Vapextech oplaadbare batterijen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gammapooka, 12 feb 2005.

  1. Ik heb ze nu ook sinds kort. En ik moet zeggen dat ze echt super werken. Ik heb de 3700's (een grotere accu krijg ik absoluut niet in die vintage modellen :p ) en ik rij er off-road mee, echt een super rijtijd, en ik moet zeggen dat ze op een gegeven moment wel inzakken, maar dat is gauw gebeurd. Het is niet zo dat je steeds minder power hebt, maar op het laatst zakken ze wel wat in...
     
  2. bono

    bono Guest

    nogmaals even mijn vraag:
    met hoeveel amperes kun je de accu's maximaal ontladen? weet iemand dit of waar ik dit terug kan vinden
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Staat gewoon op de site hoor....
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik rij met een 9T 1:12 en Modified 1:10 met deze accu's en dat kunnen ze met gemak aan. Je wilt overigends niet weten wat voor stromen daar kunnen lopen.......

    Groet Robert
     
  5. bono

    bono Guest

    sorry ja ik heb t gevonden.. bijkomend vraagjes.. ontalding meer dan 30A word er gezegt.. is het verstadnig om dit dan met 35A te doen? of word hier de kwaliteit van de cel drastisch minder mee?


    JAWEL JAWEL TELL US MORE :D
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee ik zal dat zeker niet doen, iig niet met een ontlader, ik zou zoals ze daar zeggen het aandurven om de accu met 30 amps te ontladen, via de motor, dus als de accu in gebruik is.

    Vermoed dat meer ook wel kan, maar ze garanderen dus iig tot 30 amps.
    Zie ook de post van ROBERT K..

    Meer is zeker mogelijk, enkel garanderen ze het tot 30 amps, zal wel iets met aansprakelijkheid te maken hebben of zo....

    Zo heb je met getunde motoren voor race doel einden (in praktijk) niet eens garantie!!
     
  7. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb nooit echt goed kunnen meten wat voor stromen er precies lopen. Maar met een beetje modified motor die onbelast op toeren komt. Zit je al snel op de 40 Amperé (doch is dit kort stondig). Ga je hem belasten, zoals hij dus in de auto zul je zien dat hij veel meer gaat trekken.

    Zo'n marge word gegeven omdat ze niet aansprakelijk gesteld willen worden. Dit doen overigens veel fabrikanten. Ze zijn niet gek :wink: .

    Dit weekend weer 1:12 met 9T gereden en reed met de 4300's toch de 5 minuten wel uit. Super, en een vermogen, maar goed dat komt ook door de motor en de vertanding.

    Groet Robert
     
  8. bono

    bono Guest

    me spintec ontalder ontlaad OF op 10A OF op 35A?! beetje kut dus (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend)
     
  9. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik denk nie dat die 5 ampere meer, je accu aan gort maken. Juist een Spintec Batt Manager is gemaakt om je accu's op conditie te houden... Nogmaals het is een maximale advies stroom die ze op geven, hecht er niet te veel waarde aan. In je auto lopen de stromen al veel hoger op bij bijvoorbeeld het acceleren.

    groet Robert
     
  10. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Maak je geen zorgen, die spintec ontlaadt met pulsen van 35A, daar wordt je accu niet eens warm van. Bovendien houdt hij je accu's langer vers.
     
  11. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Robert,

    Dat hoop ik wel dat je met 4300 pakketten 5 minuten vol kan maken. Als er inderdaad 4,3 amp/uur uitkomt en je rijdt 5 minuten (= 1:12 van een uur) dan verbruikt de motor gemiddelde 4,3*12= 51,6 Ampere!!!

    Overigens heb ik mij laten vertellen dat op het moment dat je de boarding inrijd, door het kort blokkeren van de motor, stromen van meer dan 100 ampere getrokken worden, gelukkig maar heel kort maar toch.

    Jasper
     
  12. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik rij inderdaad met 4300 pakketten. En als ik vrij aggressief met mijn gas om ga, dan moet ik op mijn rij tijd passen. Tevens is Ede een "koppel baan" Daarmee bedoel ik dat je veel afremt, en veel optrekt. Er is weinig top. Je motor word veel onder en in het midden deel gebruikt. juist daar waar hij veel verbruikt. Een 9T motor vraagt nu eenmaal hoge stromen. Zeker als je hem ook nog eens zou vertimen.

    Klopt, als je motor blokkeert, zet je hem eigenlijk in kortsluiting. je sluit de linker borstel kort met de rechter. Dan kunnen de stromen hoog oplopen...

    Groet Robert
     
  13. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    ik heb vandaag ook voor t eerst getest met de vapex 4300 competition cellen .
    goed bevallen moet ik zeggen
    met de 4,5t brusless makelijk 7 min gereden.
    iets minder punch als intelect cellen in t begin maar zeker zo goed aan t eind 4 a 5 min . zo niet beter als intelect
    met de 3,5 turns waar eigenlijk iedereen te kort komt aan rijtijd reden wij 5,5 a 6 min
    aanrader dus zeker voor de leegrijder :D
     
  14. skywalker

    skywalker Guest

    Wat me opvalt aan dit topic is dat vooral de auto en bootbestuurders onder ons reageren op dit topic, en maar weinig vliegeniers onder ons.

    Als beginnende electrovlieger vraag ik me af of de vapex accu's ook geschikt zijn om te vliegen, ik ga vlieglessen volgen met een Robbe cardinal en een lange vliegtijd is natuurlijk helemaal top.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die packs zijn prima voor de Cardinal, ik spreek uit ervaring.
    De Cardinal is een wat groter formaat elektrovliegtuig waarbij gewicht niet zo een grote rol speelt.
     
  16. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    mijn auto is ook net een vliegtuig :D
    maar dan een laagvlieger :?
    telt dat ook mee.
    ik denk dat dat komt omdat sub c cellen niet zo veel worden gebruikt in de vliegwereld vanwege t gewicht
    als t gewicht geen probleem is dan zijn de vte4300 competition cellen denk ik zeer geschikt daarvoor.
    ze zijn zeer constant met ontlading en kunnen zeer hoge ontlaad stroom aan.
     
  17. Ik weet niet wat je precies wilt, maar ze hebben ook hele kleine cellen in packs van 1400mAh. Dat zijn ook de echte race accu's die ze daarvoor gebruiken.
     
  18. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    ik ga dit weekend de 4300 vapex accus voor t eerst gebruiken bij de nk2 ec bij de baanbrekers
    ik rij in de mod brusless en mijn zoontje rijd 19t stock
    hoop dat nog een beetje droog blijft .
    als t echt nat is dan rij ik niet zo wel zal ik mijn bevindingen hier laten horen
    volgens mij ben ik nu nog! de enigste met vapex accu,s bij t nk
     
  19. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    race report graag, hoe gaan de cellen.
    Wat me ook wel interesseert is of deze cellen ook zo gevoelig zijn voor (te) diepontladen. Of als ze een paar maanden leeg & vergeten worden.
    Voor de recreatieve rijder, als ik, is dat een heel belangrijk punt.

    TM
     
  20. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    nog even een snel berichtje over mijn nk ec10 modified met de vapex accu.s. bij nk2 te rupchen (baanbrekers)

    zaterdag de training ging lekker auto was makelijk te rijden maar kwam +- 6 tiende per ronde te kort op de top.
    wist dat dat wel minder zou worden aangezien dat ik met een oud setje banden aan t trainen was.
    rijtijd was geen punt.
    zondag vol hoop met een nieuw setje banden van start 1e kwalificatie beetje te laat begonnen met laden en ook 2x stop er uit
    bij onze plek dus maar 1200 mah in de accu gekregen. dat kwam uit op +-8 ronden 1e kwali dus verknoeit
    2e kwali volle accu maar een beetje te verbrand om een goede tijd neer te zetten dus door gepusht te rijden
    2x in t gras :( dacht uiteindelijk 17 ronden in 5,12 niet geweldig de snelste rijder reden 19 ronden
    accu zat daar na nog 600 mah in en mijn topsnelheid was hoog genoeg
    3e kwali was mijn beste incl nog een klein foutje maar toch nog 18 in 5,09 maar ik miste tegen over de snellere veel snelheid
    in de bocht (grip) en de banden hadden ook een raar slijtage patroon kwam ook nog steeds +-1 sec per ronde te kort op de snellere rijders das veelste veel :oops:
    in de finales heb ik grote veranderingen gemaakt aan de auto die niet goed uitpakte dus totaal resultaat wil ik t niet over hebben :D .
    later na enige dingen getest te hebben bleek dat ik t ook getroffen heb met een slecht setje hand out banden.
    . al met al geen goed resultaat maar de accu,s hebben t perfect gedaan genoeg power en rijtijd.
    mijn zoontje rijd mee in de stock (12 jaar) de jongste deelnemer en is netjes 6e in de b finale geworden met de vapextech accu,s
    dus ook voor stock goed .

    ps alle nimh accu,s zijn gevoelig voor diep ontladen (vooral intelects) .
    leg nooit je accus leeg weg / rij nooit te lang door als ze leeg zijn. :!:
    ik heb 1 test pakket die als een debiel gebruikt word door iedereen en mij die ook niet word onderhouden
    en een paar keer tot 0 is ontladen met rijden en een lampje en die blijft t goed doen.
    als ik dan toch wat moet opmerken door zo,n gebruik is dat je er een paar sec kortere looptijd krijgt.
    wat niet voelbaar aleen meetbaar is.

    mvg marcel pinkster
     

Deel Deze Pagina