Vario Kobold of Skyfox

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door AHoogendijk, 19 mrt 2015.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Voor mijn romp heb ik ooit een Kobold gekocht.
    Alle onderdelen die niet voor de romp nodig waren heb ik ingeruild voor betere lagers etc.

    Nu heb ik dus het mechaniek, maar daar kan ik niet mee vliegen.
    [​IMG]

    In m'n zoektocht naar onderdelen om de Kobold compleet te maken kwam ik een hele SkyFox tegen
    [​IMG]

    Dus de vloot is weer met eentje uitgebreid.

    Groeten

    Arie
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Gisteren de motor laten lopen.

    Na een beetje afstellen loopt hij mooi, dus we gaan hem schoonmaken, en dan pas vliegen.



    De kap is helaas gescheurd, dus moeten we op zoek naar een andere.

    Bij het demonteren van de kop miste ik de trust bearings, beetje raar.

    Dus gaat ie helemaal uit elkaar nu.

    Dit blijft er dan over
    [​IMG]

    Staart
    [​IMG]

    kop
    [​IMG]

    binnenwerk
    [​IMG]

    electronica
    [​IMG]

    En ja, het motortje natuurlijk
    [​IMG]

    Alleen een beetje vies
    [​IMG]

    Wat denk je Bert, geen wonderolie toch?
    [​IMG]


    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan het slecht zien.... de prut op de carb lijkt mij een beetje wonderolie-achtig. Meestal zijn SkyFox motoren vanwege de richting van de luchtstroom aan de buitenkant gortdroog. Ik kijk meestal naar de kleur van het schone gedeelte van het zuigerhemd. Als dat een beetje caramel-kleurig is, heeft ie met wonderolie gedraaid. Als hij met synthetische olie heeft gedraaid is dat meestal helder aluminium kleurig.
    Vaak verraad de prut rond de uitlaat ook veel.
    Daar zie ik niet veel zitten, dus nogmaals, niet zeker, maar het ziet er vanaf hier redelijk "synthetisch" uit.

    Die druklagers in de kop, als die missen, zou je ontzettend veel ruimte op de bladhouders moeten hebben?

    Of het is al een HEEEEEEEL oude kop, maar volgens mij heeft Vario nooit een kop zonder druklagers gehad. Mischien heel vroeger de kop van de SkyFox cub, maar dat durf ik echt niet te zeggen... Mijn Cubs hadden in elk geval wel druklagers.

    Groet, Bert
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er schijnt dus een kop zonder druklagers geweest te zijn.

    Maar ik heb een andere gevonden, heb ik gelijk wat reserve onderdelen.

    De frame delen zijn vandaag gewassen.

    Beetje slechte foto
    [​IMG]

    Het zijn vooral spiegelingen, geen vuil.

    Ook de motor een beetje schoon gemaakt.

    Er zit een beetje speling op de krukas.
    Even achterin gekeken wat ik daar van zag.
    Ziet er van binnen netjes uit, het sopt van de olie.

    [​IMG]

    Maar het voorste krukas lager zit een beetje los.

    Ik heb het er even uit gehaald, en het loopt ook niet lekker, dus dat wordt een nieuwe.

    Hoe kan ik zo'n lager weer netjes vast krijgen?
    want de materialen zetten verschillend uit neem ik aan, en dan het buitenhuis meer als het lager toch?

    Dan wordt de speling alleen maar groter.

    Groeten

    Arie
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die begrijp ik even niet???? heb je het voorste lager er uit kunnen krijgen zonder de rest van de motor te demonteren????

    Normaal is de passing van het lager zodanig, dat je daar verder niks aan hoeft te doen. de uitzetting ter plekke is niet zodanig dat dat problemen geeft.
    Zit het lager los in het motorhuis, dan is het eigenlijk gebeurd. Een knappe metaalbewerker zou nog een halve mm er uit kunnen draaien en er een bus met nieuwe lagerpassing in kunnen zetten met loktite 638, maar dat is best een risky klus.

    Als je lagers vervangt, beter allebei in een keer.

    Groet, Bert
     
  6. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Hoi , ik had bij een 10cc nitro motor ook ,dat her voorste lager los zat .ik heb een paar centerpunts gegeven in de motor.en bij montage merk teken met drempel im te zien of hij mee draai . Maar dat deed hij dus niet .

    Lig ook aan hoe veel ruimte er is toch?!
    Je latoen koper (messing ) als de ruimte echt te groot is.
    Rondom natuurlijk .

    Maar einde motor is het toch Nie.

    En bij deze motor kan je zo wel achter deksel ,als inlaat kant er af schroeven . Van daar ,
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een vliegtuigmotor met goed gebalanceerde prop gaat dat.
    Bij een helimotor die "vrij" staat opgesteld, zoals in Raptors, T-rexen en shuttles, ook (mischien).
    Maar bij een helimotor met tandwiel of riempoelie op de uitgaande as, zoals de SkyFox is er een behoorlijk grote tangentiale kracht op het lager, en werkt dit absoluut niet. De Centerpunten vervormen dan het lager, en eerst loopt het lager in elkaar, daarna vreten de centerpunten weg.

    Met een beetje mazzel lukt de combinatie centerpunten slaan en opvullen met Loktite 638 wel, beetje afhankelijk van hoe heet de boel wordt daar voor. Maar vaak is dit dan het laatste lager wat je plaatst.

    Inderdaad, als het voorste lagerhuis er af kan, kun je de motor tamelijk simpel demonteren, maar dat had ik zo gauw niet gezien....

    Groet, Bert
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Klopt, de voorkant kan er af.

    Ik moet nog even kijken met een nieuw lager.
    Ik kan zo niet zeggen dat er spelling op zit, maar de klem passing is weg.
    Zie ook geen echte slijtage sporen.

    Ik ga het gewoon proberen, zal er vast een poosje op lopen.

    Groeten

    Arie
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Normaliter kun je het voorste lager er min of meer met de hand uit duwen als je een rondhoutje o.i.d. van binnenuit tegen het lager zet.
    Terugplaatsen van een nieuw lager lukt vaak met de vlakke duim, kost wat kracht, maar je plet meestal je duim niet.
    Zolang het er niet uit valt als je de neus naar beneden houdt, valt dat wel wat mee.
    Als dat zo is (het lager zit zo los dat het er uit valt), is hier is loktite een goede oplossing.

    Het achterste lager zit meestal iets steviger, hier is verwarmen tot plm 100 graden meestal al voldoende om het lager er uit te tikken, als je het carter op een blok hout o.i.d. klopt valt het er dan meestal vanzelf uit.
    Resten wonderolie kunnen hier soms roet in het eten gooien als die aanwezig zijn.

    Groet, Bert
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zo zit het Bert,

    En het is nog een lastige maat lager ook

    22 buiten 9 binnen en 6 dik

    Ik ga eens met loctite proberen

    Groeten

    Arie
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik begon al te twijfelen aan m'n schuifmaat, zulke rar maten, maar het is in inches

    3/8" x 7/8" x 9/32" Shielded Micro Ball Model Radial Bearing R6ZZ en dat is dus 9.525 x 22.225 x 7.1425 mm

    En die zijn dus nog wel te krijgen.

    Beide zijden zijn open, en hoewel hij nu wel soepel draait, ga ik er toch een nieuwe in steken

    Groeten

    Arie
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik begon al te twijfelen aan m'n schuifmaat, zulke rare maten, maar het is in inches

    3/8" x 7/8" x 9/32" Shielded Micro Ball Model Radial Bearing R6ZZ en dat is dus 9.525 x 22.225 x 7.1425 mm

    En die zijn dus nog wel te krijgen.

    Beide zijden zijn open, en hoewel hij nu wel soepel draait, ga ik er toch een nieuwe in steken

    Groeten

    Arie
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb heel wat achterlagers vervangen maar nog nooit een voorlager.
    Loctite is prima als hij wat losjes in de behuizing zit, wel eerst goed ontvetten !
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een ZZ lager is, had hij oorspronkelijk aan beide zijden metalen stofschilden.

    Je kunt ook een RS of 2RS lager kopen, daar zitten wat dichtere rubber schilden in. Binnenste schild weghalen, dan heb je iets minder olie in de koeltunnel.
    Nodig is het niet, en je kunt, als je een R6ZZ haalt, ook gerust de schilden laten zitten.

    Groet, Bert
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Klein probleempje,

    Het lager met de juiste dikte is open,
    Een dicht lager is 1 mm dikker.
    Hoe erg is het als het lager die ene mm uit het carter steekt?
    Nu weet ik in ieder geval waarom er een open lager in zit

    Groeten

    Arie
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Echt heel veel kwaad kan het niet, maar het lager ligt niet lekker in de zitting. MAAR: je koppeling komt wel een mm lager te hangen, en dat betekent dat de tandwielen minder dan optimaal ingrijpen

    Als je ook aan een open lager kunt komen, zou ik dat doen: origineel is origineel tenslotte....

    Groet, Bert
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Vandaag komt het lager binnen.
    De open versie is nog weer een halve mm smaller, dus ook niet origineel.
    Bij een of andere webshop verweg kwamen ze ook als originele vervanging met deze dichte.
    Er zaten overigens 2 ringetjes tussen bij deze motor, omdat de koppeling anders het huis raakte.
    Dus ik denk dat het wel goed gaat passen.

    Groeten

    Arie
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het wordt het dunne lager, de dichte is net een haartje te lang.

    Bert, hoe lijm ik nu het lager in het huis, zonder dat er lijm in het lager komt?

    Groeten

    Arie
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doe dat als volgt: de boel uiteraard eerst GOED ontvetten... ECHT GOED, meerdere keren met remmenreiniger uitblazen, mag gerust een halve bus remmenreiniger doorheen.

    Dan "kwast" ik met een wattenstaafje o.i.d. een heel dun filmpje in de lager zitting, zodat het metaal "nat" is van het spul.
    Dan leg je het lager op de zitting, zodat de buitenkant van het (ook GOED ontvette lager) nog bereikbaar is, maar er geen kier meer is. Daardoor kan bij de volgende handeling niet stiekum Loktite in de zitting lopen:
    Nu kwast je op dezelfde manier ook de buitenkant van het lager in, en dat mag best een beetje dikker, al moet je ook niet overdrijven.

    Nu druk je het lager op zijn plek, en vlak voor dat hij helemaal in de zitting schuift, dep je met de rand van een keukenpapiertje (de afgescheurde rand absorbeert het best) de overtollige Loktite weg. Daarna druk je het lager definitief op zijn plek.

    De Loktite reageert met het metaal, maar als de lagerpassing nog redelijk is, veegt de passing het lager de zitting droog, vandaar dat je de zitting licht bevochtigt, en een randje loktite om het lager legt. Dan trek je de loktite mee naar binnen, en kan de loktite met beide metaaloppervlakken reageren.

    Zo doe ik het, maar er zullen vast andere methoden zijn.
    Ik heb ook wel eens mensen een grof schuurpapiertje door de zitting zien halen (een enkele streek) zodat je, vergelijkbaar met het hoon-patroon in een cylinder, een micro-ruw oppervlak krijgt wat de loktite beter in de kier trekt. Zelf hou ik daar niet zo van, ben wat huiverig voor maatveranderingen.

    Groet, Bert
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het lager zit er in!

    Zoals je op de foto kan zien zit het lager niet op de 8mm as, maar op de verdikking van 9 en een beetje
    [​IMG]

    Ik had dus een lager met stofkappen, die was te dik
    [​IMG]

    Het nieuwe open lager paste zowel in diameter als dikte.
    [​IMG]

    Op de manier van Bert er loctite in gedaan, en het lager zit als een huis, en draait ook soepel:D

    En het motortje is weer dicht.
    [​IMG]

    Koppeling past er ook weer netjes op
    [​IMG].

    Bij microschroeven wat nieuwe hardware besteld, dan kan ik beginnen met de opbouw

    Groeten

    Arie
     

Deel Deze Pagina