USS Enterprise 1/350

Koos82

verslagschrijvers
Hallo Allemaal, hier bij dan de eerste foto's van mijn nieuwe project de USS Enterprise schaal 1:350.
Ik heb mijn andere project de typhoon even in de koelkast gezet
Het is de bedoeling dat hij ook gaat varen straks, dus ik heb al inkopen gedaan qua schroefassen etc. verder zijn er ook nog wat PE delen van Gold medal models onderweg, dus maar hopen dat die ook snel binnen komen.

s7000277yv9.jpg

s7000278yn3.jpg

s7000279jg0.jpg

s7000284xx2.jpg

s7000283iw0.jpg

s7000282ae7.jpg

s7000281ym9.jpg

Zijn er hier toevallig mensen die weten hoe de dek verlichting eruit ziet van het vliegdek, of nog mooier er een foto van hebben, ik zou er graag ook die dek verlichting in willen bouwen

Gisteren heb ik de schroef assen er de roeren en in gebouwd, en vandaag vast de servo, ook inmiddels weer iets verder gegaan met de romp zelf.
Ik ben nog wel aan het kijken wat voor motoren erin komen, niet te groot denk ik, want het hoeft ook geen speedboot te worden, dus als iemand nog suggesties heeft hou ik me aanbevolen.

Ik zat zelf te denken aan 6 volt, met 2 regelaars.

dus dit zou idd een goede oplossing zijn, bedankt!!

enterprise

Hallo Koos,

Leuk om zo´n model varend te maken.
Op de foto zag ik dat je maar 2 van de 4 roeren werkend gaat maken (of zag ik dat verkeerd ?)

Als je dan 4 schroeven plaatst en 2 roeren krijg je mogelijk stuurproblemen. Tenzij je de BB en SB motoren afzonderlijk aanstuurt en dus ook met de motoren kunt sturen.

Lang geleden bouwde ik ook eens een WOII oorlogsschip dat oorspronkelijk was uitgerust met 2 schroeven en 1 roer. Dat wilde niet sturen. Een roer hoort direct achter een schroef te zitten voor maximale werking.

Uit het grootbedrijf weet ik het van iemand die een prachtig plezierjacht had met 2 schroeven en 1 roer. Hij was heel snel terug op de werf en liet er 2 roeren (achter elke schroef 1) onder bouwen, want er viel niet mee te varen.

groet
Adriaan

Hier nog een duit in het (Enterprise-)zakje:

Qua roeren ga ik met Adriaan mee. Zet er vier onder.
Qua motoren en schroeven: 6 V, twee regelaars (kunnen die kleine dingen van Conrad zijn, die kunnen genoeg vermogen aan voor zo'n 'klein' model)
en stuurboord en bakboord motoren apart regelen. Dan kan je manouevreren met je schroeven en roeren tegelijk.

Een andere tip:
De bijnaam van een carrier is "Flattop". Die dames zijn zeer windgevoelig. Zeker de Enterprise. Zet onder het model een kiel zoals ook zeilboten hebben. Een kunststof plaat met daaronder een loodbulb. De bulb van de Micro Magic zeilboot (Graupner) is er prima geschikt voor.
Anders ligt ze bij een beetje zeegang heel snel op haar kop, en da's zonde van al die F14 Tomcats, A-6 Intruder, EA-6B Prowlers, F18 Hornets en meer van die vliegende lawaaimakers...

Hallo Adriaan en Roel

dat zijn eigenlijk zaken waar ik nog helemaal niet overnagedacht had.
idd 2 roeren zijn werkend, maar ik wil wel dat stuurboords en bakboords motoren onafhankelijk van elkaar kunnen manoeuvreren.

dat het eigenlijk een windvanger is dat is zeker waar, en aangezien het model ook vrij licht is ga ik eens kijken of ik niet iets kan maken met zo'n bulb eronder (die wel afneembaar is natuurlijk)

Bedankt voor het meedenken, zo zie je maar heel veel mensen weten meer dan een!!

groeten
Koos

Een oplossing zou kunnen zijn:
Een rechthoekig stuk buis onder je model plakken met daarin een sleuf gezaagd. In die sleuf kan je dan een omgekeerd T-profiel schuiven, met aan de 'poot' van de T (die dus onderaan zit) de kiel van een Micro Magic.
Die kiel weegt ongeveer 450 gram.
Als je geen zichtbare kielbevestiging wilt hebben moet je iets IN de romp fabriceren waarin je een kiel kan hangen. Da's meer werk en meer kans po lekkage.

Hallo Allemaal

Hier weer een kleine update, ben bezig geweest met de Toren.
inmiddels heb ik ook de dekken gespoten en ben ik bezig met de dekverlichting, dat is nog een aardig geknoei met al die lampjes, daar maak ik binnenkort foto's van.

s7000290qe4.jpg

s7000291if8.jpg

Hallo Allemaal,

Hier weer een kleine update, met een foto van de het flightdeck met verlichting.
Inmiddels weer iets verder dus, vandaag heb ik het onderwater gedeelte van de romp rood gespoten, helaas heb ik daar nog geen foto's van maar die komen de volgende keer.

maar zoals jullie zien is het goed gelukt het flight deck, alleen zit er 1 lampje tussen die ik wil vervangen omdat die heel flauw brand.
Van deze kant gezien zijn alle lichten wit en van de andere kant gezien zijn alle lichten rood

s7000294xo0.jpg

de aanvliegkant, dus van achter gezien

s7000295qg7.jpg

aan de voorkant gezien

Wat vinden jullie er van?

Die verlichting brengt er een extra dimensie aan. Ze zijn normaal toch niet voorzien in de bouwdoos? Zijn het gloeilampjes of LEDs, en hoe heb je dat kleurverschil gemaakt?

De Lampjes zijn Gloeilampjes.
Ik heb gewoon rode lampjes gepakt en met een klein scherp mesje alle lampjes voor de helft schoon gekrapt, het is even werk maar het resultaat mag er dan ook zijn vind ik zelf dan.

Ben nu alleen nog op zoek naar Schroeven, voor me enterprise.
Het moeten eigenlijk 19mm 5 blads schroeven zijn, maar ik weet niet of die ook in de handel zijn.

De Propshop heeft die schroeven, maar ik heb al klachten gehoord over het opnemen van bestellingen. Het bestelformulier schijnt niet te werken. Momenteel heb ik wat in bestelling via de e-mail. afwachten. Adam hier op het Forum heeft telefonisch besteld, en dat is goed gekomen.
Voordeel van de Propshop is dat ook de kleine schroeven van goede kwaliteit zijn, de prijs is in Ponden. Alle kleine schroeven zijn M2.
http://www.prop-shop.co.uk/OLDsite/listings.html

Ik dacht dat de propshop niet meer aan bestellingen deed omdat hun bestelformulier offline was, maar ik kan ze eens bellen. weet iemand nog meer winkels eventueel waar ze te bestellen zijn

Hallo Allemaal,

Hier weer even een kleine update, inmiddels ben ik al weer wat verder.
De romp is gespoten, en ook heb ik de motoren ingebouwd.

De roeren maak ik er volgende week in, tenminste dat is de planning, en verder ben ik nu druk bezig om uit te dokteren welke electronica ik ga gebruiken, zoals regelaars etc.

s7000298ue7.jpg

s7000299gu0.jpg

s7000297ar0.jpg

s7000300ho7.jpg

Jeetje.. Aan vermogen zal jij wel geen gebrek hebben! :D Ga je het nu met 1 of 2 regelaars aansturen?

regelaars voor vliegdekschip

Als je minimum 6 cellen neemt, kunnen de regelaars 15HC misschien dienen? Als je 2 regelaars neemt, van één de rode draad uit de ontvangerstekker losmaken, anders gaan de BEC's elkaar mogelijk tegenwerken.
CTI-Aichtal-Online-Shop

Laatst bewerkt:
Jeetje.. Aan vermogen zal jij wel geen gebrek hebben! :D Ga je het nu met 1 of 2 regelaars aansturen?

Dat vermogen zal wel eens vies tegen kunnen vallen hoor.!!!!!!
Want er komen maar: 19 mm schroeven onder.(schroefjes) dus in dit geval.
Dus de grote van de motoren zeggen helemaal niets
Zijn in feite ook veel te groot voor de schroeven van 19 mm.
mvg
Frederik:D

De motoren zijn 7,2 volt- maar aangezien ik op 6 volt wil gaan varen leveren ze ook al minder vermogen.

Als je minimum 6 cellen neemt, kunnen de regelaars 15HC misschien dienen? Als je er 2 neemt, van één de rode draad uit de ontvangerstekker losmaken, anders gaan de BEC's elkaar mogelijk tegenwerken.
CTI-Aichtal-Online-Shop

Hoe bedoel je precies 6 cellen? ik ben niet zo'n electronische wonder namelijk.
de motoren vragen maximaal 3,3 Ampere bij maximale belasting tenminste dat staat op het doosje, die regelaars zijn die zowel voor als achteruit traploos?

@ Zinnia,

Als je er 2 neemt, van één de rode draad uit de ontvangerstekker losmaken, anders gaan de BEC's elkaar mogelijk tegenwerken.
CTI-Aichtal-Online-Shop

Kan je van iedere regelaar met BEC-stroom de rode draad losmaken zonder dat deze gelijk niet meer werkt of verschilt dat per regelaar?
Ik vraag dit omdat ik op mijn Zwarte Zee een BEC-regelaar heb en ik wil mijn motor op 12V laten werken en daar zal mijn servo niet erg vrolijk van worden.

Groetjes Josse

Back