nu meer zaken dan voor heen waar door de software sneller kan ingrijpen om de boot op de ingestelde koers te houden


    Nu is van de krick de duik tank aan het drogen en dat is ook meteen de accu houder ;dus alles uit een stuk .
    Ik kan nu niet verder daar ik geen endfest 300 meer in huis heb .Morgen eventueel een setje halen
    De voeding buis van de duik tank loopt half in de wand van de duik tank en die moet stevig verankerd worden want er komt nogal druk op
    Zo kon ik dus ook de kabels van de accu's daar in verwerken en zo doende een veel grotere duik tank plaatsen en zo komt de boot hoger op het water te liggen

    Foto's denk het niet dat die er gaan komen je zult de boten wel aan het water tegen komen

    Morgen testen of de tank dicht is en dan horen jullie het wel
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.775
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    boot in het water is aan en boot uit het water is uit .

    een schakelaar in het natte gedeelte die min of meer drijft met stryrodinges ?
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    nee een schakelaar kan defect geraken
    klein maar het kan wel 40 amp verdragen dus rechtstreeks tussen de accu en de rest van de elektronica
    en geen bewegende delen meer
    maar je zult het zelf wel kunnen bekijken eventueel in februari op de vergadering
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.775
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    zal eerder de eerste vaardag worden denk ik. maar dan zal ik het wel zien.
    lijkt me wel makkelijk
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    endfest 300 bestaat voor de particuliere markt niet meer
    iets met dopjes die kind veilig moesten zijn of zo iets
    de formule is vernieuwd en de lijm is dus minder sterk geworden
    site van de maker en een boel uitleg
    http://www.uhu-profishop.de/unterschied_uhu_plus_endfest_300_neue_formel.html

    een tube gehaald want ik had nodig
    daar ik drie 2 mm diepe gleuven in de duiktank heb gefreesd moeten deze terug verstevigd worden
    lexan is een shit spul wat lijmen aan gaat maar met endfest heb ik nog nooit problemen daarmee gehad
    eens de buisjes terug in de gleuven gelijmd zijn is de tank terug stevig op die plaats
    ik heb wel de endfest verwarmd omdat hij dan veel harde word
    nu wachten tot alle uitgehard is en dan druktest of ze niet uit elkaar knalt
    gr raf
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    de lijm is nu droog en de ballast tank is water dicht
    ze werkt voortreffelijk ook met de veel kleinere pomp
    het verschil met de oude is dat ik ongeveer 1/2 meer water kan in nemen en de boot dus hoger op het water gaat liggen
    de drie hall sensoren zijn onder weg met Bpost ik denk dat ze te voet aan het komen zijn
    de hele schakeling is zo klein dat de processor even groot en dik is als de kabel die naar de ontvanger gaat
    maar ik ga hem tussen de pootjes van de pompsturing monteren daar zit hij veilig weg geborgen .
    een printje maken is nodeloos want dat zou groter zijn dan de processor zelf en ik wil plaats besparen omdat ik dan dezelfde techniek kan gebruiken in de 212 van revell

    foto's tja wie heeft er wat aan ;wat er op zit kun je niet bestellen en zonder programma werkt er toch niks
    als de hall sensoren hier zijn dan komt er wel een filmpke maar zeebrugge naar as duurt haast even lang als van china naar hier
    gr raf
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België


    het vol pompen van de cylinder duurt ongeveer 1 minuut wat nogal langzaam is
    maar dit komt door de pomp die gewoon geen groter debiet heeft
    een kavan pomp doet het op minder dan de helft van de tijd maar deze past gewoonweg niet in de WTC
    ik heb nog andere pompen met een groter debiet maar daar verslijten de tandwielen dan weer heel snel van
    een slangen pomp past ook niet dus ??? dilemma of ik dit wel ga gebruiken zoals het nu is

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België


    dezelfde tank maar nu met een kavan pomp
    je ziet het verschil in tijd met vullen en legen
    alleen spijtig dat deze niet in de wtc geraakt
    straks met een andere pomp testen maar daar verslijten de tandwielen redelijk snel van
    in mol zitten er deeltjes zand in het water en deze beschadigen de plastieken tandwielen razend snel
    om goed te zijn zou je elk jaar de tandwielen moeten vervangen
    gr raf
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.406
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    heb je daar geen spindel inzitten?
    Door de luchtdruk in de boot gaat de tank weer leeg dus?
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    nee geen spindel want ik heb geen plaats voor die ellende
    En nee die tank loopt niet terug leeg waar dit wel gebeurt bij een baxterzak en een open tank
    kwestie van juist aan sturen door de elektronica (hall sensoren)
    en je ziet nu het systeem uit de boot maar er zit nog vanalles aan die pomp vast hé
    in den U2540 werkt dit perfect dus we zullen zien als de kriek terug dicht kan of dit daar ook perfect in gaat werken
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    stapke verder en vandaag de duiktank aan het techrek vast gezet
    als dit allemaal uitgehard is kan het techrek uitgelijnd worden
    en dan de nieuwe servo's en dergelijke worden ingebouwd
    [​IMG]
    de processor die de volledige DTC controller vervangt .het enige wat hier nog bij komt is de balancer stekker en een goedkope china regelaar en 3 hall sensoren .dit alles is pakken groter dan de uiteindelijke processor
    functies van het ding
    1 stuur puls van ontvanger
    2 failsafe
    3 accu controle van de 5 cellen die hij bevat
    4 tank leeg
    5 tank 80%
    6 tank vol
    7 sturing van de ESC
    8 water detector

    eigenlijk nemen al die bijkomende delen meer plaats in dan de stuur processor zelf LOL
    maar met een goed programma heb je niet veel nodig
    gr raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.406
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    een tank met spindel is geen ellende.
    In de 206 zit hij 30 jaar en de Skipjack nu 25 jaar.
    Maar wel goed gebouwd, en niet snel in elkaar gegooid.
    Hoeveel tanks van Engel oftewel Preissenhammer zijn er?
    Hoe gaat bij jou die "zuiger" dan terug als de tank leeg gepomt wordt?
    Je ziet die afsluiting met de ringen duidellijk terug gaan naar de stand leeg
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    Hein in de kriek is er geen plaats voor die spindel
    je ziet toch de zuiger terug gaan als ik de tank leeg pomp
    of dacht je dat heilige geest die piston terug duwde
    in de boot gaat het leeg pompen nog iets sneller met de tegendruk in de wtc
    kwestie van de pompmotor om te draaien en te zuigen in plaats van te blazen
    het enige is dat alles zeer juist gemaakt moet zijn want iets te groot en de piston spant te hard en iets te klein en de piston lekt
    een airZ ring zou beter zijn maar die hebben ze niet in alle maten dus ik zou of een te dikke duiktank hebben of een te dunne
    in den 21 zit deze nu reeds een tijdje en deze werkt perfect dus ik zie niet dat er ergens een probleem zou kunnen zijn
    al de rest van het materiaal word nu ook vervangen en ik hoop einde van de maand met de kriek klaar te zijn
    dan kan hij terug in zijn kist tot volgend jaar en komt de volgende op de werk bank om een volledige refit te krijgen
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]
    het tech rek is haast klaar
    nog juist de servo plaat tekenen en dan kan alles vast in elkaar gezet worden
    de nieuwe servo's zijn binnen dus dat komt allemaal goed want dan heb ik de juiste maken
    het tekenen valt best mee en als alles dan als een puzzel in elkaar valt zit met een beetje lijm alles muur vast
    gr raf
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.406
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dat was ook wat ik vroeg Raf.
    Hoe loopt die "zuiger" terug.
    Door de luchtdruk in de boot gaat de tank weer leeg dus?
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    nee door gewoon leeg te pompen want in het filmpke is er geen tegendruk en loopt de zuiger ook terug
    alleen als alles in de wtc zit gaat het leeg pompen beter gaan door de tegendruk die dan een beetje mee helpt
    gr raf
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Met andere woorden door het vacuum wat de pomp creëert doordat ze water wegneemt, en dus ja door de atmosferische druk aan de andere kant van de cilinder of de WTC druk als hij is ingebouwd, natuurkunde blijft natuurkunde he.
    Je ziet dit systeem ook gebruikt worden in hele kleine U bootjes (met een spuit), zolang je pomp sterker is dan de waterdruk, blijk mij bij deze toepassingen geen probleem, zal dit altijd werken.
    Persoonlijk had ik met een kabel een potmeter met veer verbonden zodanig dat de laatste 50mm proportioneel is.

    Ik vind het een mooie oplossing, en die lastige spindel zit niet meer in de weg.

    Als ik ooit eens aan mijn duikboot toekom is dit ook een kanshebber.

    Ik blijf volgen, Raf je heb een fan bij (al lang hoor maar dat was dan in stilte)
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.310
    Locatie:
    As,België
    die laatste 20% is proportioneel
    zolang ik niet voor bij de 80% vulling terug ga kan ik die 20% gewoon proportioneel sturen
    als ik een andere processor gebruik dan kan ik zelfs op een 10 cm juist de diepte bepalen
    nu kan dit niet omdat de processor geen in/uitgangen genoeg heeft
    de kriek is klein en daarom moet ik ergens wat laten vallen om het er allemaal in te krijgen
    en aan dit systeem moet je helemaal geen veer zetten om die 20% proportioneel te bedienen
    een schuifpotmeter is voldoende maar dat zie je ter zijner tijd wel
    gr raf
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Leuk, ik wil inderdaad wel eens zien hoe je die laatste afstandsbepaling dan doet met die hall sensors dit zou een stap vooruit zijn in sommige van mijn eigen projecten...
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.013
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie 'hybride' oplossing tussen een zuigertank en een open tank met pomp! Het beste van beiden verenigd. De eindposities pak je dan met HAL-sensoren?
     

Deel Deze Pagina