Vakantalus 8c

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 19 okt 2014.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Aangezien hier door de wind en regen niet te vliegen was maar van start gegaan met mijn winterproject

    Al een tijdje zit ik de denken over een makkelijk te transporteren dlg

    Ik zit regelmatig in het buitenland, maar heb ook hier in nederland vaak momenten dat ik baalde dat ik geen dlg bij me had.
    Lastige is dat ze normaal niet zo makkelijk te vervoeren zijn en snel beschadigen.

    Dus daarom project Vakantalus!

    Gebaseerd op een t8c vleugel en het inmiddels bekende mini rompje van Theo!

    Span wordt ongeveer 1,20 A 1,30
    De vleugel wordt net naast de knik gedeeld en met 2 koolstof buisjes gekoppeld!

    De bedoeling is dat hij uit eindelijk in een mooi stevig plat houten kistje past en overal mee naartoe kan.

    Vanuit de kist moet hij binnen enkele minuten vliegklaar zijn, en ook na het vliegen weer binnen enkele minuten terug in zijn kistje.

    De paneeltjes zijn zojuist gesneden!

    [​IMG]


    Het zal niet snel gaan maar ik zal een verslagje bijhouden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    "N vouwtalus?;)
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Vouwtalus wordt het pas als mijn verbinding niet stevig genoeg blijkt ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    leuk project niels!
    ook een mooie spanwijdte!!
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2014
  5. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    We hebben er al veel over gesproken samen, ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk zal worden ! Jouw preciesie in bouwen kennende komt het helemaal goed. Sticky !
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Beetje benieuwd naar je tempo ;-) wordt het een skivakantalus of een zomervakantalus ?
     
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Inspiratie

    Leuk idee Niels. Wellicht kun je wat met de constructie van de Blaster 2??[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Brian,

    Ja dat is exact het idee!

    Thanks
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En dan fixeren met tape ?
     
  10. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ja tape is het makkelijkst, misschien dat ik nog iets doe met een lip waar een van de schroeven door heen gaat, maar uit eindelijk voegt dat niets toe!

    Tape is makkelijk, snel en werkt meteen de spleet mooi af
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Je zou aan de onder- of bovenkant van de spleet een kevlar matje kunnen doen. Je wil de vleugel toch dubbel vouwen, toch?
    Dan komt niet alle kracht van jouw enorme zwaai op de tape.
     
  12. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    ...... tjee dat is een interressante gedachte!.....

    het idee was insteken en dan boven en onder tape, je hebt dus gewoon 2 delen
    maarrrrrrr....

    stel nu dat ik hem toch in het midden deel, en door een kevlar matje mee te baggen (als een scharnier) aan de onderzijde.

    en dan met 4 x M3 schroeven op de romp bevestigen

    hmmmm even over nadenken! Bedankt voor de suggestie Wubbe
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Als je vier schroeven gebruikt kan je de vleugel net zo goed in het midden opdelen in 2 delen, toch ?
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dan trekken 2 schroeven tijdens het slingeren wel aan de helft van de romp en probeert hem uit elkaar te trekken.

    4 schroeven in combinatie met het kevlar 'scharnier-matje' is dan beter. Toch?
     
  15. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Naar mijn idee is het voor de krachtsverdeling hoe dan ook beter om uit het midden de deling te maken, en dan natuurlijk aan de niet-werp-kant.

    Een kevlar matje voorkomt niet dat je vleugelvebinding thv de romp de krachten verdeeld, je houdt nog steeds de belasting op twee schroefkes dus dan ga je bij de worp nog steeds de romp uit elkaar trekken. De krachten komen op de schroefjes, niet op t matje.

    Bij dubbelvouwen moet je ook rekening houden met evt. uitstekende servo- en roerhoorntjes, wat super compact opbergen in een kistje lastiger maakt.
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nou... stel je voor dat je alleen de schroefjes aan de werpkant gebruikt, en aan de andere kant niet. Dan zou het nog steeds werken (als je bij de deling de vleugel aan de bovenkant vastplakt met tape).

    Je kunt natuurlijk ook de kevlar gebruiken om de romp bij de schroefjes te versterken. Dat is misschien een betere oplossing. Ook makkelijker op te vouwen.
    Supercompact opvouwen? Effe RDS inbouwen. Simpel ;)
     
  17. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Hmmm, kevlar matje als scharnier... Hoe krijg je dan die koolstof buisjes in beide vleugeldelen?

    Als je een span hebt van (slechts) 1,20 zou ik de vleugel in z'n geheel laten en het stabilo afneembaar maken.

    Ik ben nu bezig met een transportkist voor de blaster 2 en merk nu al dat ik veel te ruim gemeten heb.
    Ik denk dat je voor jouw spanwijdte met een kist van 1,25mtr op 10cm genoeg hebt en de breedte wordt dan iets meer dan hoogte van het richtingsroer (+- 25cm schat ik?
    Dat zou zelfs in een fiat 500 moeten passen, toch?

    Deelbare vleugel is wel aardig, maar ik betwijfel of de 'plaatsbesparing' het extra werk waard is?

    Er stonden foto's van een mooie transportkist op de site van airtech meende ik. Maar ofwel zijn ze verdwenen of ik heb me vergist...
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een afneembaar stabilo: Vanzelf!
    Een afneembaar richtingsroer? Goed idee!

    Of, geen stabilo en geen richtingsroer ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Een vakantalus is natuurlijk niet alleen bedoeld om altijd in je auto te hebben liggen voor onverwachte zwiepmogelijkheden. Hij moet ook mee kunnen in een auto volgepakt met twee a drie kinderen en alle bagage die dat weer met zich meebrengt. Een transportkist van 1,25 mtr. lijkt me daarom niet handig, gewoon te groot. Uiteindelijk zal, als je voor een deelbare vleugel gaat, de lengte van de romp die je gebruikt bepalend zijn hoe kort/klein je de boel kan inpakken.

    Uit wtb-oogpunt gezien blijf ik erbij dat delen van de vleugel gewoon het stevigst en handigst is als je dat naast het midden, aan de niet-werp kant doet. Vergis je niet in de krachten die op de verbinding vleugel-romp komt als je de dlg echt vol gas weg smijt !
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Helemaal eens. De lengte van de staartboom is bepalend.

    En de verbinding vleugel-vleugel?
    Tape?? Blijft dat na 10 keer gooien zitten?
     

Deel Deze Pagina