Van F1B naar F1Q...scheelt slechts één letter maar is toch een grote stap.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

1. xat

xat

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Vraag ; Pook is gemaakt van welk materiaal ?
    ? Afmetingen en gewicht - leverancier ?

2. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De poken zijn van gelamineerd alu/koolstof/alu

Ongeveer 17 mm op 7 mm lengte 800 mm. Komen uit de Oekraïne...
    We staan op het punt om er enkele te bestellen.

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Al weer wat verder met dit project Henk?

Gr.

Bernard

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    nog effe geduld....

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We hebben de afgelopen weken een enorme vooruitgang gemaakt.

Allereerst de Parrot ( het geel/blauwe testkistje):

Aan het einde van de eerste testdag ging de kist meer dan aardig naar boven. Bij dit testvliegen zat de motorregeling op de gasstick zodat er geen paniek kon ontstaan.
    Op de tweede testdag nog één vlucht in de testmode en toen de motor op de schakelaar ( FAI F1Q Mode). De kist brult naar boven...bijna verticaal naar grote hoogte en enkele mooie kurkentrekker spiralen. De overgang van motor- naar zweefvlucht is heel gladjes.

Programmeren ESC:
    De Turnigy Plus ESC is prima te programmeren met de zender...soft aanloop en brake zijn naar smaak in te stellen.

Twee koolstof bakken:
    We hebben de eerste koolstof kisten af...spanwijdte 2500 mm !! ( één voor Antoon en één voor mij).
    Deze zijn nog voorzien van een timer welke de WW/RR/VIT doet. DT kan met de timer maar ook met RC. Motorstop kan met RC. Herstarten is overeenkomstig de reglementen niet uitvoerbaar.

100_5737.JPG

De herstart blokkering unit...het servo zet bij (handmatige/RC) motorstop de schakelaar om en daarmee is de pulslijn naar de ESC verbroken (mix aansturing van motor functie en DT schakelaar).

Met de DT schakelaar op de zender gaat het servo nog een stukje verder en komt de VIT/DT lijn vrij en stopt de vlucht.

100_5734.JPG

Om korte lijn wegen te realiseren heb ik gebruik gemaakt van twee hamers op het stabilo...hoeft de lijn maar een centimetertje vrij gegeven te worden...
    100_5739.JPG

Laatst bewerkt: 2 nov 2017
    tjarko vindt dit leuk.
  6. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Hulde! Moie progressie.
    Die 2.5 meter vleugels zijn reguliere A-2 vleugels toch?
    Heb je die sterkte nodig voor deze modellen?

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Klopt... zijn reguliere F1A bunt proof vleugels...mag dus wat lichter....

Ga op zoek .... Zal wel Oekraïne worden..

Laatst bewerkt: 2 nov 2017
    crins vindt dit leuk.
  8. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Al weer wat verder met dit project Henk?

Gr.

Bernard

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jazeker!!! Binnenkort een soort van eindverslag en het gaat spectaculair goed. De details hoe we ( met de nadruk op we want de hulp uit de RC wereld en leveranciers is geweldig) het allemaal voor elkaar hebben gekregen (met allerhande spullen uit de RC wereld) komt er dus aan.

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Stand van zaken ontwikkeling F1Q en F1CQ modellen.

Laten we maar eens een begin maken met uit de doeken te doen hoe de aansturing van de F1Q en F1CQ modellen is geworden.

Allereerst wat is wat...
    - F1Q: FAI wedstrijdklasse VV modelvliegtuigen met electro aandrijving. 2018 normering is 3 joule energie/gram startgewicht....energie toename tot een max van 550 gram en max 30 seconden motorloop.
    - F1CQ: Een eigen ontwikkeling fun klasse vintage F1C modellen uit de sixties and seventies die nu zijn voorzien van elektro aandrijving....maximaal 10 tot 15 seconden motorloop (afhankelijk van de periode van het model) en maximaal bv. 125 meter starthoogte.

Doelstellingen:
    - Aansturen met allerhande zaken/elektronica welke hoofdzakelijk in de RC wereld (o.a. F5B en F5J) gebruikt worden en zo mogelijk lokaal verkrijgbaar zijn..
    - En vooral ook de kisten tijdens de instelperiode volledig onder controle kunnen hebben met een minimale kas op brokken!!!! ( motorbediening zit dan op de zender gasstick ipv op een schakelaar).

Set-up F1Q:
    - 2,4 gHz zender
    - 30 mm spinner en alu prop middenstuk met klemconus
    - Aeronaut carbon propbladen 14 x 8 inch
    - Hacker A10 7L motor met aangebouwde 4,4 : 1 vertraging
    - 2,4 gHz ontvanger minimaal 6 kanalen
    - Turnigy PLUS programmeerbare ESC
    - Unilog 2 Energy Limiter
    - Unilog stroomsensor 40-80A
    - Turnigy servo delay unit
    - Multiplex mini servo tbv herstartblokkering en RDT
    - Mechanische timer tbv WW/RR/VIT/DT...of...D- power mini servo tbv WW/RR/VIT (bij de vol elektronische uitvoering ... dus dan geen mechanische timer)
    - Herstartblokkeer moment schakelaar 2 A
    - Hoofdschakelaar 2A
    - Bij vol elektronisch een Altis Micro hoogte/tijd limiter

Functies:
    Met de RC set en de apparatuur in de kist kunnen enkelvoudige stuurbewegingen worden uitgevoerd ( dus geen proportionele of heen en weer cq heen en terug).
    Primaire functies:
    Motor AAN- UIT
    Wing wiggler motorstand- zweefstand
    Richtingroer motorstand- zweefstand
    Stabilo motorstand- zweefstand
    Stabilo zweefstand- DT

Secundaire functies:
    Slow motorstart
    Slow motorstop
    Sequentiële aansturing van RR en WW/VIT ( eerst het RR en even later de WW en de VIT)

Radio functies:
    - Motorstart
    - Indien nodig motorstop ( geen herstart toegestaan en derhalve niet mogelijk)
    - DT

Zowel in de F1Q als in de F1CQ modellen zijn er doorontwikkelingen.

F1Q:
    - Hier zijn we begonnen met een mechanische timer voor de RR/WW/VIT/DT maar we hebben nu ook een volledige elektronische uitvoering waarbij de Unilog parallel aan ESC met een servo de RR/WW/VIT aanstuurt en een Altis hoogte tijdlimiter het DT servo aanstuurt.
    - Tussen de Unilog en de ESC + dat RR/WW/VIT servo zit een servo vertrager die het signaal instelbaar van 0 tot ongeveer 7 seconden kan vertragen waardoor motor en dat servo langzaam naar de andere positie gaan (motor dus langzaam uit en servo langzaam van de motorstand naar de zweefstand).

Eerst eens even een plaatje en hier zien we het volgende:
    - De pylon van de eerste F1Q met mechanische timer.
    - Linksboven de hoofdschakelaar ( hoeft niet te schakelen bij vol vermogen want dat doet de ESC..maar bij motor in de UIT positie en derhalve geen vlamboog gevaar over de contacten zodat met een kleine 2A schakelaar het amperage van 7 A "ingeschakeld" kan worden)
    - Links onder de schakelaar de ESC ( programmeerbaar voor een slow start van de motor en voor de brake)
    - Daaronder de Turnigy servo vertrager welke het stop signaal voor de motor gedoseerd doorgeeft waardoor de motor langzaam stopt
    - Daaronder met de tekst GND de Unilog Energy Limiter
    - Rechts er naast ( met het rode tape) de stroomsensor welke de stroom en de spanning meet en doorgeeft aan de Unilog.
    - Het rode kastje met:
    links... de herstart blokkeer schakelaar welke de pulsdraad van de Rx naar de ESC verbreekt zodra je handmatig (dus voortijdig) de motor stopt, met de haak welke in de eerste trap van het vergrendelhuis gaat

midden...het vergrendelhuis met de bedieningspen en de conus (servo arm kan vrij naar boven maar naar beneden neemt deze de pen mee en wordt eerst de schakelaar ontgrendelt en in de tweede trap de DT lijn ontgrendelt)

rechts...het servo voor de vergrendelunit. Uiterst rechts in de opening... is nog net de lijn te zien (oogje) die in de tweede trap van het vergrendelhuis gaat en naar de DT hamer bij het stabilo.

- Dan de 3 functie timer welke de WW/RR en de VIT en de DT verzorgt.
    - En als laatste een 2 cellen 450 mAh 30 C lipo (één vlucht op een volle lading).

De DT kan naast door de timer ook door de RC bedient worden (RDT)
    De motorstop kan naast door de Limiter ook door de RC bedient worden (Rmotorstop zonder herstart mogelijkheid)

Een leuke bijkomstigheid: zet je de motor met de RC stil of zet je de zender na de DT/vlucht uit dan komt de Fale Safe in en gaat het servo naar de UIT positie en verbreekt de pulse lijn naar de ESC...die begint daardoor luidkeels te beepen wat tot op 10 meter afstand hoorbaar is...gemakkelijk de kist vinden in een boom of in het mais!!

100_5784.JPG

Het schema:
    Schema-2-F1Q-met-M-timer.jpg

Zo dat was het even in dit eerste deel....straks meer....en dan kijken we naar de vol elektronische F1Q, de eerste F1CQ en de doorontwikkelingen er van.

Laatst bewerkt: 18 nov 2017 om 13:10
  11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En nogmaals de 2500 mm spanwijdte still-air kist....
    100_5737.JPG

Laatst bewerkt: 16 nov 2017 om 09:04
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vervolg Ontwikkeling

Voor overdag ben ik twee kisten aan het maken:
    - een all weather kist met 2100 mm span (de rode)
    - een snelle windy weather kist met 1800 mm span (de gele)

100_5787.JPG

100_5788.JPG

Deze vol elektronische kisten worden dus zo glad als een aal...geen lijntjes meer te zien..

Eerst maar even het schema:
    - Na de Unilog Energy Limiter zit weer de servo vertrager (voor de slow stop) en dan gaat het naar de ESC en ook naar het RR/WW/VIT servo. Die gaan dus beide gelijktijdig slow naar stop resp zweefstand. Aansluitend aan de motorstop volgt de brake.

- En nu komt een moeilijke...het servo gaat langzaam en de lijnen hebben verschillende voorspanningen. Begint het servo te bewegen dan gaat eerst de lijn naar het RR slapper en gaat het roer naar de zweefstand aanslag. In de tweede helft van de slag en dus enkele seconden later komen de WW en VIT lijn slapper te staan en gaan die functies naar de zweefstand.

- Tussen de Rx en het servo van de herstartblokkering annex DT zit ipv een M- timer nu de Altis hoogte/tijd Limiter ( F5J stuff). Is de tijd om ( de max tijd bv 180 sec) dan zet de Altis het servo om en ziedaar...DT. ( de hoogte staat op 1000 meter ingesteld)....

- De Altis gaat lopen op het moment van de motorstart en de Unilog startknop wordt vóór de start ingedrukt en vastgehouden en bij de lancering losgelaten...dan begint de Unilog de energie te tellen

Schema-3-F1Q-met-E-timer-.jpg
    De set up ben ik nu aan het inbouwen en volgende week een paar plaatjes van de machine kamer van deze kisten...

crins vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vervolg ontwikkeling

Nu de F1CQ..( of met een wat meer nostalgische naam Free Flight Electric Power).

Een tijdje terug hadden we het over dat geel/blauwe kissie...een RC kist omgebouwd naar E-VV. Die heeft ondertussen een nieuwe slankere en lichtere romp gekregen...foei foei..dat gaat nu naar boven...!!!

100_5789.JPG

Met deze nieuwe romp is de kist heel erg gaan lijken op de Night Train van George French van omstreeks 1965...( geen toeval).
    1967-3view-night-train-mk-vii-am-mar-68-p-001.jpg

En dat was het laatste zetje naar het ontstaan van.... de F1CQ.!!

De machine kamer in zijn 1e opzet...
    - de timer doet al het werk
    - RR heeft een (blauw) oogje aan de lijn
    - VIT en DT hebben geen oogje maar een T-stuk welke zowel achter de RC haak als achter de timer haak valt...je snapt het al...ik kan RC ingrijpen im Falle eines Falles
    - ook de motor moest er aan geloven...of via de timer ( onderbreken pulse lijn naar de ESC) of idem via de RC ( het servo en de vergrendelpen)
    - nu een 3 cellen lipo en de prop die trekt als een gek...
    100_5786.JPG

Het klassieke probleem met de F1C kisten van die tijd en dus ook met dit model is de overgang van stijgvlucht naar zweef...( de bunt was nog niet uitgevonden)...en toen bedacht ik me dat er best een snufje moderne elektronica bij in kan:
    - tussen de Rx en de ESC komen een Altis Micro en een servo vertrager
    - gevolg...ik kan dan een limiet voor de hoogte en de motorlooptijd invoeren en..een slow stop!!
    - en zo ontstond de F1CQ
    - wat voor een motor/prop/accu ...of wat dan ook dat je er in stopt /bedenkt....je komt altijd (en iedereen) op de zelfde starthoogte uit.

In 1975 was ik voor het eerst op een WK ( Bulgarije) ....kan me er nauwelijks wat van herinneren maar....in 1977 nam ik deel aan de WK in Denemarken. Een druilerige F1B dag maar een mooie F1C dag. Ze hadden meerdere avonden nodig om de Fly-off uit te vechten en wat gingen die F1C kisten, met toen 10 seconden motorloop, spectaculair naar boven.
    Dus...zodra alle onder handen zijnde kisten klaar zijn is de volgende F1CQ kist aan de beurt:

De Plurabelle van Urs Schaller uit Zwitserland die ik in 1977 met die kist zag vliegen:

- met een nog sterkere e-motor er in en de rest van de set up zoals net beschreven moet dit de ultieme Vintage F1CQ kist worden met een 85 graden spiraal klimhoek gevolgd door een mooie afvlakking.
    - hier de Plurabelle met 2100 mm spanwijdte en geheel balsa constructie:
    Plurabelle 2.jpg

Dus..vanaf volgend jaar toch een beetje F1C vliegen op Garderen....en misschien zet ik er wel een dummy cilinder op...:p:p

Volgende week plaatjes van de elektronisch F1Q kist.

Ps.: Aerobtec (Altis leverancier) gaat proberen de slowdown als extra functie in de Altis te bouwen en SM Modellbau ( leverancier Unilog) gaat de keuze van of energie ( F1Q mode) of tijd ( F5J mode) wijzigen in selecteren van beide functies in de F1Q mode zodat de 30 seconden limiet van de motor ook via de Unilog geprogrammeerd kan worden ( om een dreigende overrun te bewaken).

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zag net in een mail dat er tot ver over de landsgrenzen word meegelezen...Thanks Hans..ouwe strijdmakker!!

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Met dank aan Ian Kanes voor de gegevens van vintage F1C modellen..

Voor de F1CQ ( Vintage Power met elektro) gaan we ons richten op een motorloop van:

- Modellen tot 1975: 10 seconden full power (+ een slow stop van max 5 seconden)
    - Modellen van 1975 t/m 1980 : 7 seconden full power (+ een slow stop van max 5 seconden)

En dat dan bij een hoogte limiet van...zien we nog wel...125 meter of zo...dus wel proberen dat je zo snel naar boven komt zodat je die 125 meter binnen de max motorlooptijd haalt.

Zo...nu kunnen we spelen...

Laatst bewerkt: 18 nov 2017 om 18:13
    crins en verfbrander vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wie doet er ook een duit in het zakje...

Voorstel specificaties Vintage Free Flight Electric Power:

- F1C model ontwerp (cq een origineel model) waarvan de tekening/maatschets voor 1980 is gepubliceerd
    - geometrie volgens het origineel
    - motorstop voor modellen tot 1975: bij 10 seconden en op maximaal 125 meter + een slow stop van maximaal 5 seconden
    - motorstop voor modellen van 1975 tot 1980: 7 seconden en op maximaal 125 meter + een slow stop van maximaal 5 seconden
    - tijd/hoogte limiter tbv de motorstop verplicht
    - radio motorstop en RDT verplicht
    - prop/E- motor/accu en constructie van het model zijn ongelimiteerd.
    - Vaste vleugel
    - 2 standen richtingroer en 2 standen VIT toegestaan.

En of je nu een kleine of grote kist...zwaar of licht..dikke motor of kleine met vertraging hebt...etc....alle kisten komen nagenoeg op de zelfde uitgangshoogte terecht ( dus met een knipoog naar F5J).

Antoon plaats svp een plaatje van je originele vintage power kist.

Laatst bewerkt: 19 nov 2017 om 09:21
  17. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooie input Theo!!

Het zal zo rond 2000 geweest zijn dat ik op zoek ging naar een Vrije Vlucht elektrisch aangedreven klasse in een formule gelijk de overige primaire Vrije Vlucht klassen ( maxen vliegen, etc) . Dat bleek er niet te zijn en dus gestart met de ontwikkeling van dit soort modellen. Mijn zoektocht noemde ik de Quest..en de modellen kregen ook die naam. In no time had ik er rond de 25 stuks gebouwd en uitgezet in binnen- en buitenland.

Formule:
    35 sec motorloop ( mechanische timer gestuurd) en haalden zo rond de 80 tot 90 meter hoogte.
    F1A size
    Graupner BB-race motor (11 A)
    7 NiCad cellen 250 mAh ( goed voor 5 á 7 vluchten zonder te laden).
    ( wanneer je nu na al die jaren kijkt naar de huidige F1Q kisten lijkt het heel erg op wat ik toen bedacht had).

Met deze Quest kisten vlogen we met een tiental Nederlanders in Garderen en ook demo's op internationale wedstrijden waar ze aan de man gebracht werden. Dat na enige tijd het een FAI klasse werd en ook nog eens met de letter Q ( van Quest???of was dat toeval) deed me zeer goed.

Wat ik me nu bedacht heb, en misschien voorlopig voor mezelf om wat te spelen (en zodra er een tweede persoon is kunnen we wedstrijd vliegen ha ha), is dus Vintage Electric Power gebaseerd op F5J invloeden en bestaande F1C ontwerpen tot 1980.

Net als toen met de Quest bestaat dit nog niet in de wereld voor zover mij bekend. SAM heeft inderdaad veel maar dit niet.(geen Vrije Vlucht elektrisch aangedreven vintage F1C kisten)

Kieken wat wordt...

Laatst bewerkt: 18 nov 2017 om 13:12
  19. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Naar mijn idee maak je het veel te ingewikkeld. Ik jou van het kiss principe en niet al die electronica, dan verbouw ik liever zo een model naar electro rc en ga er dan zo mee vliegen zoals bij de SAM gedaan wordt.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Natuurlijk kun je een vintage kist helemaal RC maken maar ja...dan is het geen Vrije Vlucht meer...en dat is nu net wat we wel willen.

De primaire F1 Vrije Vlucht klassen (A,B en C) incl F1Q zijn tegenwoordig al behoorlijk voorzien van elektronica.. E- timers... volledig servo gestuurd...etc.

Om even bij Vintage E- power te blijven..de doelstelling is inderdaad om het zo simpel mogelijk te maken voor zover dat kan met een (borstelloze) E- motor aan boord en dit zit er minimaal aan elektronica in:
    - een Limiter tbv de motorstop (bv Altis micro)

download.jpe

- en een signaal vertrager voor een mooie overgang van stijg- naar zweefvlucht (en mogelijk komt die functie bij de Altis in):

ssdriver.jpg

Dat is alles....(naast een ESC voor de motor en één of enkele servo's)..dus ingewikkeld...ach....valt wel mee denk ik...

In ieder geval is een Vintage "zuigerkist " (zoals de oude Nederlandstalige benaming was) welke nu dus is voorzien van een E-motor duidelijk simpeler dan een F1Q...nogmaals...(nog) geen wedstrijdklasse (hoewel met twee deelnemers heb je al competitie) maar veel fun en een kick om een dergelijke vurige kist onder controle te krijgen. En passend in de geest der tijd...fluisterstil...

Laatst bewerkt: 19 nov 2017 om 09:22

Deel Deze Pagina