Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Daar ik hard bezig ben met denken :roll: over het beginnen met volkunststof zwevers maken wil ik me eerst eens wat verdiepen in de benodigde gereedschappen.

    Wat voor apparatuur gebruiken jullie om vacuum te zuigen?

    De volgende fabricagemethode spreekt me erg
    aan:

    http://www.aerodesign.de/index.htm

    Onder het knopje "design" staan de bewuste bouwmethoden
     
  2. Gerjan

    Gerjan Guest

    stofzuiger
    en bij de grotere modellen 2 of meer stofzuigers :p
    bij meer dan 2 zuigers en groot verwarmings element erop letten dat de stoppen er niet uit slaan

    wil ook eens een keer met het vacuem gaan expirimenteren voor te weinig zuigkracht ben ik niet bang
    wij hebben in huis zo'n interne stofzuiger met buizen door de muren staat een 2300 watt zuiger op 8)

    Groeten Gerjan
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi berrie.

    je zou kunnen kiezen voor een koelkast pomp. Wel de olie eruit halen, en eer een drukvat tussen plaatsen.
    Wil je een professionele pomp dan moet je een rietschle pomp nemen bijvoorbeeld VTE3 is meer dan voldoende. Ook met drukvat ertussen, dan hoeft de pomp niet continue te werken.
    Als drukvat kan je ook een biervat nemen, of een out vat van een compressor..

    Peter
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat knoeien met een koelkastpomp staat me wel aan. Ik meen dat er Freon, of ander spul waar je licht van gaat geven, inzit?!

    Is het vacuum dan nog op een of andere manier te regelen?

    Een buffer gebruiken is idd wel een bijdehand idee! Ik zal de komende maanden mijn ogen eens open houden! De rommelmarkttijd komt er weer aan.........
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zelf gebruik ik ook een oude koelkastpomp. Ik heb er een schakelaar tussen zitten die de pomp iedere 10 min of kwartier even een minuut laat draaien. Gaat prima. Vacuumzak en benodigheden heb ik destijds besteld bij R&G.
    De sluitclips ooit eens bij Blokker gekocht. Ze hadden daar toen zakken te koop waar je bv kleding in kon doen en dan vacuumzuigen met een stofzuiger.

    De kracht van een stofzuiger is echt niet voldoende. Het kan wel maar met een koelkastpomp gaat het veel beter
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Zoek eens op de website van Erwin Butin Bik (kitesurfboard bouwer) voor zijn vacuumpomp opstelling. Compleet met regelaar, en goedkoop.

    Een koelkastcompressor zou eventueel het werk kunnen doen. Haal zo'n ding wel bij een erkend sloopbedrijf of een reparateur. De gassen in een koelsysteem (R134a, freon of andere) zijn niet goed voor jezelf, en al helemaal niet goed voor het milieu. En mijn en jouw kinderen moeten ook nog buiten kunnen spelen.

    Voor Erwins website moet je maar even googlen. Is wel te vinden.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hmm, hoe goed is "niet goed voor jou en het milieu" eigenlijk ?

    ik heb eerlijk gezegd al 3 koelkasten "leeg" gelaten om de compressors eraf te slopen.
     
  8. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  9. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik ben me ook aan het inlezen over vacuumbagging, maar heb juist begrepen dat je de olie er in moet laten zitten. Dat wordt in de laatste link ook vermeld.

    Wat voor leidingen moet je gebruiken? Ik lees wel over nylon leidingen en koppelingen etc. die ook in aqariums worden gebruikt.
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    6mm pu slang..

    Verder zie ik dat hij gewoon koperleidingen gebruikt..

    Peter
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    http://shop.ezentrum.de/4DCGI/ezshop?hid=27&sprachnr=1

    Bij vacuumtechniek zie je drukslang en diverse nippels. Ik heb twee meter slang gekocht voor 3,80 euro en een nippel die je aan de zak bevestigd voor 15 euro. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

    Prima service bij R&G maar je kunt natuurlijk ook terecht bij Ruud Zandvliet
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Kan iemand me vertellen wie of wat R&G is ?
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    :thumbsup: Super die beschrijving van een vacuuminstallatie!! Allemaal bedankt voor de antwoorden!! Een drukvaatje heb ik inmiddels al......
     
  14. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    www.r-g.de is leverancier van composieten etc.. allemaal leuke spulletjes.. :)

    @Berrie, wat voor drukvat ga je gebruiken?

    Peter
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Als drukvat wil ik bovenstaande pijp gebruiken. Er gaat maar een paar liter in. Omdat deze anders weggegooid wordt gebruik ik hem maar hiervoor. Vroeger deed deze dienst als compressor voor de verfspuit van mijn broer.
     
  16. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Je kan trouwens ook een wat breder pvc buis gebruiken. Daar heb je deksels voor.
    Een vriend van me heeft het daarmee gedaan en dat werkt ook prima.

    Stomme is.. ik heb laatst mijn vriezer weggegooid.. en de pomp er niet uitgehaald.. ik kan me wel voor mijn kop slaan nu.. daar had ik mooi mee kunnen expirimenteren.

    Tegenover me zit een installatie bedrijf.. daar liggen ook wel een van die drukvaten die je voor cv installaties gebruikt.. ik zal een kijken of die bruikbaar zijn..

    Heb je al een idee voor de vacuum afslag?? ga je de schakeling gebruiken zoals beschreven?

    Ik weet wel dat er kant en klare vacummafslagen bestaan.. maar die zijn niet bruikbaar voor een koelkast pomp.. ivm wat ze denderen noemen in dat bouwverslag.. dan is je pomp zo stuk.
    Ik weet dat Ruud 2 pompen in zijn vacuum doos heeft zitten.. als er 1 nou toevallig stuk gaat snach's als je gfk vleugel onder vacuum staat.. blijft de andere motor in ieder geval doorgaan..

    Peter
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Peter,

    Ik zal de tip van de PVC pijp onthouden.

    In principe wil ik de schakeling zoals beschreven aanhouden.

    Veel haast heb ik er niet mee. Het is de bedoeling om de thermiekzwever ermee te gaan maken. En dat ontwerp is nog niet uitgerijpt.

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15232

    En dan nog de mini ASW

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13304&start=0

    en het motorbeunschip.........(waar ik geen draadje over begin)

    Bovendien moet ik ook nog een schuimsnijinstallatie maken voor de vleugelkernen. Genoeg te doen dus!!!
     
  18. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Vandaag toevallig even in de bouwmarkt naar PVC buizen gekeken. De einddoppen lijken toch vrij fragiel.
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    het werkt wel.. persoonlijk zou ik ook niet voor pvc kiezen.. maar het is wel een betaalbaar alternatief..

    @Berrie.. klinkt interessant.. ik ga het in de gaten houden.
    Een cnc gestuurde foamcutter heb ik inmiddels.. ik moet hem alleen nog in elkaar zetten. Zal blij zijn als ie klaar is.. word er een beetje flauw van om al die kernen elke keer met de hand te snijden. :)

    Peter
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Bovendien.. zoveel druk komt er niet op te staan.. met een compressor is de druk op je vat behoorlijk.
    Met een vacuum vat is dat volgens mij maximaal -1 bar.. en dat kan pvc makkelijk hebben..

    Peter
     

Deel Deze Pagina