Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    De normale alkyd hoogglansverf in blik tbv airbrush, of kant en klare spuitbus werkt uitstekend.
     
  2. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    Hallo,

    ik weet niet waar ik mylar kan vinden, kan ik dan ook bakpapier gebruiken?

    Jacar
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  4. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mannen,

    Even wat vraagjes over de basis van dit draadje. De vacuumpomp.

    Ik heb een koelkast motor op de kop getikt.
    Samen met een oude gastank gaat dit mijn vacuumapparaat worden (hoop ik)
    Aan die motor zitten geen 2 maar 3 leidingen waarvan er 1 is dichtgeknepen.

    -Waar dient die laatste eigenlijk voor?
    -Hoeveel olie moet ik in motor gooien?
    -En heeft iemand ervaring met de vacuummeter die ze bij Conrad verkopen?

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Veel groeten,
    Patrick
     
  5. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Langs dit afgeknepen leidinkje is het koelsysteem in de fabriek gevuld met koelmiddel.
    Normaal zit er olie in de compressor, niet alle olie is geschikt, de aanwezige olie is de beste keuze.
    Je kunt best een opvang voorzien op de uitlaat, want bij drukschokken kan de olie er uitspuiten.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Bedankt voor je antwoord!
    Hij lijkt het goed te doen zo.
    Nu nog allerlei andere onderderelen aan elkaar knopen...

    Patrick
     
  7. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Hallo

    Bij diverse mercedes types o.a W124 zit een 12 volt vacuumpompje op voor de centrale deurvergrendeling en hier zit ook een automatische afslag op.

    audi heeft ook enkele type maar ik weet zo niet welke.


    mvg Eric
     
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Daar staan er altijd wel een paar van op marktplaats (over het algemeen niet echt goedkoop), hoe werken deze dingen? Hebben die een automatische afslag en gaan ze weer aan bij een bepaalde druk?
     
  9. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Nee, die gaan gewoon aan als ze nodig zijn. De Golf II had ze ook voor de sloten, die op vacuum werkten. (als je een tennisbal afsnijdt, en op het slot drukt, gaat die ook open...)

    Voordeel van vacuum boven perslucht is dat je met simpel leidingwerk afkunt, en geen veiligheden als een overdrukventiel hoeft in te bouwen.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Het draadje even afgestoft, ik wil ook wat gaan experimenteren met vacu baggen.
    Maar beetje lui ben ik wel, (dwz nog genoeg andere dingen te doen) ik zou liever een kant- en klaar systeem kopen, maar dan zie ik systemen van R&G, die toch aardig in de prijzen lopen. Op zich kan dat wel, maar dan (misschien) voor 2 X is dat wel veel geld.

    Een alternatief is of er iemand zijn unit een maandje of twee wil uitlenen, ik moet twee styro vleugels (170 X 60cm) van een grote sleper de abachi van een glasmatje voorzien. Het is de lichtste vorm van styro, ik moet oppassen met teveel onderdruk, dus 0,8 bar lijkt me voldoende?
    Of er tegen vergoeding een leuke voor me bouwen?
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb altijd een koelkast compressor ervoor gebruikt . ;)

    Kost niet veel en kan zuigen (vakuum) en blasen (airbrush)

    Mitst gekoelt door een ventilator lopen die dagen lang.

    Mvg Johan
     
  12. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vacuumpomp

    Hallo,

    Ik heb vanuit m'n werk via-via een (weinig) gebruikt vacuumpompje opgesnord, komt uit een chemische test-opstelling;

    -Busch R5, 19 m3 per uur/220 V, max 20 mBar Abs. Pressure uit een faillissements-verkoop;
    -Ditto Danfoss RT121 Pressostaat (hiermee stel je de werkdruk in);
    -Tweedehands LPG-tankje van de sloop als buffertank;
    -Kogelkraantjes en wat messing thulles;
    -Conrad Manometer erop;
    -frame gelast en de boel gemonteerd.
    -vacuumpotje als overloopvaatje is in de maak...

    Het eindresultaat is een semi-professionele outfit; een bruikbare unit in dezelfde opstelling moet voor een professionele jachtbouwer toch wel een 70 kuups pomp hebben, ik moet het doen met een kwart van die opbrengst, maar dat is voor mijn formaat producten ruim voldoende voor vacuumbagging / -infusion;).

    Ik bouw met deze machine kiteboards, waterski's, composite luikjes en andere kleine vormdelen, en ik wil hem gaan inzetten bij mijn modelbouwhobby, maar ik vermoed dat ik met deze opstelling het laminaatpakket van de romp van een klein (zeil-) jachtje kan vacumeren, en injecteren...


    [​IMG]


    Groeten HJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het lijkt er idd op dat met het "Feinregulierventil" op elke gewenste onderdruk gewerkt kan worden.

    Voor je ST heb je waarschijnlijk piepschuimen kernen? Dan zal je op een geringe onderdruk willen werken. Iet van 0.7-0.8 bar absoluut, of te wel -0.2, -0.3 bar. Ik zou wel een proefje doen, of de mylar de neus wel zo ver volgt als je zou willen.

    Ik zag dat je R&G ook vragen kunt stellen over hun product, wellicht kunnen ze je verder helpen als je uitlegt wat je wilt doen.

    (leuk dat mijn oude draadjes na circa 5-6 jaar gewoon weer boven op komen drijven)
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Berrie,

    Het volgende speelt.
    Van mijn (oude) Swiss Trainer is de folie aan vervanging toe, geen wonder na plm 4000 sleepvluchten en 9 jaar lang vaak in de volle zon buiten.
    Normaal gesproken, bij zwevers waar een kilootje meer of minder niks uitmaakt doe ik eerst een laagje spanlak. Dan glas ik de vleugels met een matje en G4, maar na het glassen moet je zeker nog 4 lagen G4 opbrengen, anders blijven er pinholes te zien. Dat gaat met die schuurdeuren van de Swiss veel teveel gewicht kosten, dus kreeg ik de tip om alleen glas en epoxy te doen, met behulp van Mylar (de tipgever had het over tekenpapier, maar ik vermoed dat dit te slap is).
    Het grote voordeel is dat ik (hoogstwaarschijnlijk) weinig meer hoef op te brengen voordat de grondverf er op gaat.

    Dus ben ik me aan het oriënteren over vacumeren en overal wat aan het lezen.
    Ik weet niet of het overal gaat lukken, er zitten bvb flap scharnieren aan, die steken fors uit, misschien dat ik alleen de bovenkant aldus kan doen.
     
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vakuumpumpe P1-N

    Dat is een mooi compact apparaatje!

    Daar zit alles op behalve een buffervaatje.
    Vroeger werkten we bij Rhebergen ook met 2 van die (grote) membraampompen, gekoppeld aan een buffervat en dat ging heel goed; ze hadden nauwelijks onderhoud nodig, alleen het water reservoir regelmatig bijvullen:thumbsup:

    Het enige puntje van kritiek dat ik hier kan bedenken is dat het verpompte volume van dit machintje bij atm. druk wel laag ligt (360 liter/uur); dan duurt het bij een volumineus product (dus ook een volumineuse vacuumzak) wel erg lang voor je alle lucht uit de zak hebt getrokken, en het daarna een langdurig karwei kan zijn om alle lekjes langs de tacky-tape randen op te snorren; als de opbrengst van de pomp hoger ligt beginnen ze sneller te sissen en vind je ze makkelijker:rolleyes:.

    Als je om het bulk uit de zak te trekken even een stofzuiger gebruikt, ben je wel het meeste kwijt, maar ik denk dat je met dit pompje van 65 watt toch snel iets aan (gewenst) vermogen tekort komt.

    Het is net als op de motor varen; soms is het handig om even over wat extra vermogen te beschikken;)

    Mvg HJ
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2012
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen

Deel Deze Pagina