Van het gas af?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 30 jan 2018.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als die omgekeerde airco zijn koude maar kwijt kan aan de buitenlucht.
    Ze brengen het als "hij onttrekt warmte aan de buitenlucht", maar het is hij moet zijn koude kwijt.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het lijkt idd op een gewone airco waar de platen van uit elkaar gehaald zijn zodat je geen ventilator nodig heb.
    Ik dacht dat het iets heel nieuws was haha.
    Valt weer tegen.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    leuke toepassing.
    Maar zoveel geld en je hebt nogal wat ruimte nodig.


    Rondkijken en elkaar wijzen op wat er bestaat, daar gaat het toch om hier?
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    In het geval van het filmpje ging het ook om zijn zwembad verwarming.

    Zelf zou ik liever de compressor buiten hebben dan hoor je die binnen niet.
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hij onttrekt toch echt warmte aan de buitenlucht. Warmte is energie, kou is het ontbreken daarvan. Je kan koude dus niet afgeven. Je neemt buiten dus energie op en geeft die binnen weer af.
     
    morgoth924 vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus niet zo.... er bestaat geen "koude"... Het is wel degelijk onttrekken van warmte aan de omgeving.
    Het is niet zo veel anders als persdruk en zuigdruk. Er bestaat in de natuurkunde geen onderdruk, uitsluitend afwezigheid van druk.

    Dit soort dingen zijn vrij simpel: als er sprake is van een beperkt bereik (temperatuur kan niet lager dan 0 Kelvin, druk kan niet lager dan 0 bar absoluut), dan is het irrelevant of je in de spreektaal praat over -273 graden C, of -1 bar, en dan bestaat "koude" en "onderdruk" niet. Dat zijn dan relatieve begrippen.

    Bewijs: Een vacuumcondenser, kun je nog steeds leeg pompen met een centrifugaalpompje: het water stroomt geheel uit zichzelf onder invloed van zwaartekracht die pomp in. Dat zou niet mogelijk zijn als er werkelijk zoiets als "onderdruk" zou bestaan.
    Een warmtepomp die "zijn kou niet kwijt kan", gaat niet tot in het oneindige door, want de lage druk in het systeem is begrensd tot 0 bar absoluut. Ding kan in principe tot in het oneindige zo doordraaien.
    Maar kijk maar eens wat er gebeurt, als aan de andere (warme) kant van het systeem die warmte niet weg kan: DÁT hoopt wel op, leid tot een theoretisch onbegrensd oplopen van de hoge systeemdruk, en uiteindelijk falen
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja ja ja,
    klopt in theorie.
    Als een normale airco het huis koud maakt en het buiten een graad of 80 is, kan die airco zijn warmte niet kwijt: kan hij het huis niet koud maken.
    Als een omgekeerde airco dus zijn kou niet kwijt kan omdat het buiten te koud is werkt het niet !

    Dat je om je kou kwijt te raken, warmte moet toevoeren is de juiste benaming.
    Maar het blijft zo dat een warmte pomp zijn kou kwijt moet kunnen.

    Lijkt me eenzelfde discussie als "de brug is open" terwijl je er met de auto niet over kan. Dan is hij toch gesloten (voor doorgaand autoverkeer)?
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De praktijk (en daar gaat het toch om) is dat het lastig is om je huis te verwarmen met een warmtepomp, (lucht, water) als het buiten min 10 is.
    Nu gebeurt dat bijna niet meer, maar als dat gebeurd wil je toch graag warm zitten.
    Dan toch maar een pelletkachel?
    Tenminste als je van het gas af wil.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik dacht op jouw video met die panelen zelfs te zien -5..........
    Volgens mij wil je juist dan verwarming hebben.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik was nog wat te positief.
    Mijn airco moet vandaag zichzelf al regelmatig ontdooien.
    Rond het vriespunt wordt de lucht die hij uitblaast niet warmer dan een graad of 37.
    Vandaar dat ik voorlopig nog niet weet hoe ik van het gas af kan.
    Daar zullen best snel oplossingen voor komen nu de gaskraan in Groningen terecht ver dicht moet.
    Als ze wijs zijn maken ze het gas 5 keer zo duur dan gaat de markt zijn werk doen.
    En kunnen ze de Groningers van de opbrengst ruim compenseren.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt totaal af van het gebruikte medium (of dat geschikt is voor de temperaturen) maar heeft nog steeds niks met "kou kwijt kunnen" te maken
    Een gas wat bij - 100 graden kookt, zal nog steeds warmte opnemen uit een omgevingstemperatuur van -95 graden.
    Hij moet niet zijn kou kwijt kunnen, hij moet zijn warmte op kunnen nemen, en daarvoor heb je een positief temperatuurverschil nodig. Zo simpel is het.
    Pas als de haalbare druk, en het gebruikte medium resulteren in een kooktemperatuur die niet laag genoeg is, valt de boel stil, maar dat is dus NIET "zijn kou niet kwijt kunnen" het gas word dan gewoon niet koud genoeg om warmte uit de omgeving op te nemen, en zoals ik al eerder zei: kouder dan dat, WORD het gas niet.
    Als het een kwestie van "de kou niet kwijt kunnen" zou zijn, zou de temperatuur ongecontroleerd blijven dalen, en dat is niet zo.

    Natuurlijk wel.... je systeem moet alleen wel tegen die drukken ontworpen zijn, danwel het gas moet er geschikt voor zijn.
    Dat een AC nu eenmaal niet ontworpen is voor temperaturen boven de, pak hem beet, 50 graden, heeft niks te maken met de theorie van "zijn warmte niet kwijt kunnen.
    Hij zal in zijn overdrukbeveiliging trippen, maar draai je die drukschakelaar weg, en mits je leidingen en condensor, en de electromotor het allemaal trekken, zal dat ding door blijven gaan met koelen. Uiteindelijk gaat hij kapot, maar hij BLIJFT koelen, tot het bittere einde. Het is niet zo, dat het ding blijft draaien, maar geen effect meer heeft, wat in het geval van die warmtepomp WEL het geval is.

    Je moet niet "totaal foute theoretische aannames" verwarren met "ontwerpparameters".

    Jouw auto heeft cylinders, en die kunnen hun warmte toch ook kwijt aan water wat reeds 80 graden is? Zolang de vloeistofstroom en het contactoppervlak er maar op berekend zijn, en de vloeistof geschikt is voor de gebruikte temperaturen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Draai jij in deze buitentemperaturen je AC nog???? Niet zo raar dat hij dan bevriest.... Te weinig warmte aanbod, Ding wil per sé een X hoeveelheid warmte opnemen, warmteopname word bepaald door temperatuurverschil tussen lucht en verdamper, zuigdruk word omlaag gedwongen (expansieventiel gaat knijpen), verdampertemperatuur daalt onder de 0 graden.... Bingo!
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja tot een graad of 2 a 3 buitentemperatuur kan ik er mijn kamer mee verwarmen.
    Ik wil toch graag mijn opgewekte stroom opmaken.
    Vorige jaar helaas nog 100 kWh over.
    Dit jaar ben ik benieuwd.
    We hebben een inductiekookplaat gekocht ipv gas.
    Maar ook een nieuwe oven, koelkast en vaatwasser.
    Ik maak daarom nu alvast zoveel mogelijk kilowatuurtjes op.
    Op een paar dagen na krijgt hij het lekker op de 22 graden.
    Ja ik heb het snel koud haha.
    Ik warm de kamer met de vloerverwarming wel eerst met gas op.
    Anders is het boven koud.
    Vandaar dat ik graag een warmtepomp op mijn cv wil.
    Dan is het in huis veel behaagelijker.
    Samen met nog een paar extra zonnepanelen kan ik het gas veel verder terug dringen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, Ok, je hebt gewoon de units omgewisseld?

    Als je de electriciteit toch over hebt, kan ik me er wel wat bij voorstellen... Maar je AC draait wel buiten zijn werkgebied. Of dat nu zo geweldig is?
    (een regelmatig dichtvriezende verdamper verhoogt het risico op lekken...)
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is een gewone airco die je ook op verwarmen kan zetten.
    Het systeem werkt dan andersom
    Ik denk dat het kapot gaan wel mee valt.
    Hij schakelt zichzelf op tijd in de defrost stand.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zo... als ie er voor ontworpen is zal het wel meevallen, ja....
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee hoor, het onderwerp is 'gasloos'. En ik moet eerste discussie nog tegenkomen die na verloop van tijd niet wat uitwaaiert :)
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
    Baggeraar vindt dit leuk.
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is net als bij een koel / vries kast, zo gewoon zijn ze niet.
    Als zo'n apparaat bij het verwarmen in de winter, moeite heeft bij -2 graden buiten.
    Dan lijkt het er op dat het een exemplaar is voor een warmere regio.

    Zo zal een voor de Nederlandse markt geschikte koelkast, in de tropen niet of met heel veel moeite, zijn optimale koeltemperatuur behalen.
    Dat is dan voor een klein huisje, met onder en boven 1 vertrek.

    De deuropeningen in een normaal woonhuis, zijn een tikkeltje te laag, of de plafonds zijn te hoog.
    Om een natuurlijke luchtstroming via de deur opening, van het ene naar het andere vertrek mogelijk te maken.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2018

Deel Deze Pagina