vaag iets met een nieuwe accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door corvette, 1 jun 2004.

  1. corvette

    corvette Guest

    Ik heb een nieuwe protech 1900ma accu.
    Kant en klare accu , dus niet zelf in elkaar gezet.

    Hij was schijnbaar geladen toen ik hem kocht , dus ik heb hem al eventjes gebruikt. Allemaal prima. Toen ik hem niet even voor de zekerheid vol wilde opladen, heb ik hem aan de 180ma van mijn robbe lader gehangen. Daar heeft hij iets van 2 uur aangezeten.
    Toen ik hem daarna wilde proberen , deed hij niets , nada , noppus meer.

    rara ... is ie stuk ?
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ten eerste: wat voor accu is het? NiCad/NiMh/LiPo?
    Ook is het niet verstandig de accu meteen te gebruiken, eerst enkele keren formeren en dan pas gaan gebruiken. Ook zijn accu's zelden (volgens mij nooit) geladen wanneer je ze koopt. (Er kan wel wat spanning op staan, maar dat betekent niet dat deze geladen is)
    Daarnaast moet je op 180mA wel wat langer lader dan twee uur. Voor het laden met niet al te hoge stromen kan je de volgende formule gebruiken:
    laadduur = 1.4 x (capaciteit/laadstroom)
    In jouw geval dus 1.4 x (1900/180) = +- 14 uur

    Zoek ook even op het forum, hier is namelijk genoeg informatie over te vinden... :roll:

    edit: ook kan je het volgende even doornemen: http://www.helifun.info/Rubrieken/rubrieken19.htm
     
  3. corvette

    corvette Guest

    Thnx , maar het is een nicad. En ik ben bekent met hoe je eigenlijk moet laden. Hij was VOL toen ik hem kreeg. IK heb meerdere keren met die accu gereden. Beetje vreemd dan , terwijl hij echt uit het plastic komt.
    En aangezien ik brandstof rijd , heb ik nooit helemaal mijn accu's leeg. Beetje bijladen is dan voldoende.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je zult niet de eerste (en zeker ook niet de laatste) zijn, die plus en min een keer verwisseld hebben. Zeker weten, dat de accu goed op de lader was aangesloten? Als dat zo is: even een minuut of 10 op 500mA laden, zodat alle cellen weer tot leven zijn gewekt. Daarna terug naar 180mA en dan maar eerst een verlengde lading van een uurtje of 20...
     
  5. corvette

    corvette Guest

    Ik ga dat in ieder geval proberen.

    Maar als de plus en de min tegen elkaar gekomen zijn , dan moet toch de hele boel weg gesmolten zijn / of ik moet schade zien. Maar ik heb het pakketje net open gemaakt , en dat ziet er nog allemaal nieuw uit.
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Lezen! verwisseld is niet het zelfde als kortsluiten.

    Van wat je verteld van je acties (eerst even proberen, niet goed lezen, pakket openmaken) lijkt mij verwisseling heel aannemelijk.
     

Deel Deze Pagina