US flightmodes vs NL/EU flightmodes

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MarkP, 17 mrt 2017.

  1. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Hoi,

    Tijdens zoeken naar Taranis instellingen die hopelijk mijn 'airtime' wat kunnen vergroten zie je steeds verschillende modes voorbij komen vanuit de US tegenover flighmodes uit de EU.

    Met name Zoom (is het reflex setting tijdens launch?) is een terugkerend verschil. Het argument lijkt meer werphoogte te zijn.

    Zou iemand willen toelichten waarom wij minder flighmodes gebruiken dan zij en of Zoom van invloed is? Zo ja, waarom gebruikt (bijna?) niemand het in onze regio?
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Goh, ik weet niet of er echt verschil is. Met een beetje reflex haal je alle lift uit het profiel een heb je theoretisch de minste weerstand tijdens het omhooggaan.

    Idee is om horizontaal tegen de wind in te gooien, dan is de snelheid tijdens lanceren tov de lucht het hoogst, en die is bepalend voor de theoretisch maximale hoogte. De rotatie dient dan om snel van horizontaal naar recht omhoog te komen en dan in zoom verder te stijgen.
     
    MarkP vindt dit leuk.
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    In België en Nederland zie je veel mensen gewoon recht omhoog gooien. Ik denk dat dat ook met onze fysieke postuur te maken heeft. Wij als lange mensen hebben minder last van het risico op tipstrike.
     
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Of die rotatie niet meer kost aan snelheid dan dat je wint is dan de vraag.
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Voor zover ik weet vliegt er niemand met meer of minder flightmodes, preset is preset, of reflex,zoom etc. gelukkig staat het aantal benamingen niet gelijk aan het aantal flightmodes.....een goede werper haalt flink wat winst met een goed afgestelde preset. theorie is dat men vlak gooit(naar de horizon) en door het gebruik van preset direct naar boven speert. dat wij door onze langere postuur gemakkelijker omhoog kunnen gooien zonder een tipstrike lijkt me wat ver gezocht, vooralsnog getuigd dat mijn inziens aan een gebrek aan techniek. behalve dat het uiteindelijk niet lekker voor je lijf is haal je er ook weinig winst uit. persoonlijk focus ik me meer op de versnelling tijdens de draai dan de worp zelf, arm gestrekt houden en de werpstift als het ware uit je vingers laten glippen zijn de belangrijkste tips voor een goede basis, alsmede op de horizon mikken.

    @mark, ik vrees dat je een beetje in de war bent door alle verschillende benamingen, je zin met ''zoom'' erin begrijp ik niet helemaal, wellicht is het de benaming a la Taranis? Volgens mij betreft het hier de preset tijdens de worp, bediend door een veerschakelaar linksonder op je zender(rechtshandig). ingedrukt houden tijdens de draai en loslaten zodra je kist de gewenste hoek naar boven maakt is wat we ermee doen. Ook hier in Nederland wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt, eigenlijk is het overal wel gebruikelijk.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
  6. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Overasselt
    Qua vliegmodes verschilt er niet zoveel met EU en US.
    Met het instellen van de taranis kan het handiger zijn om meerder vlieg modes aan te maken, vandaar dat je deze veel tegenkomt in de taranis programma's die je op internet kan vinden.
    Zo heb ik in mijn Taranis 5 vliegmodes, ik zal deze even nader toelichten:
    Launch:
    Dit is in feite mijn preset, hiermee worden mijn landing flaps overuled zodat ik niet met flaps kan gooien. Landigflaps kan ik alleen gebruiken in de speed, cruise of thermal mode, hiermee voorkom ik dat ik deze kan gebruiken in de lancering. Deze mode is alleen actief als mijn verende schakelaar is ingedrukt. (lanceren naar de horizon)
    Zoom:
    deze mode komt na de Launch, zodra ik mijn verende schakelaar los laat. Met deze mode zorg ik ervoor dat mijn DLG mooi recht omhoog gaat, ook heb ik hier wat minder Aileron diff zodat ik makkelijker een turn and burn kan doen, hoewel ik er zelf niet zo'n fan van ben.
    Speed :
    in deze mode zijn mijn ailerons gelijk dus geen flap. Landing flaps kan je hier wel gebruiken.
    Cruise:
    klein beetje flap, landigflaps kun je hier gebruiken.
    Thermal:
    iets meer flaps dan cruise, landingflaps kun je gebruiken.

    De speed, cruise en thermal heb ik op een 3 standen schakelaar zitten zodra ik van speed naar cruise mode ga wordt mijn zoom mode gedeactiveerd.
    zoom mode is bijna gelijk aan mijn speed mode.
    dus het eerste wat ik doe als ik op max hoogte ben is naar cruise mode gaan en vandaar uit vlieg ik dan weer verder totdat ik weer ga lanceren.
    Tijdens het vliegen zelf gebruik ik alleen maar de speed, cruise en thermal mode.

    Ik heb dus mijn Preset opgedeeld in 2 lanceer modes ipv dat ik deze in speed laat staan en een beetje up geef op mijn stabilo, dit heb ik gedaan om de stijgvlucht zo goed als mogelijk te kunnen benutten en om te voorkomen dat mijn landigflaps uitstaan als ik ga lanceren en in mijn stijgvlucht ben. Daar waar nodig kan ik in iedere mode apart mijn instellingen aanbrengen, dit vergt natuurlijk wel wat meer afstel werk.

    Hopelijk is het hiermee allemaal wat duidelijker geworden.
     
    MarkP, dwarswind, l shems en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Bedankt voor de uitleg Bastiaan. Eén ding wat ik nog niet helemaal begrijp: ik heb nu iets vergelijkbaars ingesteld, met een "startstand" (ik heb nog geen launch/zoom onderscheid ingesteld) op de verende schakelaar, en cruise/thermal/speed op een 3-standenschakelaar, maar ik snap niet hoe je hiermee op 5 modes uitkomt. Bij mij overruled the verende schakelaar de 3-standenschakelaar, en zodra ik die loslaat kom ik in de cruise/thermal/speed mode (maar net waar de 3-standenschakelaar op staat), maar hoe voeg je hier nog die 5e mode (zoom) aan toe? Volgt die automatisch na de launch mode, ongeacht waar de 3-standenschakelaar op staat?
     
  8. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Overasselt
    Zodra ik mijn verende schakelaar (Launch mode) los laat gaat die automatisch naar de Zoom mode, ongeacht waar de andere schakelaars op staan.
    In deze twee modes is het niet mogelijk om de landingflaps te gebruiken, tevens kun je in de launch mode geen down trimmen zodat de DLG altijd omhoog gaat ipv naar beneden bij het lanceren.

    Om uit de zoom mode te komen moet ik mijn drie standen schakelaar van speed naar cruise zetten. Dan weet ik altijd dat ik na de zoom mode in de cruise mode zit, vandaar uit kan ik dan weer terug schakelen naar speed of thermal.

    In de tijd dat mijn DLG met de stijgvlucht bezig is, tijdens zoom mode heb ik dus de tijd om mijn flaps uit te zetten. Dit kan handig zijn met doorstarten, dan kan ik mijn DLG vangen met landing flaps en zodra ik mijn verende schakelaar indruk worden deze uit gezet totdat ik mijn cruise mode weer aanzet, als ik mijn landing flaps in de tussen tijd (zoom mode) dus niet uitzet. Hiermee heb ik dus geen last van het gooien en stijgvlucht met landingflaps.
    Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik dit graag.
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  9. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Bedankt, klinkt allemaal handig, nu eens uitvogelen hoe ik dat in de X9D krijg :eek:
     
  10. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Hoi,

    Dit was precies wat ik bedoelde. Vele EU piloten kennen geen Zoom mode en zo te lezen op RCgroups gebruiken vele US piloten wel zoom.

    Het minste weerstand tijdens de worp. Dat wil toch iedereen?
     
  11. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    @DeltaMike : Ziehier een eepe model file met alles. http://rcsettings.com/index.php/vie...-rich-predictable-dlg-program-for-the-taranis

    Deze Taranis setup heeft alles (normale setup, alle flightmodes, brakes, snapflap, differentiatie, vario gesproken hoogte na launch, timers, enz.. Ik heb hem geïnstalleerd maar wil altijd weten welke functie wat doet en dit gaat me veel te ver boven mijn pet. Daarom durf ik er niet mee te vliegen om onverwachte zaken te voorkomen.

    Wel ben ik opnieuw begonnen met mijn instellingen omdat in mijn huidige de differentiatie niet werkte (door onkunde ongetwijfeld). Voor het instellen heb ik het PDF document uit onderstaande link gebruikt. Hier staan basis tot zeer diepgaande Taranis settings beschreven in oplopende volgorde. Daar leer ik veel van maar ben er nog niet. Deze instructie is specifiek voor DLG.
    Zie https://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=9433288&d=1476463262
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  12. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Namen kunnen verschillen, het opzet ik hetzelfde....
    Bij mij heet jou "zoom" stand "launch" da's een naam die ik zelf gegeven heb in mijn zender.
    Het is een stand waarin alles vlak staat, oftewel zo weinig mogelijk weerstand.
    Dan heb ik een preset, dat is net dezelfde flapstand maar een beetje up op de hoogte.
    Verder heb ik cruise en Thermal.
    Al die namen heb ik er zelf ingezet, had evengoed eender welke termen kunnen gebruiken.
    Dit zijn zowat de standen die je nodig hebt in f3k cruise de vleugel een beetje hol en Thermal nog meer hol.
    De hoeveelheid hangt af van de kist zelf maar ook van het zwaartepunt en persoonlijke voorkeur.
    Hopelijk helpt dit wat?
     
    Knikvleugel en MarkP vinden dit leuk.
  13. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Aha, bastiaan heeft een extra veiligheid (onmogelijk flaps kunnen geven tijdens de zoom mode) ingeprogrammeerd op zn taranis, dat verklaart bij mij de verwarring. ik vermoed dat deze mogelijkheid niet op alle zenders voorhanden is, hoewel ikzelf met iets vergelijkbaar vlieg. Vergeleken met Bastiaan's oplossing is het halfwerk, maar wanneer ik de veerschakelaar overhaal(de preset inschakel) dan worden alle andere vliegmodes ''overruled'' . Echter wanneer ik deze loslaat gaat alles weer terug in de ingeschakelde stand. Het behoeft dus wel degelijk om je 3 standenschakelaar terug in speed te zetten en je stick voor de flaps ook voordat ik weer gooi. Voor zover ik weet vliegen er meer met deze settings. het is zeg maar zoom mode handmatig bediend;)
     
    MarkP vindt dit leuk.
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb de brakes op de rechter knuppel die bij loslaten gewoon weer in het midden springt. Kun je nooit met getrokken remmen starten.
     
  15. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Mark, er zijn idd veel verschillende benamingen voor hetzelfde...

    Ik denk dat je vraag komt vanwege de concept? Theoretisch heeft de concept een klein verschil tussen zoom en speed. (zoom zijnde je stijgvlucht na 't lanceren) Het idee is dat de launchpeg wat weerstand heeft en daardoor de baan wat scheef trekt. Hiervoor wordt er een tikje meer reflex gegeven op je linker aileron zodat deze iets minder weerstand zou hebben. Ook kan je, indien gewenst, je richting een setting geven... In speed heb je niet de snelheid van je worp, en zou de drag van de peg verwaarloosbaar zijn.

    Tot zover de theorie, in de paktijk ga je vermoedelijk heel weinig verschil hebben...
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  17. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Dat valt toch wel mee zo lezende.
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Idd, een heel goed idee dat preset, ook 10 jaar geleden toen f3k nog ''nieuw'' was en bijna niemand er ooit van gehoord had. Vandaag de dag zijn er nog maar enkele piloten die 10(!) jaar actief mee vliegen met de wedstrijden, wellicht dat die zich jou post en bijbehorende reacties nog herinneren. En ja, voor zover ik weet gebruiken die allemaal preset;)Wat dat betreft heb je je gelijk gekregen.. iets afdoen als onzin omdat je zelf (nog) niet in staat bent om dat op een effectieve manier in te zetten is niet erg opbouwend. Echter gaat deze post van Mark niet over wie de preset onder de aandacht heeft gebracht, maar over specifieke settings op een zender waarmee je je preset als het ware ''upgrades'' geeft in de vorm van tijdelijk blokkeren van bepaalde settings anders dan ''speed/zoom/neutral''- mode. Bastiaan heeft wat dat betreft een uitstekende uitleg hierboven gegeven hierover. Overigens was mijn glimlach overwegend omdat ik het een heel goede toepassing vind van de hedendaagse mogelijkheden op onze zenders. Mark is nog niet zo lang geleden begonnen met f3k, in 1e instantie dacht ik ook dat er sprake was van verwarring wbt. benamingen, echter blijkt nu dat mark mij in iedergeval heeft gewezen op deze mogelijkheden. Glimlachen joh. Top van Mark.
     
  19. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Nou, ik kreeg ze indruk op RCgroups dat tijdens Zoom de ailerons licht omhoog staan (Dat is Reflex toch?) omdat het nog minder weerstand zou hebben (tijdens launch). De uitleg van Bastiaan meldt 'mooi recht omhoog gaat'. Daaruit maak ik op dat het speedmode is met een setting die sommige andere flightmodes uitsluit e niet exact wat hierboven staat.



    Overigens heb ik niet de illusie dat het me op dit moment zou beïnvloeden. Eerst mijn zender optimaal instellen en werken aan lanceerhoogte.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2017
  20. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Dat was, met mijn huidige vliegkunsten, ook exact mijn gedachten :D. Maar Bastiaan was zo vriendelijk me zijn EPEE bestand te sturen; daar heb ik het nodige uit afgekeken, en mijn setup vergelijkbaar aangepast met een launch-mode op een verende schakelaar, zoom-mode als ik die loslaat, die wordt uitgeschakeld als ik van speed naar cruise schakel, met de flapknuppel uitgeschakeld in de launch+zoom mode. Nu nog een mooie rustige ochtend/avond om het allemaal verder te testen :).
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina