(vaar) regelaar bilge pump 1100 GPH

Discussie in 'Model elektronica' gestart door erikheijnen86, 9 nov 2017.

  1. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    ik heb een angling technics microcat voerboot en heb deze helemaal uit elkaar gehaald. nu blijkt de printplaat van een microcat echt een ellende te zijn dus zou het liefst met losse componenten gaan werken. ik kan alleen nergens vinden wat voor soort (vaar) regelaar ik kan gebruiken voor 2x2 bilge pump 1100 GPH
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een waterpomp waarmee je water wat eventueel in de boot komt weer overboord zet. Ik heb eventjes op het www gezocht maar er zijn nog al wat verschillende soorten die hetzelfde typenummer hebben. Gegevens van jouw pomp kan ik dus niet zo snel vinden.
    Een vaartregelaar heb je niet nodig want die pomp zal aan of uit staan, het toerental regelen is niet nodig, niet zinvol zelfs. Wat je nodig hebt is een (eventueel elektronische) schakelaar die je op de ontvanger aansluit. Die schakelaar schakelt de pomp aan of uit wanneer jij daar het commando voor geeft met je zender. Het meest simpele is een gewone stuurmotor (een servo) waar je een (micro) schakelaar op plakt. Wanneer je de servo laat draaien drukt die dat schakelaartje in en gaat de pomp aan. Draait de servo weer terug dan gaat het schakelaartje uit dus de pomp ook.
    Voor die servo kan je bijna elke servo gebruiken die te koop is. Een micro servo zou ik niet gebruiken want die zijn wel erg klein, de schakelaar kan dan best wel eens groter zijn. DEZE servo zal prima voldoen voor dit doel.
    Welke (micro) schakelaar je nodig hebt hangt af van hoeveel stroom die pomp gebruikt. De schakelaar moet niet doorbranden als je de pomp inschakelt. Wanneer je DEZE schakelaar gebruikt zou het wel moeten lukken lijkt me. Hij kan 16A schakelen en dat zal die pomp niet gebruiken denk ik.
    Een elektronische schakelaar kan je ook gebruiken maar dat is wat ingewikkelder en hoogstwaarschijnlijk ook kostbaarder.
    Succes.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Ernst: ik denk dat die pompen de motoren van de voerboot zijn. En dan heb je inderdaad twee regelaars nodig.
    @Erik: enig idee hoeveel ampere zo'n pompje verbruikt?
     
  4. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    kan het amperage nergens aflezen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    In combinatie van foto en nummer denk ik dat het deze is en zou hij 5 amp. moeten zijn :rolleyes:.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die pompjes als "jet" aandrijving? Dat zal niet echt snel gaan denk ik.
    Die pompjes verzetten best een hoop water, in dit geval ongeveer 1100 liter per uur, maar met weinig snelheid en vrij lage druk. Meestal hebben ze een opvoerhoogte van een paar meter, het hoogste wat ik heb gezien is ongeveer 3 meter en dan komt er nog maar 250 liter per uur uit. Het lijkt me heel sterk dat je daar een bruikbare aandrijving mee kunt maken.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat weet de topicstarter waarschijnlijk het beste...
    @erikheijnen86 : Vertel! Worden die pompjes als aandrijving gebruikt in jouw voerboot?
     
  8. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    jazeker. vier in totaal. het is een boot van de firma angling technics, model microcat.. het balen is alleen dat ik ten tijden van de aanschaf me nog niet goed had verdiept in het begrip voerboten en ik heb een microcat MK1 aangeschaft. hedendaags zijn ze bij mk3 en daarbij zijn een hoop kinderziektes van de mk1 en mk2 eruit gehaald. maar dat bedrijf houd eigenlijk zoveel mogelijk van de specs en info geheim. ik wilde er een digitale handzender 2.4 op zetten. ben dit na gaan zoeken en dan zou ik hem naar de firma op moeten sturen in engeland. heb verhalen gelezen dat ze hem dan 11 weken kwijt zijn. ik zal zo eens wat fotos posten van toen ik hem net open gemaakt heb. dit heb ik in principe gedaan omdat de boot niet naar behoren reageerde op de handzender en omdat hij achteruit aanzienlijk harder ging dan vooruit. ben me toen kapot geschrokken. zag er echt uit als een bende aan de binnenkant dus heb toen besloten er een "totaalproject" van te maken en er alles naar mijn zin aan te passen dus ik zal hoogstwaarschijnlijk nog wel meerdere problemen tegenkomen en deze hier vragen
     
  9. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    dit was toen ik hem net gekocht had
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    en dit was toen ik hem net open gemaakt had
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    ik heb de dag na aankoop contact gezocht met de verkoper aangezien ik dacht dat deze man me bedonderd had door me een kapotte boot te verkopen.,( ben toendertijd zo dom geweest om hem te kopen zonder proefvaart) en deze begon erover dat hij nog 2 nieuwe motoren had liggen want de 2 voor achteruit hadf hij reeds zelf vervangen maar de voorste nog niet en hij heeft deze kostenloos opgestuurd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... Dat bevestigt weer eens hoe ik over "voerbootproducenten" denk.:hammer:
    Ik ben zelf ook nog wel eens slordig met bedrading en zo, maar dit slaat alles.
    Ik las in een ander topic dat je ook problemen hebt om het geheel aan de praat te krijgen (Kan je het beste in één topic houden).

    De enige adviezen die ik je kan geven zijn:
    1) ga naar een modelbouwclub in de buurt (liefst schepen) en vraag vriendelijk of men je wilt helpen
    2) sloop alle elektronica er uit, maak de boot mooi schoon en bouw alles nieuw er in met betrouwbare RC-componenten.
    Dat kost waarschijnlijk behoorlijk geld, maar dan heb je tenminste een werkend geheel.

    Succes ermee!
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    ..
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2017
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zoals ik het zie, heb je vier van die pompen... (2x voor Vooruit en 2x voor Achteruit)
    Als je dit proportioneel zou willen besturen, dan heb je 4 eindtrappen nodig (een H-brug regelaar is geen noodzaak) en een print/zender, die dit op de juiste manier kan mixen.
    Ik begrijp dat je een nieuwe zender wilt gaan aanschaffen, ik zou je dan een Taranis X9D Plus aanraden.
    Met bovenstaande zender kun je dan ook simpele normale regelaars aanschaffen en de juiste mixen in de zender aanmaken.
    (Met de juiste mixen aanmaken kan ik je ook verder helpen, zodra de zender er is!)

    Het is alleen nog onduidelijk, hoe dat die luiken en je Haak release worden geschakeld.
    Of gebeurt dit doormiddel van een servo?
    Van uitgaande dat dit normale wijs ook vanuit die hoofdprint word aangestuurd, zal dit deel ook aangepast moeten worden.
     
  15. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    dit zijn de printplaat en de regelaars
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    dit stond er aan de onderkant bij die regelaars
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    roel-van-essen ik heb de boot ook helemaal leeg gehaald en het is ook mijn insteek om alles zelf erin te bouwen. zit helemaal niks meer in op het moment. zelfs twee van de vier motoren zijn eruit omdat ik daar nieuwe voor heb liggen
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Misschien wel de meest slimme optie. Veel succes ermee!
    Je weet dat er in Zevenbergen een modelbouwclub zit?
    Hollandse Offshore Modelbouw Groep - Twintighoven 40 - 4761 NW Zevenbergen - Tel. 0168-335179
     
  19. erikheijnen86

    erikheijnen86

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    zevenbergen
    hij is helemaal leeg en ik ben overal info vandaan aan t halen hoe iik hem terug op moet bouwen maar ik kan gewoon NERGENS vinden of lezen wat voor soort regelaars en hoeveel ik er nodig zou hebben om die bilge pompen aan de gang te krijgen. daardoor loop ik vast want dit is het eerstvolgende wat er moet gebeuren. WIE KAN MIJ HELPEN.
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zoals eerder voorgesteld:
    Koop een Taranis X9D Plus zender en vier normale borstelmotor ESC's: Klik hier
    In de zender moeten dan wel nog de nodige "mixen" aangemaakt worden, waar ik of andere je zeker verder mee kunnen helpen.
     

Deel Deze Pagina