Rob
Forum veteraan
Momenteel vlieg ik met bijna standaard HoneyBee King2 (300-size) en ik overweeg een volgende stap te maken naar een 450-size. De King vreet pinions en bladspoor blijft veranderlijk, alleen na volledige beurt vliegt ie een paar accu's uitstekend en dan wordt het toch weer minder. Daar wil ik graag vanaf. Het is wel zo dat het bladspoor verhaal met de alu upgrade nauwelijks speelde, maar die kop heeft een kromme feathering shaft en ligt in de onderdelendoos.
Ik weet dat een Align de 'Mercedes' onder de 450-size is, maar dat gaat mijn budget ver te boven. Je zou kunnen zeggen "dan is de stap dus nog te vroeg", maar er zijn de nodige alternatieve size-450 klonen (CopterX, EXI, KDS/Gulang, Tarot, DragonSky en HK om de meesten maar te noemen).
Ik zal het maar gewoon zeggen, ook ik wilde aanvankelijk voor een HK450GT of Pro gaan! Ik heb hier en elders veel gezocht en gelezen over welke kloon keuze wijsheid is en dat maakt de keuze er echter niet makkelijker op. Dat komt ook omdat mijn situatie vaak weer anders is dan in diverse 450-kloon draadjes wordt besproken. De een is zeer tevreden over de HK450GT, de ander zaagt HK tot de bodem af.
Daarom vraag ik hier om jullie inzichten en adviezen, met het risico dat het er nog steeds niet makkelijker op wordt, maar dan wel toegespitst op mijn situatie. Vaak komen dan eerst wedervragen zoals 'Wat wil je met de heli' en 'Wat heb je al aan componenten' dus die zal ik hieronder gelijk maar beantwoorden.
Wat kan en wil ik met de heli:
Ik heb gekozen voor een lange leercurve met weinig risico dus veel vliegen en weinig sleutelen. In de afgelopen 2,5 jaar dat ik met de King vlieg (met soms pauzen van weken/maanden), heb ik 2 crashes gehad waarna ik de King gewoon op een nieuwe barebone weer heb opgebouwd. Verder heel veel pinions en main gears versleten. Ik ben net weer begonnen na 4 maand stilstand, dus moet nu weer deels opnieuw beginnen.
Ik kon de heli tail/side-in ook met wat wind overal laten hangen waar ik wou, en kon kort nose-in hooveren en rustig 8-jes vliegen. Ik wil met een 450-kloon vooralsnog lekker kunnen rondvliegen (kan op m'n werk altijd wel ergens binnen vliegen) met wat eenvoudige kunstjes (pirouette etc) maar inverted/3D zal bij mij nog wel heel lang gaan duren. Ik heb er op deze manier gewoon al vreselijk veel lol en ontspanning van!!
Welke heli heb ik nu:
Ik heb een KingV2 standaard barebone (plastic kop/staart) met daarop;
- Xtreme skid
- Xtreme poelie
- Xteme 11T pinion
- nu (destijds door King vliegers geadviseerde) woodies van E-bay
- Esky 3100kV BL motor
- Castle Creations Phoenix 35 regelaar (35A) met CastleLink programmeer interface
- Servo's op swash 3x Hitec 65HB en tail Hitec 65HB (voor 450-size ligt echter een Futaba S9257 klaar!)
- Gyro Futaba GY401
- Zender Futaba FF9Super met 2.4GHz module en Assan ontvanger
- Accu's Flightmax Zippy 3s 2200 mAh 25C
- laadkoffer met Robbe Infinity2 / Schulze ISL6-330, beide met een Robbe #8492 6s balancer.
Ik heb een aantal zaken (Gyro/regelaar) indertijd aangeschaft met het oog op een 450-size vervolgstap.
Ik zal een paar stellingen formuleren die een beetje weergeven op welke gedachten ik hink;
1. De King geeft - omdat deze zenuwachtiger vliegt - voor de basiscontrole van een heli een betere leerschool dan een 450-size.
2. Ook een 450-size heeft slijtage en behoeft ook zonder crashes regelmatig vervanging van onderdelen. Blijf gewoon doorgaan met de King tot je goed kan rondfladderen omdat je dan altijd de laagste kosten zult hebben.
3. De componenten die ik heb zijn uitstekend geschikt voor een 450-size, ik heb daarom alleen kale heli nodig, geen RTF of combo of zoiets.
4. Een kloon 450-size zal door de haast noodzakelijke Align updates (assen etc) uiteindelijk ongeveer 'evenveel' kosten als een Align.
5. Je zou verwachten dat HK de kwaliteit van de kits verbetert. De laatste versies van de HK450 (GT/Pro) zien er erg goed uit maar hebben deze nog steeds de mindere kwaliteit zoals met de start van de HK450S(plastic)?
6. Begin beter niet aan een HK. Ook al lonkt zo'n GT/Pro door z'n lage prijs wel heel erg, de kwaliteit is nog steeds geen vooruitgang tov de King.
7. Als je toch voor een 450-kloon gaat, dan levert de CopterX de betere kwaliteit.
8. Zoek een gebruikte Align 450 zonder electronica.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!
Ik weet dat een Align de 'Mercedes' onder de 450-size is, maar dat gaat mijn budget ver te boven. Je zou kunnen zeggen "dan is de stap dus nog te vroeg", maar er zijn de nodige alternatieve size-450 klonen (CopterX, EXI, KDS/Gulang, Tarot, DragonSky en HK om de meesten maar te noemen).
Ik zal het maar gewoon zeggen, ook ik wilde aanvankelijk voor een HK450GT of Pro gaan! Ik heb hier en elders veel gezocht en gelezen over welke kloon keuze wijsheid is en dat maakt de keuze er echter niet makkelijker op. Dat komt ook omdat mijn situatie vaak weer anders is dan in diverse 450-kloon draadjes wordt besproken. De een is zeer tevreden over de HK450GT, de ander zaagt HK tot de bodem af.
Daarom vraag ik hier om jullie inzichten en adviezen, met het risico dat het er nog steeds niet makkelijker op wordt, maar dan wel toegespitst op mijn situatie. Vaak komen dan eerst wedervragen zoals 'Wat wil je met de heli' en 'Wat heb je al aan componenten' dus die zal ik hieronder gelijk maar beantwoorden.
Wat kan en wil ik met de heli:
Ik heb gekozen voor een lange leercurve met weinig risico dus veel vliegen en weinig sleutelen. In de afgelopen 2,5 jaar dat ik met de King vlieg (met soms pauzen van weken/maanden), heb ik 2 crashes gehad waarna ik de King gewoon op een nieuwe barebone weer heb opgebouwd. Verder heel veel pinions en main gears versleten. Ik ben net weer begonnen na 4 maand stilstand, dus moet nu weer deels opnieuw beginnen.
Ik kon de heli tail/side-in ook met wat wind overal laten hangen waar ik wou, en kon kort nose-in hooveren en rustig 8-jes vliegen. Ik wil met een 450-kloon vooralsnog lekker kunnen rondvliegen (kan op m'n werk altijd wel ergens binnen vliegen) met wat eenvoudige kunstjes (pirouette etc) maar inverted/3D zal bij mij nog wel heel lang gaan duren. Ik heb er op deze manier gewoon al vreselijk veel lol en ontspanning van!!
Welke heli heb ik nu:
Ik heb een KingV2 standaard barebone (plastic kop/staart) met daarop;
- Xtreme skid
- Xtreme poelie
- Xteme 11T pinion
- nu (destijds door King vliegers geadviseerde) woodies van E-bay
- Esky 3100kV BL motor
- Castle Creations Phoenix 35 regelaar (35A) met CastleLink programmeer interface
- Servo's op swash 3x Hitec 65HB en tail Hitec 65HB (voor 450-size ligt echter een Futaba S9257 klaar!)
- Gyro Futaba GY401
- Zender Futaba FF9Super met 2.4GHz module en Assan ontvanger
- Accu's Flightmax Zippy 3s 2200 mAh 25C
- laadkoffer met Robbe Infinity2 / Schulze ISL6-330, beide met een Robbe #8492 6s balancer.
Ik heb een aantal zaken (Gyro/regelaar) indertijd aangeschaft met het oog op een 450-size vervolgstap.
Ik zal een paar stellingen formuleren die een beetje weergeven op welke gedachten ik hink;
1. De King geeft - omdat deze zenuwachtiger vliegt - voor de basiscontrole van een heli een betere leerschool dan een 450-size.
2. Ook een 450-size heeft slijtage en behoeft ook zonder crashes regelmatig vervanging van onderdelen. Blijf gewoon doorgaan met de King tot je goed kan rondfladderen omdat je dan altijd de laagste kosten zult hebben.
3. De componenten die ik heb zijn uitstekend geschikt voor een 450-size, ik heb daarom alleen kale heli nodig, geen RTF of combo of zoiets.
4. Een kloon 450-size zal door de haast noodzakelijke Align updates (assen etc) uiteindelijk ongeveer 'evenveel' kosten als een Align.
5. Je zou verwachten dat HK de kwaliteit van de kits verbetert. De laatste versies van de HK450 (GT/Pro) zien er erg goed uit maar hebben deze nog steeds de mindere kwaliteit zoals met de start van de HK450S(plastic)?
6. Begin beter niet aan een HK. Ook al lonkt zo'n GT/Pro door z'n lage prijs wel heel erg, de kwaliteit is nog steeds geen vooruitgang tov de King.
7. Als je toch voor een 450-kloon gaat, dan levert de CopterX de betere kwaliteit.
8. Zoek een gebruikte Align 450 zonder electronica.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!
Laatst bewerkt: