Valentijn 1:7

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door haje74, 19 sep 2011.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Beetje off-topic: de 33mm Kehrer jet is een heel ander ontwerp dan de 28mm (en 40mm). Ook de productiemethode is anders, waardoor er een heel mooi inlaathuis ontstaat. Ze schijnen ook naar verhouding efficiënter te zijn dan de 28mm variant.

    Het verhaal gaat dat meneer Kehrer ze niet meer wil maken vanwege de lastige productie. Erg jammer.


    On topic: ziet er fantastisch uit al.
    Ben je er al uit wat betreft de motorisering?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  2. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Ik dacht altijd dat de intake van de 33 een beetje een rare vorm had omdat het aan de buitenkant lijkt alsof het dak van de tunnel een rare knik heeft? Misschien is dat helemaal niet zo; ik heb er nog nooit een van dichtbij gezien.

    Qua motorisering laat ik het in het midden;); ik ga voorlopig uit van brandstof omdat ik daar al de meeste spullen voor heb liggen. Electro spreekt wel aan omdat het schoner loopt en met minder herrie. Er heeft er hier een ook al eens gezegd dat ook het vaargebied voor brandstof veel kleiner is en daar had ‘ie helemaal gelijk in...
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Brandstof tweetakt irriteert mensen al snel. Maar met jou grote boot kun je wellicht mooi geluiddemping toepassen, en een goede uitlaat monteren?

    Gezien de grootte van jou model blijft brandstof wellicht de meest voordelige, betaalbare optie. Lipo's zijn niet duur meer. Maar als je 10S of 12S x 2 nodig hebt voor een enkele vaarsessie...en ze moeten ook nog met een serieuze lader opgeladen worden. Met een 5,0 of 6,0A auto ladertje gaat het een heel lang verhaal worden ;)
     
    haje74 vindt dit leuk.
  4. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Geldermalsen
    Netjes hoor, ziet er al weer een stuk beter uit zo. Ook geen halve maatregelen met het inklemmen van de te lamineren delen. Je ziet het in het resultaat terug. Mooi werk hoor!

    Brandstof of electra. Ik vind het ook een lastige keuze.

    Ik denk dat de vaartijd een belangrijke reden voor je keuze zal geven. Wil je een middag varen, dan kun je volgens mij de lipo's ook niet aanslepen. Maar zoals je zelf ook al aangeeft, vaargebieden voor brandstof worden steeds schaarser. Blijft een lastige keuze.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    360
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Stoomschepen gebruiken ook voor het opwekken van stoom, gas of vloeibare brandstof.
    Vooruitlopend op nieuwe "Groen" milieu correcte voorschriften. Zal de restrictie voor gebruik van brandstof boten in de toekomst ook voor model stoomschepen gelden?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Geluidsoverlast is voor modellen het grootste probleem.
    Stoom is nostalgie, wat veel meer mensen aanspreekt. En op de stoomfluit na zullen er weinig mensen zijn die het zijdezachte geluid van een modelstoommachine als irritant zullen beschouwen.

    Snelle brandstofboten zijn van een heel andere categorie!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    In principe bouw ik het model op voor brandstof. Het voordeel is dat ik daar de meeste spullen voor heb liggen zoals motor, motorsteun, uitlaat, brandstoftankje, andere carb, custom isolator etc. Het Chinese blokje moet wel opnieuw samengesteld worden, nieuwe lagers en pakkingen (ligt ook allemaal hier), en moeten het carter, de cilinder en de kop gevlakt worden om de timing en de squish goed af te stellen. Daar heb ik niet de gereedschappen voor, dus zoek ik iemand die mij daarmee kan helpen. Tenzij dat evt ook gaat met de hand op een vlakke plaat met watervast schuurpapier; dan zou ik het misschien zelf kunnen doen. Ik heb er wel eens over gehoord en gelezen maar heb dit nog nooit zelf gedaan; het lijkt me niet makkelijk...

    Ik zou het model wellicht t.z.t. om kunnen bouwen naar elektro als het hele brandstofgebeuren toch tegenvalt. Dit zou ook weer eenaanzienlijke investering betekenen, en om flinke vaartijden te halen zal het model ook aanzienlijk zwaarder worden door de grote accu’s die daarvoor nodig zijn. Het model zou het wel aankunnen; om op haar waterlijn te liggen moet ze vaarklaar 29 kg wegen dus daar zit nog wel wat ruimte denk ik.

    En om langer te varen door accu’s te wisselen zal ik extra sets moeten aanschaffen waardoor het nog meer in de papieren zal gaan lopen. Iets waarvan ik de financiële directrice hier naar alle waarschijnlijkheid niet direct zal kunnen overtuigen;)

    Bij de opbouw als brandstofboot zal ik extra gewicht toe moeten voegen om tot die 29 kg te komen. Ik heb er nog niet aan gerekend maar ik schat in dat ik ergens rond de 5 a 7 kg extra gewicht nogig heb om het model op de waterlijn te krijgen. Zo zal er een mooi realistisch vaarbeeld ontstaat waarbij de jet-intakes tijdens bochten onder water blijven.

    Het kan natuurlijk ook met minder zodat het model wat vlotter wordt maar dat zal ik moeten testen.

    Als iemand nog tips heeft om dat motortje goed te krijgen dan hoor ik het graag!
     
  8. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Enigszins off topic, maar ik kwam trouwens dit filmpje tegen, interessante kost voor iedereen geïnteresseerd in diy jetdrives:

     
    Klaas Schouten, Unusual RC en Katwijk56 vinden dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Als ik zo de getallen hoor over gewicht erbij...een extra brandstofmotor en geen tandwielkast? Opties te over bij zo'n groot model ;)
     
    haje74 vindt dit leuk.
  10. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Het moet niet veel gekker worden he?!? Dan moet ik over naar 2 Zenoahs en kan ik de meeste onderdelen die ik bij elkaar gesprokkeld heb, niet eens gebruiken!

    Nee, eerst maak ik het zoals ik het ooit bedacht had daarna zien we wel verder:thumbsup:
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Met de 12,5kW versie heb je al een 12S pakket nodig die met minstens 300A continue ontladen moet kunnen worden...hoe duur is een tweede brandstofmotor zoals die je nu hebt? Of vereist deze zoveel aanpassingen dat dit geen plausibele optie is?

    Zoals ik al zei, bij een model van deze schaal lopen de kosten hard op. Ik vergelijk het met de kosten voor een elektrisch surfboard zoals MHZ die tegenwoordig ook aanbiedt. Een tweedehands PWC komt wat prijs betreft in de buurt.

    Maar idd. zou ik nu je initiële idee proberen: 1 brandstofmotor + tandwielkast. Indien dit niet werkt pas voor plan B gaan. En omdat je er nu al over nadenkt kun je rekening houden met het feit dat de boel aangepast moet kunnen worden. Bij de afmetingen van jou model wellicht geen echt probleem, maar wel iets om alvast rekening mee te houden. Hoeveel modelbouwers bouwen de boel permanent dicht? ;)

    En de maiden vindt vermoedelijk al plaats voordat het model afgebouwd is met beslag e.d.?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  13. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Met 10S zou er ook nog voldoende spurrie uitkomen, en een 16 AH 35C pakket heeft ruim voldoende discharge capaciteit. Loeiduur, dat wel idd maar dan heb je ook wat he?

    Een 2de 39cc motortje ernaast is behalve flinke overkill veel te groot; het model bied daar echt geen ruimte voor. Ik heb wel filmpjes gezien van lui die 2 van die blokjes koppelen (ik geloof dat MHZ er destijds een aanbood met 23PK, e-starter en gearbox en al voor ik dacht ergens rond de €3000,-?) Dan beter een Zenoah Twin want dat is een stuk goedkoper en ook veel lichter maar dat betekent weer nieuwe extra investeringen, en nog steeds herrie! Die dingen zijn nog lastig aan de praat te krijgen heb ik weleens gehoord.

    Kortom; alle andere opties hebben toch een flink prijskaartje zeg maar... Dus ik ga lekker zo door, en bouw hem met de beoogde originele setup af:cool:

    Maar als ik er ooit toe kom de boel te veranderen in elektro dan weet ik het wel!;)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Te koop is alles!
    Inderdaad lekker zo doorgaan.
    En anders marktplaats voor twee Zenoah's in de gaten houden ;)
    Ik dacht dat die benzinebrommers juist heel makkelijk liepen en betrouwbaar?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  15. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Ik geloof dat de twin-versies soms lastig af te stellen zijn. Kan veel oorzaken hebben; die dingen worden door verschillende fabrikanten uit onderdelen van vele makelij samengesteld. Bonzi-twins schijnen doorgaans makkelijker te lopen maar de Tigerking en RCMK versies niet; dat vergt veel ervaring. Ik meen dat de laatste 2 er gemiddeld ook meer PK’s en Nm’s uit persen dus die zitten daarmee “op het scherpst van de snede”. Ook zijn sommige motoren (zowel 1- als 2-cilinders) verder doorontwikkeld met eigen CNC- carters en -cilinderkoppen dus dat zijn eigenlijk al geen Zenoahs meer... Er is continu veel ontwikkeling in die vorm van modelsport gaande dus inmiddels zijn er vele tuning-onderdelen verkrijgbaar.

    Dit is wat ik lees; ik heb hier zelf (nog) geen ervaring mee.
     
  16. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Even weer “on topic”. Ik heb alle onderdelen zoals ik ze nu geproduceerd/verzameld heb gewogen:
    • Romp/dek 3840 gr
    • Tube 2100 gr
    • Opbouw 1600 gr
    • 2 Jets 1360 gr
    • Gearbox 600 gr
    • Motordrager 450 gr
    • Uitlaat 300 gr
    • Tank 200 gr
    • Carb 200 gr
    • Motor 4650 gr
    • Flex etc 1000 gr
    • Brandstof 1000 gr
    • Lam/verf 700 gr
    Totaal: 18000 gr

    Berekening vaarklaar gewicht:

    d = G / S^3

    d = gewicht van het model in kg,
    G = waterverplaatsing originele schip in kg (10 ton, KNRM)
    S = schaal van het model (1:7)

    d=10000/(7^3)=10000/343

    Dit geeft een vaarklaar schaalgewicht van 29 kg.

    Dat zou betekenen dat er nog +/- 11 kg (!) bij moet om hem op zijn waterlijn te krijgen. Voldoende speelruimte dus om te zoeken naar het ideale zwaartepunt.

    Ik denk overigens niet dat het strikt noodzakelijk is om exact op het genoemde vaarklare gewicht uit te komen; 1-2 cm minder diep scheelt al gauw een paar kilo, en dit zie je denk ik niet snel terug wanneer het model in het water ligt.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018 om 17:32
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    360
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor deze berekening.
    Direct het draagvermogen van mijn Dockyard V uitgerekend.
    Empirisch had ik het drijfvermogen, weegschaal op het schip en omlaagdrukken, geschat op 17 kg.

    Uit de berekening:
    Werkelijke schip 230 ton, schaal 1:24 geeft draagvermogen van 16,6 kg, Gelukkig weegt het schip tot op heden 14.5 kg.
    Resultaat? ik kan gerust doorgaan met bouwen.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  18. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb vandaag de binnenkant van de romp aangepakt; schuren, plamuren en in dezelfde gang lamineren.

    Deze foto’s zijn van net na het lamineren, ik heb de boel daarna nog afgedekt met huishoudfolie en nog ontlucht:

    33B58FD9-A430-4DDA-B9FE-92E50D5D9D49.jpeg

    9F208B48-0272-4342-9EC2-C5F49D7BB210.jpeg
     
    Klaas Schouten en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dag HJ,
    Ziet er netjes uit hoor!

    Ik snap alleen niet wat je nu met het huishoudfolie hebt gedaan. Zit dat er nu aan de binnenkant op? Of was de folie tijdelijk

    Ik zit zelf namelijk nog wat te twijfelen bij mijn model. Daar zit ook carbon aan de binnenkant, opzich (zeker voor mijn doen) zit dat goed. Maar durf daar niet met mijn handen over te wrijven ivm carbonvezels die uit kunnen steken. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit het beste kan afwerken. Wil eerst nog alle delen, zoals motorstoel, servohuis etc plaatsen en verlijmen. Maar als dat erin zit, wat raad jij dan aan de afwerking te doen?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  20. haje74

    haje74 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb de folie erop gedaan om het laminaat goed te kunnen ontluchten: eerst impregneer ik het carbon weefsel met epoxy met roller en kwast, en daarna heb ik de huishoud folie er zo kreukvrij mogelijk overheen gespannen.

    Vervolgens ben ik met een nieuwe, droge roller op de houder vanuit het midden van het met folie afgedekte laminaat de achtergebleven luchtbelletjes naar de randen toe gaan werken.

    Doordat het laminaat is afgedekt door de folie kunnen er slecht nieuwe luchtbelletjes ontstaan (hooguit een beetje aan de randen).

    Na uitharding verwijder ik de folie waardoor er een behoorlijk glad afgewerkt laminaat over zou moeten blijven met relatief weinig pinoles in het oppervlak. Dit kan ik vervolgens licht opruwen met bijv Scotsch Brite en aflakken met een transparant laksysteem.

    Wellicht zet ik het toch eerst nog een keer in de epoxy als het nodig blijkt dat er meer geschuurd moet worden.

    Ik doe dat dan om laagdikte op te bouwen zodat ik kan schuren zonder dat ik het laminaat direct beschadig.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018 om 21:00

Deel Deze Pagina