Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn schoonvader brengt morgen een oude koelkast van de camping naar de gemeentewerf. Dan denk ik meteen: daar zit een vacuumpomp in! Ik heb nog geen plannen hiermee te gaan werken, maar het kan natuurlijk nooit kwaad er één te hebben liggen....

    Nu lees ik in dit draadje dat je hem er zo af kan halen, pijpjes doorzagen en draden knippen en klaar. Op andere plekken lees ik dat je het vooral niet zelf moet willen doen.
    Kan het wel of niet makkelijk zelf? Ik heb geen zin om gevaarlijke toeren uit te halen voor een apparaat dat ik misschien niet eens ga gebruiken, maar als hij er makkelijk afgehaald kan worden is het wel de moeite.
    Is er enige verwarring mogelijk, of is het meteen duidelijk welk onderdeel de pomp is?
     
  2. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    en twee liter freon gas de lucht in laten lopen.

    Bij de gemeente doen ze veel moeite om dat gas netjes af te tappen
    net als de olie.
    Daar betalen we als gemeenschap een verwijderingsbijdrage voor,
    om onze omgeving leefbaar en gif vrij te houden.

    Als je dit soort plannen hebt,
    vraag dan bij de gemeente of je een lege pomp
    kunt krijgen uit een koelkast.

    Let wel op dat je er wat olie in doet als je hem gaat gebruiken.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    'k weet niet wat voor gemeente jij woont, maar die doen helemaal niets aan aftappen, hoor. Alle koelkasten gaan de container in, en dit wordt naar een speciaal bedrijf afgevoerd.

    Raymond, de pomp is onmiskenbaar. Er zit een metalen aan- en afvoerleiding. Even beide leidingen met een zijkniptang doorknippen, en tien minuutjes wachten tot het gesis over is. Vervolgens pomp verwijderen uit koelkast. Klusje van niks. Dan maar even een keer niet groen.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    kleine correctie, dit is geen vacuum schakelaar maar een drukverschil schakelaar, maar deze schakelen al bij een heel gering drukverschil van rond de 2 Mbar.
    groeten Gertjan
     
  6. jevries

    jevries

    Lid geworden:
    29 jul 2005
    Berichten:
    51
    Ik heb de bovenste compressor en wil 'm graag gebruiken om m'n sliconen te onluchten...enig idee hoe je dit eenvoudig kan doen?
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Kast waar je pomp op kunt aansluiten en een af te sluiten kraan en daarin je pot met silicone. Je hebt wel een raam nodig om in het oog te houden of je silicone niet over loopt. Op mijn werk is dit een weliswaar kleine kast om ook onder vacuum te kunnen gieten. Raam is dik glas, en voor de rest vooral gietijzer. Gaat tot 3 à 5 hPa, afhankelijk van luchtdruk, stof tussen dichting,... Ding weegt wellicht paar 100 kg en was ook niet goedkoop voor hobby gebruik. Wellicht brengt bovenstaande pomp het ook niet zo laag.
    Ik denk aan alternatief zoals 2 dakkoepels, kleinste diameter en daar 2 aansluitingen op voorzien met luchtdichte flenzen (wat rubber ringen, bouten en moeren). Een oud klein koelkastje doet het misschien ook, metalen, kist,... Allen wel zonder raam. Misschien wel te maken met 10mm plexi of zo. Misschien vind je ergens een glazen bokaal met aansluiting? Zo van die inmaakbokaals van vroeger?
    Ik weet niet hoe hard die pompen zuigen, maar onderschat vacuum niet.
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    2 dingen nodig:

    -vacuumpomp die hoog genoeg vacuum biedt.
    -vacuumstolp

    Ik kom er nog op terug, of neem contact op.
     
  9. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Eindelijk mijn belofte nagekomen:

    Cesense

    Bovenstaand een geschikte pomp voor ontgassen van harsen.

    Een dhz oplossing voor een vacuumstolp is een kaas-stolp bij de IKEA, een stukje rubber als afdichting, en een dikke alu, staal of plexiglas plaat, met een aansluiting voor een stukje slang.
     
  10. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    misschien is het een schop tegen een dood dier maar toch hier mijn plannen even,

    ik wil ook kleine dingen gaan glassen en lichter is altijd beter, dus ging ik even rondneuzen of er simpele/goedkope manieren waren om te vacuum baggen.

    toen kwam ik op rcgroups iets tegen over een aquarium pomp en na daar het een en ander te hebben gelezen kwam ik daar ook nog het idee tegen om een kleine autobanden compressor te gebruiken en laat ik er nou net eentje hebben liggen:p

    ik weet eigenlijk niet waar het voor staat maar die pomp zou makkelijk 25Hg moeten kunnen halen (schijnt voldoende te zijn) en op rcgroups lieten ze eerste deze pomp zo'n half uurtje aanstaan en vervolgens zetten ze die aquarium pomp erop die haalt zo'n 5Hg en ze zijn er erg over tevreden.

    hier is het draadje: Vacuum Bagging Made Easier - Aqua Vac, Foodsaver, Gast Pump & Tire Pump - RC Groups

    maar ik had ook nog iets wat ik niet echt snap..., als het hars eruit getrokken is in bijvoorbeeld een beetje keukenrol, hoe krijg je dat er dan af als het uit gehard is? kleeft alles dan niet aan elkaar? of zie ik iets over het hoofd...

    Jacar
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Kijk ook eens hier: Telos building thread with $10 VACUUM BAGGING SYSTEM Tutorial!!! - RC Groups

    Je legt je glas op een vlak wat je daarvoor even epoxy hebt ingesmeerd. Goed drukken met een harde rol, als de boel doorweekt is, keukenrol erop, en opnieuw met de harde rol erover. Nu trekt de overmatige epoxy in de keukenrol. Je haalt de keukenrol er dan weer direct af. Als je vleugels maakt, zul je nu een plaat Mylar over het glas leggen, zodat je later een mooi glimmend oppervlak krijgt. Daaroverheen doen de meeste bouwers keukenrol. Dit heeft dan de functie van breather, en zorgt voor een goede verdeling van het vacuum als de boel in de vacuumzak zit. Ik gebruik daar afzuigkapfilterdoek voor.

    Berrie's video is ook mooi:





    Vincent
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    maar dan nog steeds mijn ??? bij het vastzitten als het geheel droog/uitgehard is...

    Jacar
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ergo: er zit geen keukenrol op de langzaam hard wordende epoxy.
     
  14. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    er zit dan alsnog keukenrol op of ben ik nou echt een beetje kippig?

    Jacar
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Breather (keukenrol / filterdoek)
    -------------------------
    Mylar (dikke plastic plaat) + Wax / PVA
    -------------------------
    Epoxy
    -------------------------
    malvorm

    Als je geen vleugels gaat maken, kun je ipv Mylar iets van klingfilm (vershoudfolie) gebruiken.

    De breather zit dus over de Mylar heen, en komt niet in contact met je latere glimmende epoxy oppervlak.

    Wat wil je gaan maken?
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009
  16. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    ik wil staartjes voor een dlg gaan glassen.

    Jacar
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  18. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    oke ik heb deze linkjes is even goed bekeken en ik denk dat ik het nu door heb.

    dit zijn de stappen zoals ik het nu zie:

    1. glas op maat knippen (vaak op bakpapier?) en dan in smeren met epoxy
    2. aanbrengen op vleugel/staart
    3. keukerol erop en overtollige hars eraf halen
    4. mylar (ik dacht dat dat werd gebruikt om super lichte vliegtuigen mee te beklede) erop leggen en eventueel dar nog een beetje keukenrol op leggen
    5. in de zak stoppen en helemaal afsluiten
    6. vacuum pomp erop aan sluiten en zuigen maar (geintje:p) en afwachten
    7. zak open maken en mylar eraf peuteren en als het goed is kunnen we nu klaar is kees zeggen (op lichte arwerking na)

    klopt het zo een beetje?

    Jacar
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Iedereen heeft zo zijn eigen werkvolgorde, (en ik heb nog maar weinig ervaring) maar ik doe het zo:

    Ik leg het glas op een groene snijmat, leg mijn papieren template er bovenop, en snij het glas met een rolmes. (Gamma) Knippen met een schaar is een ramp.

    Mylar op maat snijden met een mes. een keer of zes waxen, of PVA spuiten. Eventueel verf aanbrengen met spuitbus of airbrush. Goed laten drogen. Epoy aanmaken en met een verfrolletje licht nat maken. Leg het glas droog en in spiegelbeeld op een stuk mylar of bakpapier. Leg je zojuist ingesopte mylar op je glas. Draai de mylar+glas om, en trek bakpapier eraf. Nu ligt je glas keurig op je mylar. Goed insoppen en daarna keukenpapier er op, en goed drukken met een harde rol.

    De kern licht insoppen met epoxy. Aan boven en onderzijde kern glas + mylar erop.

    5. in de zak stoppen en helemaal afsluiten

    6. vacuum pomp erop aan sluiten en zuigen maar (geintje:p) en afwachten

    7. zak open maken en mylar eraf peuteren en als het goed is kunnen we nu klaar is kees zeggen (op lichte arwerking na)

    Klopt al aardig zo. Lees ook eens deze checklijst na:
    http://www.gliders.dk/working order when bagging.doc

    Ook mooi:
    http://www.kai-anis.co.za/pdf/bagging.pdf

    Vincent
     
  20. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    iedereen bedankt die mij een beetje opweg probeert te helpen!

    ik ga in de loop van de week alles wat ik nodig heb "verzamelen" en dan heb ik hopelijk volgend weekend mijn eerste "gebagged" staartje;)

    laatste vraagje kan je gewoon elke verf gebruiken? (zegmaar gewoon de verf van de gamma, praxis etc.)

    Jacar
     

Deel Deze Pagina