'Nemere' zwever - van Rhino naar frees naar vliegtuig!
Een tijd geleden heb ik een CNC portaalfrees gebouwd. Ik kan 45 * 45 * 10 frezen. Ik heb ook prachtige freesjes, een freesprogramma en BoCNC om van DXF naar Gcode te komen met de goede freescorrectie.
Met Profili heb ik de obligatie ribbensetjes gemaakt en gefreesd. En natuurlijk ook al ettelijke motorschotjes via Autocad.
Maar dan? Ik wil meer en die frees eens goed aan het werk zetten. Een leuke oldtimer zwever moet er komen.
Probleem: Ik loop halverwege vast
Oplossing: Modelbouwforum!
Voordeel: Iedereen leert er wat van
Dus... wie doet er mee en voorziet mij in dit topic van tips & suggesties?
Tot nu toe is dit het stappenplan - graag suggesties, aanvullingen, tips, ik vul het dan aan met resultaten:
Klopt deze algemene werkwijze? Zou je het anders doen?
Arthur
Een tijd geleden heb ik een CNC portaalfrees gebouwd. Ik kan 45 * 45 * 10 frezen. Ik heb ook prachtige freesjes, een freesprogramma en BoCNC om van DXF naar Gcode te komen met de goede freescorrectie.
Met Profili heb ik de obligatie ribbensetjes gemaakt en gefreesd. En natuurlijk ook al ettelijke motorschotjes via Autocad.
Maar dan? Ik wil meer en die frees eens goed aan het werk zetten. Een leuke oldtimer zwever moet er komen.
Probleem: Ik loop halverwege vast

Oplossing: Modelbouwforum!

Voordeel: Iedereen leert er wat van

Dus... wie doet er mee en voorziet mij in dit topic van tips & suggesties?
Tot nu toe is dit het stappenplan - graag suggesties, aanvullingen, tips, ik vul het dan aan met resultaten:
- Een goede 3-view opzoeken en als achtergrond in Rhino zetten
- De buitenmaten in een layer zetten
- De 3-view exact hierbinnen plaatsen en schalen
- Met vloeiende curves de boven, onder, linker en rechterzijde ‘overtrekken’
- Beschikbare formers half tekenen, spiegelen, aan elkaar plakken en dan schalen en op de geode plaats zetten
- Het geheel loften (sweep 2 rails?) om tot een romp te komen
- Details, uitsparingen, extra’s etc. aanbrengen
- De ‘romp’ op de plekken waar ik straks een former will hebben ‘doorsnijden’ (curve from intersection)
- Als ik alle ‘formers’ heb dan de rest verbergen en de former verder aanpassen (stringers) etc
- Voetjes onder de formers plaatsen (=helling)
- Etc.
Klopt deze algemene werkwijze? Zou je het anders doen?
Arthur
Laatst bewerkt: