V-tail of X-tail, het verschil

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Discus2ct, 23 feb 2012.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een nieuwe toekomstige zwever en dan eentje in de categorie f3j/b/f. Los van deze verschillen kom je heel vaak tegen dat een specifiek model in een V-tail of X-tail geleverd kan worden.

    Hierbij is nu bij mij de vraag gerezen wat nu precies het verschil is in vliegeigenschappen en of prestatie? Wat zijn de specifieke kenmerken die een van beiden heeft t.o.v. de ander?

    Dit om een eventuele toekomstige keuze niet te baseren op optische smaak of gebruiksgemak/vervoer etc.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een V-tail heeft een kleiner 'nat' oppervlak en zou dus iets minder weerstand hebben. Ook is er minder geïnduceerde weerstand vanwege minder overgangen (de hoeken/overgangen tussen de verschillende vleugels). Tot slot heeft een V-tail minder oppervlak in totaal dus kan in principe lichter zijn.

    Een nadeel van een V-staart is dat het moeilijker is af te stellen. De reacties op roer naar beneden en roer omhoog zijn niet symmetrisch (zo uit mijn hoofd is roer naar boven effectiever). Daardoor moeten de uitslagen gedifferentieerd worden. Het is aanzienlijk moeilijker om tot goede/neutrale uitslagen te komen.

    Ik vind persoonlijk dat een kruisstaart preciezer stuurt, en heb dat al van meer mensen bevestigd gekregen.

    Tegenwoordig zie je toch steeds vaker weer kruisstaarten bij de winnaars van een F3x-wedstrijd. Ik denk dat de winst van beter sturen (minder fouten) opweegt tegen de aerodynamische en constructieve voordelen (minder wrijving en gewicht).

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Dirk.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind een v staart ook voordelen hebben.
    Ten minste ten opzichte van een laag stabilo.
    Een laag stabilo kan snel achter wat hoger gras blijven haken en de staart af laten breken. (ik heb ervaring)
    Bij een V-staart heb je daar geen last van.

    Als je over een kruisstaart heb is dat probleem ook opgelost omdat die omdat die ook hoger zit.
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    nadelen en voordelen van een Vstaart....
    nadeel, bij hogere snelheden durven Vstaartjes als eens voor het "schudden van de kont" zorgen.

    de Vstaart heeft dan weer zijn voordeel dat het lichter is! dus minder lood in de neus!

    een Vstaart stuurt wel iets minder correct als een kruisstaart vind ik.
     
  5. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Dirk, duidelijk verhaal. Mijn vraag ging inderdaad voornamelijk naar de verschillen in het vliegen. Heb begrepen dat bij een lierstart een V-tail ook iets minder makkelijk corrigeert.

    Het schudden herken ik een beetje van mij zelf ontworpen V-tail zwevertje. Vooral met wat hardere wind schud hij een beetje :)
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zou best kunnen. Mijn eigen F3J met V-staart is inderdaad lastig strak te houden tijdens de lierstart, maar ik heb geen lierstart-kist met een andere staart. Dus ik kan niet vergelijken. :confused:

    Dirk.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Los van alle andere argumenten, is er een hardnekkig misverstand over het oppervlak van een V-staart.
    Wanneer de staart op stabiliteit of ondersnijden wordt gedimensioneerd is het totaal oppervlak van V staart exact gelijk aan dat van een T of X staart.

    Het is namelijk niet alleen het geprojecteerde oppervlak dat telt.
    Dan zou de effectiviteit van het stabilo gelijk zijn aan het totaaloppervlak maal de cosinus van de hoek ten opzichte van horizontaal.
    Bij een normaal stabilo is de effectieve invalshoek verandering bij benadering gelijk aan de invalshoek verandering van de vleugel/romp.
    In geval van een V-staart is dit gelijk aan de invalshoekverandering maal weer cosinus van de staarthoek.
    De effectiviteit is dus evenredig aan het oppervlak maal cosinus kwadraat van de staarthoek.
    Evenzo voor het kielvlak en dan kom je op sinus kwadraat.
    Laat nu cos² + sin² = 1 zijn dus het totaal oppervlak van een V-staart is identiek aan dat van een X of T staart.

    Lees er ook dit maar eens op na:
    Charles River Radio Controllers - Quick V-Tail Sizing

    Een weerstandsvoordeel zit in een hoger Reynoldsgetal voor de (meeste) V-staarten, en (vaak) een lagere interferentie weerstand omdat er maar 1 hoek van < 120° is, terwijl dat bij een kruisstaart 4 en een T staart 2 zijn.

    Rick
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk niet dat een lierstart nu het verschil maakt tussen V- of een andere staart. Mijn Sniff met (niet optimaal uitgetrimde) v-staart gaat aan elastiek of lier omhoog als op rails. Maar of dat nu aan de V-staart ligt...
     
  9. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Een T- of X-tail vliegt in principe out-of-the-box al goed wat betreft het sturen.
    V-staart moet je vliegend instellen.
    Bij mijn modellen verschilde het van 20% tot 40% differentiatie.

    Ik heb een voorliefde voor V-tails, dus helemaal objectief ben ik niet.
    Maar in de F3J en F3B schijnt de algemene voorkeur toch weer bij X-tal te liggen, dat zal wel een reden hebben. :)

    Uiteindelijk speelt de persoonlijke voorkeur toch ook mee.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik vlieg zelf een Superstarlight F3J met v staart en heb ook met een Pike met X staart gevlogen. Moet zeggen dat ze beide niet onder doen voor elkaar, zeker aan de lier.

    Wel vliegt een X staart stabieler dan een V. Maar neemt niet weg dat ze gewoon gewaagd zijn aan elkaar. Tijdens de hollandglide (F3J eurotour) zie ik steeds meer V tails. Ook ik de F3B wereld.

    Ze zullen echt niet onderdoen voor elkaar. Het is een kwestie van persoonlijke Voorkeur en wat er 2e hands wordt aan geboden( had ik althans )
    Ook Is het zo dat een 2ehands F3J vaak wat beter te betalen is als een F3B.

    Hou rc-network in de gaten, daar komen vaak mooie kisten langs tenzij je voor nieuw wilt gaan. Maar dan moet je ook diep in de buidel tasten ;)

    Grt Lyckele
     
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ok, mijn voorkeur gaat dan qua vormgeving uit naar een X-tail. V-tail is ook mooi, maar dan bijvoorbeeld bij modellen als de Salto. Ik zal eens gaan kijken naar wat er zoal langs komt op de genoemde site. Voor nu is het nog even wachten. Net afgestudeerd als architect aan de TU Delft, maar helaas nog niet een twee drie een baan kunnen vinden ;)
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Een oproep plaatsen werkt ook goed. In het gedeelte "suche" op rc network.

    Grt en keep us posted ;)
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Nou, ik ben er nog niet helemaal uit hoor. Op dit moment zit er in de categorie sparen de volgende kisten:

    - Alpina 3001 Champ
    - RCRCM Typhoon

    Op de kortere termijn en uitkijkend naar het hellingvliegen in Mei:

    - Birdy DS van Decker planes
    - Salto 'WIK' Topp-Rippin of flyfly/HK
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Tja zo kan ik het ook ;)
    Prio's stellen dat moet je doen haha

    Grt Lyckele
     
  15. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Prio heeft voor nu de korte termijn en het zal dus een van beide modellen uit deze lijst worden. Een afweging hierbij is vooral in hoeverre je er lol aan kunt beleven in de 99,9% van de tijd dat je niet op een berghelling staat.
     
  16. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hoi,

    Sinds 2002 hebben al mijn zwevers om praktische redenen een V-staart. Gewoon omdat een V-staart zeer eenvoudig te maken is. Maar in het bijzonder, zoals gebleken, zijn de rompen met V-staart bij het opslaan "stapelbaar".
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Haha, dat is ook een manier om er naar te kijken :). Zelf maak ik nu voor al mijn zwevers folie hoezen (radiatorfolie) dus zodoende liggen ze nu ook wat makkelijker samen op een hoop zonder verdere schade tot gevolg.
     
  18. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Haha, dat is ook een manier om er naar te kijken :). Zelf maak ik nu voor al mijn zwevers folie hoezen (radiatorfolie) dus zodoende liggen ze nu ook wat makkelijker samen op een hoop zonder verdere schade tot gevolg.
     
  19. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Ja, er is een verschil bij rugvlucht.
    Een twee-assen gestuurde zwever (Amigo type) met V-staart in rugvlucht reageert op richting gelijk als in normale vlucht. Anders gezegd knuppel rechts, de kist gaat in een rechter bocht. Dit in tegenstelling tot een kist met kruisstaart.
    Waarom is dit zo??
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een X staart model met voldoende V-stelling stuurt op zijn rug ook 'normaal' maar binnen een zeer kleine marge, iets te veel sturen en je model maakt een halve rol en ligt weer recht.
    Als je normaal vliegend naar rechts stuurt gaat de staart naar links en wordt door de V-stelling de invalshoek van je linkervleugel groter waardoor je naar rechts rolt en daardoor ga je de bocht om.
    Als je op z'n rug rechts stuurt gaat je staart naar rechts en wordt door de nu negatieve V-stelling weer de invalshoek van je linkervleugel groter waardoor je inderdaad weer netjes naar rechts vliegt. Dit gedrag is alleen erg onstabiel.

    Met een V-staart is het precies het zelfde maar er komt nog wat bij, waardoor het met een V-staart kist gemakkelijker gaat dan een X staart.
    Iedere V-staart geeft een rolroer effect dat bij een gewone V tegengesteld werkt aan de gewenste rolbeweging, maar bij een omgekeerde V, de ^ dus, werkt het rolroer effect met de bocht mee.
    Wanneer je dus met een gewone V staart op z'n rug vliegt zal dit de gewenste bocht soepeler en beter stuurbaar laten verlopen.

    Rick
     

Deel Deze Pagina