Vario EC 135 met X-Treme PoweRotoR

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 28 dec 2013.

  1. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Het schiet goed op!

    Je hebt hopelijk toch al draden voor de verlichting voorzien? Of heb ik dat gemist...:rolleyes:


    groeten,

    Didier
     
  2. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hoi Didier,
    Ik heb voor de staartverlichting touwtjes door de staart/romp getrokken en voor de positieverlichting kan ik door de buisjes die ik heb liggen eenvoudig draden trekken.
    Dus ja hier heb ik al rekening mee gehouden.

    Grt Han
     
    didier n vindt dit leuk.
  3. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Een aantal berichten geleden had ik al geschreven over de cockpitvloer. Het enige wat nog ontbrak was de achterwand. Ik heb eerst met een lineaal de breedtes van de romp op verschillende plaatsen gemeten en deze op een stevig stuk karton afgetekend.
    [​IMG]
    Deze heb ik gepast in de romp en daarna afgetekend op een stuk 1,5mm berkentriplex.
    Daarna uitgezaagd en gepast in de romp, en dat paste bijna direct goed. Hier en daar nog wat vijlen en schuren en voila.
    [​IMG]
    Een geheel vlakke cockpit om hier later de stoelen op te kunnen plaatsen.
    De achterwand staat er nu nog los in maar ik zal hier sponningen voor aan de binnenkant plakken voorzien van magneetsluitingen. Dit zal ik de volgende keer posten.
    Ziet er best ruim uit.
    [​IMG]
    Daarnaast heb ik ook vlonders gemaakt om de boordaccu's op te plaatsen onder de vloer. Aangezien de romp natuurlijk niet vlak is heb ik hiervoor kleine spantjes gemaakt zodat ik een vlakke vlonder krijg.
    [​IMG]
    Deze spantjes en de vlonder delen zijn gemaakt van 3mm licht triplex.
    Na assemblage van de onderdelen krijgen we het volgende resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ze passen perfect in de romp.
    [​IMG]
    We hebben tenslotte 2 accu's voor de aandrijving dus moeten we 2 van deze vlonders maken.
    [​IMG]
    Deze vlonders zullen in een later stadium worden vastgelijmd met epoxy op de bodem maar eerste moeten we klittenband banden kopen waarmee we de accu's vast gaan maken op deze vlonders.
    Tot zover weer de vorderingen.
     
    didier n vindt dit leuk.
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Mooi , ik ben momenteel ook aan het zien om een achterwand te maken .
     
  5. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    We hebben na een geruime tijd weer wat opgepakt.
    Ik heb de stabilo's onderhanden genomen op de staart.
    Allereerst heb ik ze met Epoxy vastgelijmd en ervoor gezorgd dat ze goed uitgericht zijn. Dus links en recht allebei even grote afstand tot de grond.
    Toen dit was uitgehard heb ik de foto's er maar weer bij gepakt want op deze stabilo's zitten speciale zaken.
    Aan de voet van de stabilo bij de romp zitten randen waarbij het lijkt of deze stabilo's daarin zijn geschoven.[​IMG]
    Daarnaast zitten er op de achterkanten een soort van hoekprofielen. Ik ga ervan uit dat dit een soort deflectoren zijn voor de luchtstroming.
    [​IMG]

    De rand op de romp heb ik als volgt gemaakt. Ik heb een styreen strip van 2,5 bij 1 mm gepakt en heb die aan de voet van iedere stabilo geplakt, rondom de gehele stabilo.
    Voor:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Na:
    [​IMG]
    Hier overheen heb ik een styreen strip geplakt van 0,75 x 4,8 mm. Dit geeft het beeld dat er een losse rand ontstaat waar de stabilo in zit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Om te zorgen dat de strip niet breekt op het moment dat ik deze om de stabilo heen buig heb ik hem verwarmd met een föhn en langzaam meer en meer gebogen. Daarna met 5 minuten epoxy vastgelijmd op de strip van 2,5 x 1 mm.

    Als laatste de reflectoren gemaakt van styreen hoekprofielen. De deflector bovenop de stabilo is 2 x 2mm en aan de onderkant 2,5 x 2,5mm.
    [​IMG]
    Deze zijn ook weer met 5 minuten epoxy verlijmd met de stabilo's.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Volgende stap is het aanbrengen van de vertikale zijkanten van de stabilo's met daarop de positielichten.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2017
    E.hof vindt dit leuk.
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Mooi uitgewerkt al die details.
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.
  7. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
     
  8. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hallo,
    Bedankt voor het prima bouw verslag. Ik zie geweldige dingen en hele mooie oplossingen. Ben eigenlijk heel benieuwd of het project positief is afgerond en de heli lekker vliegt.
    Gr. Fred
     

Deel Deze Pagina