Van F1B naar F1Q...scheelt slechts één letter maar is toch een grote stap.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

  1. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    222
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Vraag ; Pook is gemaakt van welk materiaal ?
    ? Afmetingen en gewicht - leverancier ?
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    777
    Locatie:
    Zwolle
    De poken zijn van gelamineerd alu/koolstof/alu

    Ongeveer 17 mm op 7 mm lengte 800 mm. Komen uit de Oekraïne...
    We staan op het punt om er enkele te bestellen.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Den Haag
    Al weer wat verder met dit project Henk?

    Gr.

    Bernard
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    777
    Locatie:
    Zwolle
    nog effe geduld....
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    777
    Locatie:
    Zwolle
    We hebben de afgelopen weken een enorme vooruitgang gemaakt.

    Allereerst de Parrot ( het geel/blauwe testkistje):

    Aan het einde van de eerste testdag ging de kist meer dan aardig naar boven. Bij dit testvliegen zat de motorregeling op de gasstick zodat er geen paniek kon ontstaan.
    Op de tweede testdag nog één vlucht in de testmode en toen de motor op de schakelaar ( FAI F1Q Mode). De kist brult naar boven...bijna verticaal naar grote hoogte en enkele mooie kurkentrekker spiralen. De overgang van motor- naar zweefvlucht is heel gladjes.

    Programmeren ESC:
    De Turnigy Plus ESC is prima te programmeren met de zender...soft aanloop en brake zijn naar smaak in te stellen.

    Twee koolstof bakken:
    We hebben de eerste koolstof kisten af...spanwijdte 2500 mm !! ( één voor Antoon en één voor mij).
    Deze zijn nog voorzien van een timer welke de WW/RR/VIT doet. DT kan met de timer maar ook met RC. Motorstop kan met RC. Herstarten is overeenkomstig de reglementen niet uitvoerbaar.

    100_5737.JPG



    De herstart blokkering unit...het servo zet bij (handmatige/RC) motorstop de schakelaar om en daarmee is de pulslijn naar de ESC verbroken (mix aansturing van motor functie en DT schakelaar).

    Met de DT schakelaar op de zender gaat het servo nog een stukje verder en komt de VIT/DT lijn vrij en stopt de vlucht.

    100_5734.JPG



    Om korte lijn wegen te realiseren heb ik gebruik gemaakt van twee hamers op het stabilo...hoeft de lijn maar een centimetertje vrij gegeven te worden...
    100_5739.JPG


    Maar... we zijn ondertussen verder...veel verder...

    Bij de volgende kist komt er nog een servo bij in (aan de Limiter en parallel aan de ESC) welke de WW/RR/VIT aanstuurt en dan is er nog maar één functie voor de timer over tw de DT.

    Zet de Limiter de motor uit dan beweegt dat servo ook en bedient de WW/RR/en VIT...dus het model komt daardoor in de zweefstand. Ook in deze configuratie maken we gebruik van twee hamers op het stabilo.

    Nu loopt er een onderzoek of die één functie timer ipv mechanisch ook elektronisch kan zijn zonder dat we met programmeer problemen komen te zitten ( Palm en dat soort ondingen).
    Waar we naar kijken is de timer functie van de F5J Altus limiter. Deze limiter zet de motor uit bij het bereiken van een ingestelde hoogte ( en die functie gebruiken we uiteraard niet) en zodra de motor aangezet wordt loopt er ook een timer mee die dan bij F5J ook de motor kan uitzetten na verloop van tijd. Wij willen die functie dan gebruiken om hiermee ook het servo van de herstartblokkering annex DT te bewegen en daarmee de DT activeren. De Altis is via de PC/laptop te programmeren.

    Tevens kijkt de leverancier van de Unilog of hij in de Unilog een wijziging kan doen zodat je twee functies kunt kiezen ipv of dit of dat...voor ons dan de energie limit (van F5B) en een tijd limit ( die er al in zit voor F5J) maar zoals gezegd kan er op dit moment slechts één functie gelijktijdig geselecteerd worden.



    Hebben we het met al deze RC perikelen nog steeds over Vrije Vlucht??

    JA !!!...

    We kunnen in de testmode zelf de motor bedienen tijdens de vlucht...dan is het dus deels een RC kist. Maar zetten de de motorbediening op de Rx en in de zender om naar de motorschakelaar dan is het een FAI F1Q approved Free Flight kist met toegestane RC motorstop (met herstart blokkering) en RCDT.

    In deze mode gebruiken we de zender om de motor te starten en zo nodig in een paniek situatie de motor te stoppen. Verder wordt de zender tijdens de vlucht niet gebruikt en hoeft ook niet vastgehouden te worden (staat wel aan). De vlucht beëindigen gaat via de timer of naar wens RCDT.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2017 om 17:37
    tjarko vindt dit leuk.
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.331
    Locatie:
    Nijmegen
    Hulde! Moie progressie.
    Die 2.5 meter vleugels zijn reguliere A-2 vleugels toch?
    Heb je die sterkte nodig voor deze modellen?
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    777
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt... zijn reguliere F1A bunt proof vleugels...mag dus wat lichter....

    Ga nu op zoek naar een Pull/Pull set. Zal wel Oekraïne worden..
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina