V staart

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Niek, 20 sep 2002.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Alle krachten in verkeerde richting? Hoezo, welke krachten?
    Heb daar bij tilt! geen last mee, stabiliserend is stabiliserend...
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Nee niek, jij ook al :cry:

    Indicatie: Als een V-staart altijd beter zo zijn, dan zou je het in de grote luchtvaart veel vaker tegenkomen.

    Een staartvlak van een V- staart staat scheef (he :) ), Dat betekent dat als je up of down geeft je niet een vertikale kracht hebt als bij een gewoon stabilo, maar een kracht die scheef staat (weer he :wink: )

    Als je down geeft (= staart omhoog trekken) krijg je een kracht die haaks op het staartvlak staat, dus schuin naar binnen.
    Die schuine kracht kan je zien als opgebouwd uit een vertikaal deel en een horizontaal (binnenwaartse gericht) deel.

    Van het linker en rechter startvlak heffen de horizontale delen elkaar op (tellen wel mee in de weerstand!!!).
    De vertikale krachtdelen van beide startvlakken kan je bij elkaar optellen.

    Die totale vertikale kracht is echter minder dan die van een stabilo die zo groot is als het geprojecteerde oppervlak (*) van de V-staart.

    Om dezelfde kracht te hebben als een "gewone" staart, moet je dus groter zijn. Als je dan gaat kijken hoeveel oppervlak je in de twee delen van een V-staart hebt, is dat weer net zoveel als de oppervlakte van kielvlak en stabilo bij elkaar. Heb je weer net zoveel weerstand (**), en zelfs ietje meer bij het sturen.

    Voor links rechts geldt hetzelfde, maar is iets lastiger te snappen. De zijwaarste krachten van de 2 staartvlakken helpen elkaar, maar de vertikale krachten werken elkaar tegen (1 naar boven, ander naar beneden). Vervelende hierbij is dat de vertikale krachten een beetje als rolroer werken, maar dan wel de VERKEERDE kant op. Moet je dus extra voor sturen (= meer weerstand). Een goede V-staart is dan eigenlijk "op z'n kop" (A-staart? :) )

    (*) Geprojecteerde oppervlak: wat je ziet als je er van boven af op kijkt, af de schaduw van de V-staart op tafel als je er eel hoog een lamp boven hangt.
    (**) I.p.v. 3 korte staart"vleugeltjes" heb je nu maar 2 tippen EN een betere slankheid. Goed mogelijk dat hier weer wel winst in zit afhankelijk van het vliegtuig.

    Conclusie: V- staart heeft niet altijd minder weerstand. Bij sturen zelfs meer dan gewone staart. :teacher:
    Dit soort uitspraken zijn altijd afhankelijk van het soort vliegtuig. Gelden nooit algemeen.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Je weet dat mijn tilt! V-staart geen sturing heeft, dus ik heb nu minder weerstand (en gewicht!) dan bij kruis of t staart?

    En ik wou het hele verhaal eens horen.. :oops:
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Niek: Je sleept in ieder geval het zelfde oppervlak mee; omdat je de een vergelijkbare koorde gebruikt ook een vergelijkbaar frontal oppervlak. Het enige voordeel dat je mogelijkerwijs kunt behalen zit hem in het feit dat je maar twee tips aan die V-staart hebt in plaats van drie zoals bij een conventionele. Effectief maakt het volgens mij niet veel uit.
    Omdat jij je tilt stuurt met vleugeltorsie en conventionele roeren aan de staart ontbreken heb je de nadelen bij het sturen waar Harold op doelt natuurlijk niet.
     

Deel Deze Pagina