Vakantiezwever: De BackPackGlider

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Wubbe, 18 jan 2008.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nog altijd ben ik op zoek geweest naar de ultieme vakantiezwever. Een vakantiezwever moet van mij de volgende eigenschappen hebben:
    • kleine pakmaat, zo klein dat je hem makkelijk in een rugzak kunt meenemen, je komt dan snel uit op een vliegende vleugel
    • deelbare vleugels, ook weer voor het vervoer
    • spanwijdte ong. 1 meter. Dat betekent vleugelhelften van 50 cm, da's goed te vervoeren (en je kunt meedoen in de mini-klasse)
    • 2 manieren om te vliegen: In het vlakke met een SAL worp (DLG) of natuurlijk aan de helling
    Ik houd niet van die EPP schuim-dingen als de Alula of de Raptor SAL. Dus dan maar zelf aan de slag.

    Nou, dit is hem dan:
    [​IMG]
    Het ontwerp is gebaseerd op de Alula en de Raptor, alleen groter en met een ander profiel.
    De BackPackGlider is helemaal uit elkaar te halen zodat je een pakmaat krijgt ter grootte van een vleugelhelft (alleen wat dikker).

    Binnenkort de maiden. Verslag volgt. Als hij het een beetje wil doen, neem ik hem mee naar Malden.

    Leon
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    is mooi geworden Leon!
    Snel ff vliegen, als hij het ook maar een beetje doet, gooi ik hem in de vacuumzak :).
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Tuurlijk! Een BPG met ge-bagde vleugels... Cool!!

    Leon
     
  4. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Leuk toestel Leon!
    Hoe haal je 'm uit elkaar? Gereedschap nodig?
    Hoe heb je de bediening van de rolroeren gemaakt? servo in romp?
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dank u:pim:
    Bovenop de vleugel zie je die koolstof 'zadeltjes' zitten. Daar zitten kunststof 3 mm boutjes doorheen naar 'zadeltjes' op de romp. Ik wil hem ook kunnen slingeren dus dat moest wel stevig zijn. In de vleugel-helften zit een koolstof buis (6 mm) en daar gaat een koolstof buis in (4 mm). Tussen de vleugelhelften wordt de staart geklemd. Snap u?
    Ja, het zwaartepunt moest best ver naar voren dus vandaar de servo's in de (smalle) romp.
    Zie hier de romp in aanbouw:
    [​IMG]
    (Theo moet deze servo's herkennen...)

    Leon
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    OK Leon, ziet er goed uit :thumbsup:
    Kun je stangen van rolroeren in de hoorntjes prikken, of het je iets met een klliksysteem?

    Is de romp nog te openen of verlijmd?
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb een stukje verenstaal (haaks omgebogen) aan de stangetjes (koolstof) gemonteerd (krimpkous). Daarmee kun je ze er zo in- en uit de hoorntjes steken.

    De romp is aan een kant open. Je kunt nog overal bij.
     
  8. Buikje

    Buikje

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoi Leon ziet er gaaf uit!!
    Was eerst van plan een alula achtig ding te maken of te kopen voor ik aan de ofa begon.
    Ben benieuwd wat hij doet.
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ook :wink:
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Afstellen...

    Net even wezen vliegen. Nou ja, vliegen. Wat handstartjes gemaakt.
    Opvallend is dat hij graag linksom wil (terwijl de elevons recht staan) en hij is ontzettend gevoelig op de trim van het hoogteroer. Dat was mij al bekend maar je merkt het nu ook.

    De wind wat toch nog iets té turbulent om goed te kunnen trimmen.

    Ik heb artikelen gelezen over het trimmen van vliegende vleugels, maar ik ben niet toegekomen aan de hier beschreven manier. Té wiebelig/onrustig.

    Nog ruim een week voor Malden... als dat maar goed gaat :-|
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bijna alle vliegende vleugels zijn erg gevoelig op het hoogteroer. Niet te grote uitslagen nemen en misschien ook nog wat expo erop. Voor rol kun je wel grotere uitslagen gebruiken. Als hij te gevoelig is kun je natuurlijk proberen het zwaartepunt iets naar voren te halen en iets meer up op de roeren. Dan krijg je effectief een beetje meer s-slag en zou hij wat stabieler moeten zijn.

    Neiging linksom, misschien ook een licht kromme vleugel? Beetje bijstrijken hielp bij de venus en de bonsai goed.

    Heb je nog iets gedaan aan de wiebelige staart?
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb een vol-balsa D-Box en die is best torsiestijf, evengoed zal ik ze eens tegen het licht houden. Ook was de staart een heel klein beetje gebogen (vocht?). Misschien dat die invloed heeft. Ik heb de vleugels wel uitgebalanceerd.
    Daar ben ik nu mee bezig. Tijdens het landen kwam er toch een scheurtje in. Ik denk dat ik 2 * 1 mm balsa onder een hoek op elkaar lijm. En daar glasvezel over. Ik heb geen vacuümzak dus ik moet weer aan de gang met keukenrol en bakpapier.
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    kan je eens een tekeningetje/maten doorsturen van het staartje? Kan ik wel ff een geglasvezelde verzie van maken.

    Als je het zwaartepunt net kritisch heb, zijn ze idd extreem gevoelig op hoogteroer. Daarom is het ook noodzakelijk goede servo's zonder speling erin te gooien.
    Ben erg benieuwd...
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Oei, da's wel een aantrekkelijk aanbod. Ik ga effe aan de gang en mail je een ontwerpje.
    Ik heb redelijk goede servo's (GWS Pico) maar voor de ge-bagde versie ga ik wel D47 bestellen. Het probleem nu is dat ik de stuurstangen niet kan verlengen/verkorten. Het servo-heveltje staat in de neutraalstand niet helemaal recht. Ik moet nog een klein kwiklinkje zien te vinden die in de kleine romp past en evengoed afstelmogelijkheden heeft.
    Iemand een idee? Afstellen zou dan gaan door de stuurstang te draaien (roteren). Bestaan die, passend op een 0,7 mm koolstof stuurstang?

    Leon
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hmmm, ik gebruik wel eens 2mm carbon stokkies als stuurstang en dan met die plastic kwiklinkjes. Die kan je met wat goede wil nog een stukje verschuiven :).
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hij doet het!!

    Gisteren eindelijk de ideale omstandigheden om eens effe uitgebreid te trimmen. De hele middag bezig geweest met de elevons een beetje omlaag, een beetje lood er af, een beetje lood er bij, uitslagen verminderd, enz.

    Uiteindelijk vloog hij heel aardig. Dan de eerste voorzichtige SAL-start. Oeps, je hebt wel een start-stand nodig die de elevons een pietsje omlaag zet.

    Hij start minder hoog dan mijn oude OFA, maar zweeft prima. Die starthoogte gaan we ook wel oplossen, ik weet nu hoe dat komt. De staart is nog steeds veel te wiebelig. Je ziet afdrukken van de rechter elevon (van achteren gezien, ik gooi links) in de staart.

    Ik ben een blij mens. Kreeg ook de complimenten van clubgenoten die aan het begin van de middag een zwabberende dweil zagen voorbij komen en later in de middag een prima zwevend kistje.

    Sietse gaat een stijve staart voor mij maken dus dit gaat helemaal goedkomen voor Malden.

    Nou nog thermiek leren herkennen...:rolleyes:

    Leon
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zwaar...

    Nou, in Malden de nieuwe staart van Sietse gemonteerd. Daardoor moest er wel wat lood in de neus bij. Het gevolg daarvan was dat het geheel wel erg gewichtig werd. De DLG lancering ging prima, maar hij wil wel erg snel gevlogen worden. Duidelijk veel te zwaar voor een goed thermiekende DLG.

    Dat moet dus anders. Ik heb er nu wel een prima vliegende hellingkist er bij, maar de bedoeling was een DLG. Sietse gaat verder met dit concept en gaat een lichtere versie maken. Mijn vleugel woog al 140 gram, en dat is voor een 1m DLG vééél te zwaar.

    Ik ga intussen verder met een 'gewone' mini. Ik heb in Malden even met de mini van Sietse gevlogen en zat 2 keer in de thermiek!! Ik dus eerst een goed vliegende Mini maken en daarna verder aan het 'rugzakzwever' concept.

    In Arnhem zal ik met een zeer slanke mini aan de start verschijnen.

    Leon
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wordt dat dan weer een conventionele mini?
    Zonde dat je de BPG donderdag niet mee had, was waarschijnlijk leuk weer voor hem (of is het "haar"??) geweest.
    Net nog wat met Kuip gegooid, maar wederom aardig wat wind. Toch enkele vluchtjes van 2 min gehaald.
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen

    Een speer?? Want daar ligt het optimum qua slankheid.:D

    Loet
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Een speer!

    Nou, een speer met vleugels dan. Servo's en ontvanger in de vleugel en de romp is alleen een omhulsel voor de accu (Aldi-celletjes in de lengte op een rij).

    Wist je dat speerwerpers veel verder gooien als ze de de speer op de DLG-manier wegslingeren. Het is alleen verboden door de IAAF

    Loet, bedankt voor de naam voor mijn nieuwe DLG: De "Javelin".

    Leon
     

Deel Deze Pagina