Upgrade opties qua motoren voor de hobby rijder die niet het onderste uit de kan hoeft?

Indoorvlieger

Forum veteraan
Meestal is het standaard antwoord als je wat sneller wilt "neem een leuk brushless setje". En dat is op zich prima, alleen maak je dan vaak een flinke sprong in snelheid, en is de auto daarna misschien te snel voor een beetje "casual" rondjes scheuren, en/of blijkt de transmissie de extra kracht niet goed aan te kunnen. Dus dan is het eerder "mag het ook een onsje minder zijn?", dus iets minder snel. Ik denk dan aan ca 40 km/h, of iets daarboven.

Met andere woorden, welke motoren, dan nog wel met borstels, zijn een goede optie als je iets sneller wilt dan met de standaard motor die in de goedkopere kits, of RTR-sets mee is geleverd?

Om daarachter te komen is het handig om de specs te kennen van diverse standaardmotoren. Van de LRP S-10 motor weet ik die inmiddels deels, 23 turns, en 20500 rpm onbelast. Alleen niet het vermogen. Een andere veelgebruikte stock motor is de Kyosho G20 single, tot nu toe geen specs kunnen vinden. En de specs van de Tamiya motoren mogen dan ook niet ontbreken.

Edit: het gaat mij vooral om buggies, 2 of 4WD.

Laatst bewerkt:
Hallo,heb zelf een tamiya superstock rz 23 turns daarmee word de auto al een stuk sneller en meer koppel.
Standaard pignon van 17 door 19 vervangen en trekt nog sneller op als met standaard motor.
Mijn zoon heeft een carson toxic 21 turns,topsnelheid ongeveer hetzefde als bij mij,trekt alleen beetje trager op.
Mijn ervaring is dat turns niet alles zeggen.
Vb:die kyosho g20 zat standaard bij de auto van mijn zoon,maar is een stuk trager dan de tamiya rz en de carson ondanks de 20 turns.
mvg ;)

Bedankt voor de praktijkervaringen. Inderdaad zeggen turns blijkbaar vrij weinig, het kan betekenen dat de motor "hotter" is als het aantal lager is, maar hoeft zeker niet. Opvallend wel dat de G20 beduidend langzamer is dan de andere 2 die je noemt. In mijn Lazer ZX-5 presteert deze motor best goed, met een erg laag verbruik.

Wat zijn je rijtijden met de Superstock RZ? En met de Toxic 21? Dat geeft een beetje inzicht in het stroomverbruik. En weet je toevallig ook welke overbrengingsverhouding je met 17T en 19T pinion hebt? En wat is de topsnelheid op een recht stuk? Misschien een filmpje ergens op het net staan van beide auto's?

Laatst bewerkt:
Met een 3000 nimh akku ongeveer 20 min en mijn zoon paar min minder.
Topsnelheid schat ik rond de 40kmh.
Wel gek dat die g20 bij jou goed presteert,had die motor zoals ik altijd doe minstens 10 min onbelast laten inlopen.
De rijtijd was wel langer dan de carson toxic 5 min ongeveer.
Maar zowel acceleratie als topsnelheid trager.

De standaard 540 silvercans zijn 27 turns en draaien rond de 15000 rpm.
Ik geloof dat de Carson superstock een 20 turns was.

Verbruik is relatief. Niet alleen hoe je er mee rijdt maar ook hoe je hem vertand.

Met een 3000 nimh akku ongeveer 20 min en mijn zoon paar min minder.
Topsnelheid schat ik rond de 40kmh.
Wel gek dat die g20 bij jou goed presteert,had die motor zoals ik altijd doe minstens 10 min onbelast laten inlopen.
De rijtijd was wel langer dan de carson toxic 5 min ongeveer.
Maar zowel acceleratie als topsnelheid trager.

Ik heb die G20 niet laten inlopen, maar acceleratie was direct prima, althans met het 3000 mAh pakket. Op de meeste ondergrond toch wel wat wielspin bij wegrijden, en ook na een aantal meter al bijna op topsnelheid. Die zal alleen niet op de 40 km/h liggen, ik denk hooguit 35. Maar het felle wegtrekken betekent misschien dat ik nog een tandje hoger in pinion zou kunnen, voor wat sneller, maar op de plekken waar ik meestal rij is acceleratie belangrijker dan een paar km/h sneller te kunnen.

40 km/h is prima, en het verbruik lijkt dan mee te vallen. Over welke auto's praten we dan trouwens? Roelof heeft wel gelijk met zijn opmerking over dat rijstijl en vertanding veel uitmaakt. Ondergrond natuurlijk ook, op gras rijden is een stuk zwaarder dan harde klei bijvoorbeeld. Maar even uitgaande van recht stuk, bochtje, weer optrekken naar volgas op het volgende rechte stuk, dan weer bochtje, is 20 minuten op 3000 mAh niet verkeerd. Gemiddeld zou dat 9A betekenen, alleen weet je dan niet de piekstromen.

Ik heb aan de importeur gevraagd naar de details over de specs van de motor in de Blast BX, dat is in mijn geval de buggy die ik wat vlotter wil hebben. Enige wat ik weet is dat die 23 turns zou zijn, en 20500 toeren onbelast, maar wat daar van overblijft op de weg, en hoeveel vermogen de motor kan leveren, geen idee. Maar volgens mij is de auto op het moment langzamer dan een silvercan.

Overbrengingsverhouding weet ik niet.
Rijtijd was op harde ondergrond soort klei,op gras zal inderdaad wat korter zijn.
Ik heb een tamiya super fighter gr 2wd en mijn zoon een robitronic stinger eb1 ook 2wd,daar zit misschien ook een beetje verschil want jouwe is 4wd.
De superstock rz is 23 turns en doet onbelast 27500rpm volgens tamiya en de toxic onbelast 28000rpm,maar belast heb je natuurlijk het meeste aan.
Daar zit volgens mij het grote verschil tussen de motoren.

Ik denk dat voor een 4WD misschien iets meer koppel nodig zal zijn, de auto is toch zwaarder, en de drive train ingewikkelder. Dan zou misschien de BZ versie beter zijn, of toch de RZ maar dan met kleinere pinion. Welke regelaars zitten er in jullie auto's?

Je kunt met behoud van overbrenging niet ongelimiteerd een snellere motor plaatsen. Minder turns geeft wel meer toeren maar ook minder koppel. Als je de motor in een grotere mate veranderd moet je lichter gaan vertanden, Tamiya had altijd van die mooie tabellen welke oinions voor welke motoren.

Klopt. Ligt er alleen ook een beetje aan wat het koppel is van die snellere motor. Vaak heeft een snellere motor inderdaad iets minder koppel, maar dat hoeft niet. Bij mijn Optima Mid ging ik destijds van een standaard motor naar een Conrad GZ 1200 of zo (even uit mijn hoofd) en had daarmee betere acceleratie, en hogere topsnelheid, zonder dat de motor warm werd, en rijtijden van 10 minuten of meer op een 1300 of 1900 NiCad. Het ligt er maar net aan hoe pittig de standaard motor was. Is het een echte instapmotor, dan ga je al snel met bijna elke losse motor erop vooruit.

Je kan bij motoren met een verstelbare endbell ook nog de timing aanpassen, en daarmee een balans zoeken tussen koppel en toeren.

Zo'n tabel blijft alleen toch wel handig, nu moet je proefondervindelijk maar uitzoeken welke vertanding het beste rendement geeft. Alleen de fabrikanten van pinions varen er wel bij.

@modelfun: welke regelaars gebruiken jullie? En welke pinion? Dan kom ik wel achter de overbrengingsverhouding.

Laatst bewerkt:
De tamiya heeft nog de standaard regelaar teu104 en pinion optionele 19 standaard 17 vind niet in de beschrijving hoeveel tandjes de spur heeft.
De robitronic heeft een graupner speed profi 40r de standaard regelaar viel soms uit door te warm worden de pinion is een 20 standaard,vind hier ook niet hoeveel de spur is.
De super stock rz heeft wel een enorm koppel als de banden genoeg grip hebben kan ik wheelies maken.

Goed te horen dat die 104 het goed kan hebben. Dat is volgens de specs een 60A regelaar, en mijn LRP Runner Reverse zou tot 92A kunnen volgens fabrieksopgave. Aangezien een 4 x 4 toch wat meer zal verbruiken dan jouw 2WD buggies, is het fijn als de regelaar wat reserve heeft.

Praat je dan over lipo, of een andere NiMh? 10 km/h erbij is best veel. Met NiCads heb ik ook wel een keer een flinke boost in snelheid gezien toen ik van een standaard 1300 mAh pack naar een Sanyo 1900 SCRC pack ging, maar dat was dan misschien iets van 5 km/h erbij, en vooral meer acceleratie.

Het 3000 mAh pack dat ik gebruik is geen top-pack, maar zet in de Lazer wel betere prestaties neer dan in de LRP. Terwijl beide buggies vergelijkbaar zijn in opbouw, en gewicht. Alleen heeft de Lazer een andere motor, maar ik heb begrepen dat die niet echt super zou zijn.

Goed te horen dat die 104 het goed kan hebben. Dat is volgens de specs een 60A regelaar, en mijn LRP Runner Reverse zou tot 92A kunnen volgens fabrieksopgave. Aangezien een 4 x 4 toch wat meer zal verbruiken dan jouw 2WD buggies, is het fijn als de regelaar wat reserve heeft.

Een maat van mij heeft een 1:10 touring met een Team Orion Element 19t op een simpele 20A micro (1:18 ) regelaar laten lopen, zonder problemen. Een Schultze 40 regelaar gespecificeerd voor 40 tot max 53 A had geen moeite met een 12 turns motor.

De hele transmissie.

Intern van mijn Kyosho TF4 was iets van 2.1 en als ik het nog goed heb gebruikte ik 35 op 78 met pinion/spur

1:10 is veel te traag voor zo'n motor en auto

Ah, de TF4 is een auto voor de weg. Ik zat te denken aan buggies, en dan is rond de 7:1 vaak het laagste wat je kan instellen. Buggy banden zijn ook iets groter, dacht ik, dus heb je meer koppel nodig om de motor niet overmatig te belasten.

Back