Vario JetRanger III Trex 700 Wren 44 turbine

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Tadango, 6 mei 2013.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb vorig jaar een trex 700 gebouwd met wren turbine. Dit vliegt geweldig maar je merkt dat je er minder kunstvlucht mee vliegt dan met een goedkopere electro uitvoering. Toch iets voorzichtiger denk ik :)

    [​IMG]

    Ik ben sinds eind vorig jaar opzoek naar een schaal romp. De keus is toch niet zo heel groot en je komt voor het formaat toch snel uit net iets groter dan een 700 size vanwege de hoge inbouw. Vario heeft een paar mooi formaten maar ook daarvan passen ze niet allemaal. Een clubgenoot melde dat hij een JetRanger III romp had die weg mocht. Deze eens bekeken en zou moeten passen. De trex ernaast geeft een goede indruik van de formaten, en het valt toch nog tegen hoe krap dat gaat worden.

    Omdat het leek te passen heb ik de romp overgenomen en leeg gehaald. De eenvoudigste manier om het mechaniek erin te krijgen is om de voorkant afneembaar te maken. Opzich geen probleem aangezien de deuren voor open kunnen. Je houdt dan een naad over boven aan de achterkant van de deur en onder aan de voorkant. De stevigheid in de romp blijft prima zo. Ook ga ik het mechaniek niet bovenin ophangen maar vrij direct op het onderstel monteren, dat scheelt ook een hoop.

    Inmiddels is het meeste hout uit de romp verwijderd en is de voorkant afgezaagd. De grootste stap is het plaatsen van het mechaniek voor de uitlijning van de kop en staart edg. Past het eigenlijk echt wel? Antwoord is ja, het past en eigenlijk helemaal niet zo gek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De positie van de hoofdas klopt precies als het mechaniek onder in de romp staat. De staartbuis komt ook goed uit achter al past het staart mechaniek deel net niet in het staartje van de romp.

    TODO Lijstje:
    - Mechaniek steunen maken onderin (alu profiel) en bovenin
    - Staartbuis verlengen (moet een 900 size staart buis in :))
    - Bevestiging voorste deel romp maken
    - Koppeling vast zetten ivm laag toerental
    - Test vliegen met romp

    Fase 2:
    - Uitlaten maken zodat deze door de onderste ramen achter steken
    - Romp compleet kaal schuren en opnieuw spuiten
    - Verlichting inbouwen
    - Meer details plaatsen en deuren met beslag monteren
    - Genieten van het vliegbeeld :)
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi @tantango:

    ik vind de 700er zo ook heel mooi,
    dat helpt je ook niet verder, ik weet,

    schaalvliegen is wel wat heel anders ook,
    ik heb een Bell 47 G III van Vario met 29 cc benzine motor,
    alles wat open en geen grote warmteproblemen,
    maar om te vliegen is het een heel stuk,
    hem op het veld te krijgen,
    even wat anders,

    suc6 jonge,

    groetjes van Heli-Uwe

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag weer een hoop kunnen doen. Test vlucht met romp zal niet zo lang meer duren :)

    Het mechaniek staat op 2 alu hoek profielen welke geschroefd zitten op spanten direct boven het onderstel. Heerlijk degelijk, ook bij een harde landing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De deelbare romp wordt bovenin verbonden met 2 alu strips en onderin met 2 triplex strips.

    [​IMG]

    De staartbuis van een trex 800 was nog 54mm te kort, dus deze verlengd. Ik had een stuk logo 20 staartbuis over en dat paste prima in de trex staartbuis. Dit is verlijmd met metaal epoxy van bison, zit goed vast. Dr torqtube is verlengd met een carbon buis welke 100mm overlapt aan beide kanten. Ook dit is verlijmd met metaal epoxy. Als laatste nog de stuurstang welke verlengd is met een messing buis, en ook weer verlijmd met metaal epoxy. Alles komt weer gelijk uit achter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp is 2e hands en de oude staart fin lag in 3 stukken. Aangezien ik de boel achter toch moet ombouwen om goed uit te komen heb ik een nieuwe staart fin gemaakt en deze verstevigd op de plek waar de bouten door vallen. Deze past nu ook goed op het trex mechaniek waarbij de align heck hoek gecorrigeerd is. De fin is gemaakt van 5mm balsa met een glasmat, net als het origineel.

    [​IMG]

    Eerste passing van de staart achter, en dat komt prima uit. De staartbuis loopt achter hoog uit de romp zodat de stuurstang onder mooi vrij loopt. Dit kwam ook weer net uit met de versteviging van de horizontale finnen. Hiervoor loopt er een carbon buis door de romp welke nu tussen de staartbuis en de stuurstang heen valt. Inmiddels zit er ook een spant achter welke de staartbuis ondersteund, want de normale staart ondersteuning vervalt.

    [​IMG]

    Tot slot heb ik nog de koppeling aangepast zodat deze niet meer kan slippen. De 2 bouten waarbij de koppeling op de motor meenemer zit zijn zo kort dat de klok vrij kan lopen. Er zitten nu langere bouten in met een moer eronder waardoor de kop van de bouten de klok mee neemt. Ik denk dat de koppeling normaal ook wel aangrijpt bij lagere toerentallen maar nu zal hij nooit kunnen slippen. Bouten zijn goede kwaliteit dus die breken niet. De heli toert nu ook mooi schaal op hoop ik, daar deed ik het eigenlijk hoofdzakelijk voor ;)

    TODO voor testvlucht:
    - Accu's naar voren verplaatsen incl bekabeling.
    - Tank aansluiting maken nu de hopper tank weg is (niet nodig voor schaal)
    - Steuntjes maken tussen mechaniek en frame boven, al is de romp heel degelijk en is er nu nauwelijks beweging
    - Deelbare romp bevestiging afmaken.
    - Satellieten een andere plek geven, die zitten nu op het mechaniek nog
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ziet er allemaal al goed uit
    IS de ombouw set voor de Trex700 turbine een ombouwset van Heli-chris??
    Ik ben benieuwd hoe deze in de romp gaat vliegen

    Mooi werk

    Gr
    Jeroen
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er heel erg mooi uit Herman!

    Pas alleen ontzettend op met het gebruik van carbon buis als aandrijf-as.

    Uitsluitend diagonaal geweven buis is daarvoor geschikt, echter dat is heel zeldzaam.
    99% van de buis die ik tegenkwam in de hobbyzaken etc heeft parallelle vezels en dan kan de buis heel onverwacht splijten, heb je geen hekrotor aandrijving meer.

    Vario is er om die reden vanaf gestapt, en het heeft mij bijna mijn Cobra gekost (bij mij spleet de as volledig onverwacht tijdens een test op de grond, de heli had toen al 4 vlieguren).

    Groet, Bert
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Super draadje, weer eens wat anders en ook ik heb wel eens met een schuin oog naar mijn Star Ranger en de Wren zitten kijken. Ik had zelf de staart van de JetRanger korter gemaakt ipv de buis te verlengen. Ik zou de torquetube verlijmen met een alu buisje ipv carbon en dan met stabilit 300. Sterkere lijm ken ik niet.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De ombouwset is inderdaad van heli-chris. Prachtige set, erg compact mechaniek zo. Past ook allemaal enorm goed.

    tt is inderdaad verstevigd met zeer goede kwaliteit carbon buis, niet die goedkope rommel. Ik had voor de logo 20 ooit carbon skids gekocht en had er nog 1 over. Die zijn dikwandig van gevlochten carbon mat gemaakt. Eens kijken of ik er nog een foto van maak later.

    Staart inkorten heb ik aan gedacht maar dat is wel heel makkelijk :) Moet wel een beetje een uitdaging zijn ;) Als het 10mm was had ik het wel gedaan aar 54mm ga je zien. Ook wou ik wat marge hebben tussen staartfin en bladen, want er komt wel 800mm op.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bedoel je niet endfest 300 of stabilit express? stabilit 300 ken ik niet. Deze bison lijm is speciaal voor metaal bedoeld om sterk te zijn. Het hecht ook goed op polyster en hout edg. Het oppervlakte van de tt heb ik ook goed ruw gemaakt met een grof schuurblok voor maximale hechting. De overlapping van 10cm van de carbon buis is echt overkill. Als dit het begeeft stop ik met de hobby want dan vertrouw ik niets meer :)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dan ga ik vast sparen om een "weinig gebruikte turbine heli met lichte schade" over te nemen.... :D :D :D

    Flauw geintje, maar die verlijming die gaat het wel houden, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is de carbon buis waar je je zorgen om moet maken, en dat meen ik serieus.

    Het kan seizoenenlang goed gaan, maar het kan het ook binnen een paar weken en volledig onverwacht begeven.
    Carbon aandrijf assen kunnen wel, als ze diagonaal kruislings geweven zijn. En anders moet je er NIET aan beginnen, zeker niet in een heli die tot de duurdere klasse behoort.

    Maar goed, dat moet je helemaal zelf weten.

    Groet, Bert
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Maak je geen zorgen, deze buis is zo geweven. Anders hadden ze het als skid ook begeven. Ze zijn tot 90er heli. Patroon is ook goed zichtbaar. Zal straks als ik thuis ben een foto maken van het stukje dat over is. Ik vond ook net nog een skid.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, sorry, had ik dan blijkbaar overheen gelezen...

    Dan zal het goed komen :D (maar goed ook, want ik heb helemaal geen geld om turbine te gaan vliegen, verbruikt teveel brandstof :p)

    Groet, Bert
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet niet of het goed te zien is.....

    [​IMG]
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Net met de geblokeerde koppeling opgestart om te kijken hoe dat gaat. Heel mooi :) beetje snel nog maar dat kan aangepast worden. Met motor idle heb ik nu +/- 550 toeren op de kop, ook niet gek. Ik weet niet of dat in verhouding is met een echte, +/- 1/2 van normaal toeren maar het bevalt me wel.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt goed, en voor een heli van die maat lijkt mij 550 RPM een heel mooie ground-idle.

    Domme vraag uit onwetendheid en interesse:

    Merk je ook veranderingen aan het opstartgedrag van de turbine? andere temperaturen of sneller of minder snel opstarten?

    Gewoon omdat ik geen flauw idee heb of dat invloed heeft....

    Groet, Bert
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je merkt er helemaal niets van. De kop afremmen op idle merk je ook niet echt in toeren.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.. in dat geval: weer een onderdeel minder wat kapot kan gaan (niet dat een koppeling nu direct een risico-factor is :D....)

    Groet, Bert
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De koppeling is gemaakt voor 1900 toeren en niet 1100 dus een risico was het wel zeker met zware 800mm bladen.

    Vandaag de deelbare romp bevestiging onder afgemaakt. Je moet van buiten met een bout de 2 delen aan elkaar kunnen zetten want met de bodem in de romp kom je van binnen er niet meer bij. Dit heb ik zo gemaakt dat de romp daar ook verstevigd is en niet kan vervormen. Bodem zelf zit er ook in nu met 4 boutjes.

    Daarna ontbrekende houtjes gelijmd voor de schroeven van de ramen en de kappen bovenop. Ook de bestaande gaatjes met epoxy versterkt.

    Tot slot het mechaniek iets anders ingedeeld met kabels en slangen. De ontluchting is verlengd en de hopper omgedraaid zodat deze er ook weer achterop past en niet in de weg zit bij het monteren van het mechaniek. De voeding van de turbine liep naar achteren dus dat is verlegd naar voren. Ook een aux kabel van de vstabi aangelegd voor de verlichting. In de neus komen 3x 2s lipo's 20c 1800 mAh (ontvanger, turbine, verlichting). Het zwaartepunt komt hiermee heel aardig uit. De hoofdas zit iets schuin naar voren en als je hem optilt valt hij iets naar achteren nu. Voor komt er nog meer in dus dat komt dan goed uit.

    Als het morgen mee zit testvliegen. TODO:
    - Stekkers en kabels maken en bevestigen in de bodem
    - Stekkers aan lipo's vervangen (nog 2)
    - Tank aansluiting bevestigen ergens zodat deze niet rond slingerd
    - Alles monteren :)
     
  18. poncho1

    poncho1

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Oosterhout
    hoi herman
    dat wordt dit jaar dan samen formatie
    vliegen mijn helistar zit in een robbe
    jet ranger romp van 1,80 hij is bijna
    spuitklaar waarom heb je ook niet voor
    z,on romp gekozen
    grtz jos
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hey Jos,

    Grappig :) We hadden het er in odoorn nog over, nu bijna hetzelfde :) Ik wist niet dat robbe ook een romp dat van dat formaat, even kijken. Ik heb ook voor deze gekozen omdat een clubgenoot deze kwijt wou, liep er tegenaan dus. Is die van robbe standaard deelbaar? Hoe heb je het met de uitlaten gedaan? Jij komt meer naar achteren uit maar de jakadofsky blaast iets meer....
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Uitlaat komt ook net binnen :) Heli is ook gereed voor een vlucht, brn benieuwd...
     

Deel Deze Pagina