Van F1B naar F1Q...scheelt slechts één letter maar is toch een grote stap.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

  1. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Mijn printer staat klaar om de dummy te printen. Dus Max leeft je uit.:)
    Het mooiste resultaat krijg ik als de motor uit 2 delen bestaat.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    837
    Locatie:
    Zwolle
    Het eerste wat we nodig hebben is een tekening van de motor..van daar uit kunnen we de 3 D tekening voor de printer maken.

    Wie heeft er een 3 zijdenaanzicht van deze motor? Hoewel....
    DSCN0358amod.jpg

    De bedoeling is dat het carter , halfrond/hol en alleen de bovenhelft met de twee flenzen (met daarop de cilinder) als bevestigings basis gaat dienen. Dan krijg ik de domping en zijtrek identiek.

    Tussen de voorkant van het carter en de voorkant van de propflens moet dan een halfrond deel komen ( alleen de bovenhelft) waar de E- motor van rond 28 mm in past. De voorkant van dit relatief grote deel ( is dus net zo groot als het carter) is een volledige schijf. Hier boor ik dan de gaten in voor de voorkant van de motor ( buitenloper).

    Maar misschien lukt het met deze foto en de volgende maten:
    carter breedte: rond 27 mm origineel.... moet nu rond 33 mm worden..wanddikte 3 mm
    flens buitenmaat: 42,5 mm ( bevestigingsgaten boor ik er in en in de carterwand moeten uitsparingen komen omdat de dia groter is geworden en toch moeten de cilinderkop M3 bouten er langs kunnen).
    flensdikte 4 mm
    diameter voorstuk (waar de carb op zit) binnendia 29 mm, buitendia gelijk carter rond 33 (2 mm wanddikte)
    totale lengte van voorkant propflens tot achterkant deksel:54 mm
    lengte carter incl deksel:23
    hoogte cilinder vanaf onderkant van de flenzen:54
    dikte kopvlak ( volledige schijf waar de e motor achter geschroefd wordt) 2 mm
    de punt van het voorste deel (noem het maar even de carb schaal) mag over een lengte van 7 mm iets conisch worden..binnendia aan de punt ( binnenkant bij de schijf) rond 26,5 mm. Buitendiameter aan de punt 30,5 mm.

    Compressie krukje en plaatje maak ik wel van alu indien dat niet mee te printen is. ( carbnaald en messing sproeier maak ik uiteraard van metaal)

    Al met al..een motor met een wat dikke voorkant ( want daaronder zit de e motor).
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.702
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Een Webra Winner dummy, dat zou leuk zijn.
    [​IMG]
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    837
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno ..hoe krijg ik de plakkerigheid van de bekleding (oude wonderolie) af... Volgens mijn vrouw gaat dat het beste met de soldeerbrander ( ze weet altijd van die totaal oplossingen:mad::mad:)
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  5. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb ooit een romp goed schoon gekregen door hem onder te dompelen in warm water met soda. Dat was alleen het hout. Werkt prima als de houtlijm tegen water kan.
    Dasty zou je ook kunnen proberen.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.702
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Probleem met een (alleen gespanlakte) dieselkist is, dat wonderolieresidue eigenlijk alleen oplost in zaken ( thinner, aceton, amylacetaat) die ook de spanlak aanvreten/oplossen.
    Vraag anders Henk de Jong, die repareert z'n diesel sportmodellen nog wel eens.

    Dat van die totaaloplossingen, Paul Tupker had er ooit ook zoeen voor vliegkleding: "Vlekken laten zich prima met de schaar verwijderen" :D
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    837
    Locatie:
    Zwolle
    Er is behoorlijk aan de weg getimmerd door Max...de tekeningen voor de dummy Webra Diesel voor de Hekking Vintage Power kist zijn klaar en Onno gaat zich over het 3 D printen buigen.

    Bedankt Max!!!

    Onder de "kap" komt de E-motor te liggen en door de kap de kleur van de romp te geven en de rest van de dummy in alu te lakken gaat het net echt worden. Belangrijk punt is dat door deze methode de zijtrek en domping (die zeer kritisch zijn want er zitten geen beweegbare roeren op de kist) exact bewaard blijven tov de situatie met de echte Webra er op.

    Webra dummy.jpg Webra dummy 2.jpg Webra dummy 3.jpg

    Hier moet het dus op komen...en zelfs het tankje en de slang blijven er op..
    100_5813.JPG
     
  8. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooi tekenwerk weer Max.:koud:
    Ik ga mijn best doen om er een mooie print van de maken.
     
  9. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Van de "tekentafel" naar de printsoftware:

    dummy.PNG

    De printer loopt 5.23 uur print tijd en dan is er een resultaat.
     
    Énke Blériot, crins, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Na diverse minder gelukte prints, het model is voor mijn printer een uitdaging, heb ik nu een acceptabel exemplaar.
    Er zit nog wel wat nabewerkings-werk aan. A.s. zaterdag neem ik hem mee.
     

Deel Deze Pagina