Vario EC 135 met X-Treme PoweRotoR

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 28 dec 2013.

  1. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nog een beetje een verlaat kerstcadeau aan mijzelf gegeven.
    Ik heb al heel lang op mijn wensenlijstje de EC 135 staan van Vario met een X-Treme mechaniek voorzien van onze (Marco en mijzelf) eigen ontwikkelde PoweRotoR ombouwset.

    Aangezien RCH er nog een romp op voorraad had staan en mogelijk de prijzen volgend jaar weer omhoog kunnen gaan heb ik de knoop doorgehakt en de doos afgerekend en in de auto geladen. Ik ben nu al in de 7e hemel. [​IMG] en de bouw moet nog beginnen.

    [​IMG]
    http://www.vario-helicopter.biz/nl/product_info.php?products_id=36898

    Daarnaast direct ook het X-Treme mechaniek besteld met fenestron voor deze EC-135.


    [​IMG]
    http://www.vario-helicopter.biz/nl/product_info.php?products_id=36353

    Albertino heeft de pilot van deze EC 135 met X-Treme + PoweRotoR ombouwset gedaan en deze heli vliegt geweldig op 10S.
    In het verleden zijn er nogal wat problemen geweest met riem aangedreven Fenestron's maar deze van Vario voldoet prima.
    Het probleem zat hem vooral in het juiste toerental en de krachten op de riem.

    Bij dit X-Treme mechaniek is de juiste overbrengingsverhouding reeds aanwezig in het mechaniek en is dus geen extra gearbox benodigd wat wel het geval is als je het standaard X-Treme mechaniek gebruikt zonder Fenestron en wilt upgraden naar een Fenestron uitvoering.

    De bouw van deze heli zal niet snel zijn want naast de afronding van de Alouette III heb ik ook nog een Apache project op de rol staan.

    In mijn volgende bericht zal ik de inhoud van de doos met romp beschrijven.

    Wordt vevolgd.

    _________________
    Grt Han
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2013
  2. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Wow,

    Geweldig! Erg goed dat je van albertino al weet dat alles goed werkt, dat is een kopzorg minder :)
    En ja, een mens moet zichzelf soms eens verwennen, een ander zal het niet voor je doen, en je leeft maar 1 keer :)

    succes ermee!

    Didier
     
  3. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Héél veel plezier met je nieuwe aanwinst.
    Hopelijk maak je hier ook van je Apacheproject een bouwdraadje.
    Ik volg met interesse alles wat je bouwt.
    By the way, ter vrijblijvende info... Stratus heeft een hoop onderdeeltjes getekend in 3D voor de EC-135... welliswaar voor de grote Vario-uitvoering, maar een vectortekening is rap verschaald en 3D-geprint hé...

    Heligroeten,

    Nick
     
  4. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    He Nick,

    Ik weet het en zal hier ook zeker gebruik van maken als het financieel haalbaar is.

    Wat betreft dat bouwverslag van de Apache, die gaat er komen hoor.

    Grt Han
     
  5. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Uitzagen van de ramen/deuren uit de romp

    Op zaterdagmorgen begonnen met het uitzagen van de deuren bij RC Heliparts. Supergezellig en het juiste gereedschap bij de hand! :D

    Alvorens ik hiermee was begonnen heb ik eerst de naad die ontstond toen de 2 romphelften bij Vario tegen elkaar aan zijn gemaakt, helemaal weggeschuurd. Gevolg is dat er wat pinholes overblijven en oneffenheden. Deze zal ik plamuren en weer schuren totdat de romp glad is.

    De ruiten en ramen zijn er bijna allemaal uit en moet ik nu alles met de vijl en schuurpapier mooi glad maken totdat we de juiste sponningbreedte overhouden.

    Marco heeft een handje geholpen en heeft de foto's gemaakt waarvoor dank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt snel vervolgd!

    Grt Han
     
  6. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Opzichters genoeg zie ik.
     
  7. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Dan is het nu tijd geworden om het spantenpakket te gaan openen waarvan het interne frame wordt gemaakt waarop straks het X-Treme mechaniek moet komen.
    Dit bestaat uit 2 platen 4mm multiplex waaruit de spanten zijn laser gesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de aanhechtingspunten waren doorgesneden konden de onderdelen uit de platen worden gedrukt.

    [​IMG]

    Deze spanten geschuurd en eerst droog het frame in elkaar gezet om te kijken of het allemaal lekker past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat past allemaal perfect zonder spanning.
    Kunnen we nu overgaan tot het spant voor spant lijmen op de eerste zijplaat met houtlijm en haaks gezet met 2 blokhaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terwijl de spanten drogen heb ik de oren uitgesneden waarmee het frame later in de romp zal worden bevestigd.
    In deze oren worden M3 slagmoeren geplaatst. Hierin komen later de M3 inbusboutjes waarmee het landinggestel aan de romp en frame wordt bevestigd.

    [​IMG]

    Deze slagmoeren zullen nog met epoxy worden gefixeerd aan de oren zodat ze niet los kunnen komen.
    Dan kunnen deze oren worden gelijmd aan de zijplaten.

    [​IMG]

    En als laatste kan de andere zijplaat worden verlijmd met het frame en onder belasting drogen.

    [​IMG]

    Later zal ik de spanten in de aanhechtingspunten met de zijplaten nog extra fixeren met epoxy met micro balloons

    Wordt weer vervolgd.;)
     
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Opbouw X-Treme mechaniek

    Afgelopen zaterdag heb ik mijn X-Treme mechaniek opgehaald bij RCH. Vandaag heb ik de eerste schreden gezet om dit mechaniek op te gaan bouwen.

    [​IMG]

    Allereerst maar eens de doos leeg halen en kijken wat er allemaal in zit.

    [​IMG]

    De 4-blads rotorkop zit erbij maar ook een brandstoftank, een koeltunnel en een centrifugaal koppeling. Deze laatste 3 artikelen kunnen direct de verkoop in want ik ga hem niet in brandstof uitvoeren

    [​IMG]

    Ook deze kit is compleet uitgevoerd met Fenestron .....

    [​IMG]

    .....en swashplate. Kortom een complete set.

    Het enige wat ik nog mis aan het mechaniek is een hoofdrotoras en de hoofdrotorbladen.
    De hoofdrotoras zit er niet bij omdat afhankelijk van het model romp die gekozen wordt er een andere lengte rotoras in moet. Kortom die ga ik komend weekend nog even bestellen.

    Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de bouwhandleiding.

    [​IMG]

    Op naar de eerste bouwpagina...

    [​IMG]

    Het zakje met de bijbehorende onderdelen erbij gepakt.

    [​IMG]

    Het mag gezegd worden dat het er tot nu toe allemaal goed verzorgd uit ziet en dat ik niet, net zoals ik in andere verslagen heb gelezen op fora in Duitsland, tandriemwielen heb gekregen die rondom van verschillende dikte zijn.
    De onderdelen paste allemaal goed incl. de lagers alleen was het even stuntelen met het aanbrengen van de seegerring aangezien ik geen speciale tang hiervoor heb.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het draait allemaal erg soepel dus we kunnen naar de volgende bladzijde....
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je daar maar geen zorgen over: is een van de stilst draaiende mechanieken die er zijn, en de passing is gewoon goed.

    Het lijkt net alsof de riemen zwaar lopen als alles in elkaar zit, maar zodra de boel vliegt, merk je daar helemaal niets meer van: dat is alleen de vervormingsweerstand van de riemen, en die heft zichzelf min of meer op bij hogere toerentallen (niet voor niets dat bijvoorbeeld Harley en Buell op tandriemen overgestapt zijn i.p.v. kettingen: het is een van de lichtst lopende aandrijvingen, vaak zelfs lichter dan tandwielen in een oliebad)
    Daarnaast is het een uitermate stijf chassis, en dat merk je goed in het vliegen.
    Als je er al wat negatiefs over wilt zeggen, dan is het dat het niet een simpel ding is om aan te sleutelen, maar gelukkig hoeft dat vrijwel nooit, want de tandriemen gaan "eeuwig" mee (in 8 jaar en drie Vario's met tandriemen, nog nooit een hoeven vervangen, of zelfs maar naspannen...)

    Groet, Bert
     
  10. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Swalmen
    Leuk project en een EC135 is een geweldige heli om te zien, en met een xtreme mechniek zal die nog goed vliegen ook.

    Veel bouw plezier

    Mvg Ed
     
  11. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    We zijn verder gegaan met de opbouw van het mechaniek op de volgende bladzijden van de bouwbeschrijving.
    Het eerste poeliewiel met lagerblokken hebben we over de eerste horizontale bevestigingsassen geschoven en voorzien van een achterplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    We hebben ook direct de 2 tandriemen geplaatst.
    Vervolgens moest de tweede tandriempoelie in elkaar gezet worden waarin de hoofdrotoras geplaatst moet worden.

    [​IMG]

    De tweede tandriem poelie bestaat uit twee delen. Wat mij opviel was dat er geen markeringspunten op de twee helften zaten om zo de perfecte passing te krijgen. Ik heb de twee helften wel 4 keer aan elkaar geschroevd en weer los gehaald om deze vervolgens één schroefgat te verdraaien net zolang dat de tanden van beide wielen recht tegenover elkaar zaten. Dit voorkomt uiteindelijk extra slijtage van de tandriem.
    Ik heb ook gelijk de lange tandriem die standaard bij de kit wordt geleverd vervangen door de nieuwe tandriem die bij de PoweRotoR ombouw kit wordt geleverd omdat ik deze heli in elektro uitvoering ga maken.

    Omdat deze uitvoering van het X-Treme mechaniek geen hoofdrotoras bevat en ik deze heb besteld, heb ik als tijdelijke oplossing een andere rotoras gebruikt van de SkyFox.

    [​IMG]

    Toen dit alles goed paste heb ik de tweede frameplaat weer verwijderd omdat hierop eerst het hoekprofiel geplaatst moet worden met de drukrol lagers om de riemspanning te garanderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt weer vervolgd.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien ten overvloede: Secundaire riem nog niet op spanning brengen vóórdat de definitieve hoofdas er in zit. Anders moet je die vulplaatjes er weer tussenuit pulken wanneer je de nieuwe as gaat plaatsen (tenminste, bij mij is het een drama om die as te demonteren en terug te plaatsen als
    de vulplaatjes er tussen zitten).

    Groet, Bert
     
  13. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Bert,

    Bedankt voor het meedenken. Ik heb helemaal geen vulplaatjes gebruikt tot nu toe. Volgens mij staat de brede riem ruim op spanning. Ik kan de riem maar 5mm indrukken dus dat zou goed moeten zijn.

    Gt Han
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    de oude vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is alweer even geleden dat ik de mijne afgesteld heb, maar bij mijn weten moet die secundaire riem behoorlijk strak zitten, anders roetscht hij door op het kleine poelie-wiel van de tussen-as. Het viel mij op dat zowel de tweedehandse die ik ooit gekocht heb, als het nieuwe mechaniek (toevallig ook voor een EC-135) wat ik voor een maat in elkaar zette, beide precies evenveel vulplaatjes nodig hadden, dus ging ik er vanuit dat jij ook vulplaatjes gebruikt zou hebben....

    Maar goed, als hij bij jou goed zit, zit hij goed natuurlijk, dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat met de juiste spanning op de riem ik het wisselen van de hoofdas als érg lastig ervoer (moest destijds van 2blad kop naar 3 blad, dus andere as...). Ik heb toen die plaatjes los moeten peuteren om de zaak te kunnen wisselen, en dat was gewoon een hoop gedoe om daarna alles weer mooi soepel te krijgen.

    Groet, Bert
     
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Vandaag weer verder gegaan met het afbouwen van het X-Treme mechaniek.
    Het hoekprofiel met daarop de aandruk rollagers van de aandrijf tandriem gemonteerd.

    [​IMG]

    De postie van deze aandruk rollagers kan vrij gekozen worden op het hoekprofiel om daarmee de juiste riemspanning te verkrijgen.

    [​IMG]

    Toen was het de beurt om de motorsteun te monteren uit de PoweRotoR ombouwkit met daarop de Align BL700M 510 KV motor.

    [​IMG]

    Deze motorsteun wordt vervolgens bevestigd aan de vertikale frameplaat..

    [​IMG]

    .. en dan dit geheel samenbouwen met de rest van het mechaniek.

    [​IMG]

    Volgende stap is de montage van de kunststof zijplaat waar straks de servo's in worden gemonteerd voor de aansturing van de swash.

    [​IMG]

    Omdat de bestelde rotoras inmiddels was gearriveerd bij RCH heb ik deze maar direct opgehaald om deze direct te monteren. Dit was ook meteen de uitgelezen kans om te controleren of de as met hierop de primaire tandriempoelie licht genoeg draait.

    [​IMG]

    De reden hiervoor was de opmerking die iemand maakte, die ook een EC135 bouwt met X-Treme mechaniek, over het feit dat hij in eerste instantie helemaal geen sim-ring en later maar één van de sim-ringen had geplaatst tussen de seegerring en het bovenste lagerblok.

    [​IMG]

    Dit omdat het bij hem allemaal niet zo lekker paste om deze as met poelie en lagerblokken zonder moeite over de ronde framebuizen te schuiven.
    Ik heb wel beide sim-ringen geplaatst en het geheel draait naar mijn mening soepel genoeg.
    Het gehele mechaniek wil ik binnenkort toch even laten draaien zodat alles (lagerblokken, lagers, aandruklagers en riemen) zich even goed kan zetten en de eventuele spanningen kunnen verdwijnen.
    Toen was het tijd om de gearbox met de haakse overbrenging voor de fenestron te plaatsen. Deze gearbox bestaat uit een aluminium lagerhuis met een kroontandwiel dat precies ingrijpt op het andere kroontandwiel wat op de as zit met de primaire tandriempoelie. Het is hierbij zaak dat deze kroontandwielen precies ingrijpen op elkaar zonder teveel speling en precies onder 90 graden staan.

    [​IMG]

    Alles zit allemaal lekker op zijn plaats en kan het mechaniek van de 2e set kunststof zijplaten worden voorzien. Tevens direct maar de swashplate voorzien van de nodige ballink kogels. In eerste instantie had ik deze EC135 van een 3-punts aansturing willen voorzien omdat een 4-punts aansturing ten eerste een servo meer nodig heeft en je geen BeastX FBL unit kunt gebruiken omdat deze simpelweg geen 4-punts aansturing ondersteunt. Goed geprobeerd maar ik zal toch echt een 4-punts aansturing moeten gebruiken omdat je anders met de stuurstangen van de roll servo's niet bij de kogels op de swash kan komen omdat simpelweg het frame in de weg zit.
    Kortom toch een 4-punts aansturing gebruiken wat betekent dat er een extra servo en ook een duurdere Bavarian Demon FBL unit moet worden gekocht. Dit is voor later want hiervoor moet er eerst gespaard worden.

    [​IMG]

    Gelukkig kunnen we nog genoeg doen aan de heli dus we gaan gewoon lekker verder.
    Wordt vervolgd :lol:
     
  16. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Han,

    Vergeet niet dat bij de vierblad, de aansturing X moet zijn , en niet deze die je nu hebt.
    Zie foto
    [​IMG]

    Want anders ga je eigenaardige dingen tegen komen, heb het meegemaakt.
    En je kan deze ook zonder stabilisering vliegen, weet nog niet hoe ik het filmpje moet plaatsen.

    Pascal.;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Effe op inpikken hier,

    De servo's zoals ze nu staan gemonteerd kunnen evengoed werken, het hangt er enkel vanaf welk programma je op je zender kiest. Met het normale 4 punt zul je flink in de knoop komen denk ik, maar hetzelfde onder 45° zou wel eens kunnen lukken.
    Zolang de hoofdrotorbladen maar doen wat je van hun vraagt is het eigenlijk al goed, zonder dat er natuurlijk stangen gaan vastlopen tegen mekaar..

    groeten,

    Didier
     
  18. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    He Pascal wat bedoel je met X. Bedoel je dat ik phasing moet gebruiken op de kop soms? Dat weet ik. Ik bouw hem exact zoals Albertino van RCH dit heeft gedaan dus dat gaat helemaal goed komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Hallo Han,
    Ik weet juist niet hoe albert het heeft gedaan, maar met ook de zender toen in H4X te zetten, hielp dit ook niet, tot dat ik de tuimelschijf met de handen aanstuurde, toen zag ik het onmiddellijk dat de servo's allemaal naar buiten moesten, en de zender gewoon in H4 kon blijven.:worship:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt letterlijk geen DROL uit hoe je de boel aanstuurt, in x of in +....
    Je moet wél afhankelijk van je servo-opstelling een virtuele tuimelschijfdraaiing in programmeren.
    Als je zender deze functie heeft is het makkelijk, en als je zender het niet heeft moet je twee vrije mixers opofferen: je moet roll met elevator mixen en elevator met roll, in gelijke hoeveelheden, dan komt het vanzelf goed.

    Enige waar je strikt op moet letten, is dat als je de rotorkop met één blad boven de staartboom draait, dat dan bij elevator-"up" commando het blad boven de boom NIET beweegt, en de twee bladen links en rechts ALLEBEI achterover roteren.
    Bij Roll commando RECHTS mogen de bladen links en rechts NIET bewegen, en het blad boven de boom en het blad naar voren, moeten allebei (van achteraf bezien) naar RECHTS roteren....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina