veerboot Dordrecht

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door henry II, 20 dec 2011.

  1. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Sinds een jaar bouw ik bij tijd en wijle aan mijn model van de Dordrecht.
    De veerboot Dordrecht werd gebouwd voor de dienst Moerdijk - Willemsdorp.
    Deze dienst bestond voor de bouw van de Moerdijk bruggen.
    Na de oorlog voer de Dordrecht op het traject Kruiningen - Perkpolder. Later werd ze nog verlengd en van dieselmotoren voorzien.
    Persoonlijk heb ik goede herinneringen aan de overtochten op de Schelde met deze stoomboot.
    Ik liep dan ook al geruime tijd met het plan om een model van deze veerboot te bouwen.
    In het boek "Honderdvijfenzeventig jaar Provinciale Stoomboot Diensten in Zeeland (Willem J.J. Boot) staat o.a. een aanzichten tekening van de Dordrecht. Met het programma Delfship heb ik het spantenplan getekend.
    Het model heeft een lengte van 110 cm. en is 30 cm. breed.
    De romp is op spanten gebouwd waarna een negatief in polyester werd gemaakt. De uiteindelijke romp werd ook in polyester gevormd.
    Deze omslachtige bouwwijze werd toegepast om zoveel mogelijk vrije binnenruimte te krijgen, zodat een stoomaandrijving kan worden ingebouwd.
    Het is een heel passen en meten om alles onder het vlakke autodek in te bouwen.
    Inmiddels zijn de beide ketels, gasinstallatie, stoommachine en voedingwaterpomp gereed. Momenteel ben ik bezig met de condensaatafscheider, voedingwatertank en de diverse leidingen en appendages.
    Op de foto's een overzicht van de huidige situatie, de foto van het oigineel heb ik op Het Net gevonden.

    Groeten Henry

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    In een woord schitterend!!!!!!

    Gerrald
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Henry, dat ziet er alvast indrukwekkend uit !
    bij deze een abbo.
    succes met de bouw!
     
  4. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Prachtig werk
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zo dat is leuk weer een stoomman er bij..
    Ziet er verschrikkelijk mooi uit hoor.
    Is dat allemaal eigen handwerk ???????????
    En wat voor branders heb je daar voor
    mvg
    Frederik:D

    ps hier ook een abbo
     
  6. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Nou, dat ziet er goed uit, en zo netjes,
    dit ga ik ook volgen , kan ik dat ook leren???

    Mijn vader was daar vroeger ook mee bezig (stoomketels,mach enz)
    ik heb het niet mee gekregen.

    Ik volg je bouw.Groet Theo.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Bijna zonde dat zoveel moois straks onder de opbouw verdwijnt, ziet er heel strak uit. :D
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Een plexiglas dek er op
    mvg
    Frederik:D

    En waarom staat dit alles niet bij het stoomgebeuren
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2011
  9. ebzolipa

    ebzolipa

    Lid geworden:
    29 jun 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel erg mooi dit! Ook een abootje genomen :)
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zou dat mooi staan, zo'n doorzichtig dek? ;)


    Had inderdaad ook bij "Stoom" gekund, maar nu het een bouwverslag is kan de topicstarter het draadje zelf opschonen, mocht dat ooit nodig blijken. Dat is weer een voordeel van dit subforum.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er leuk uit Henry.
    Is dit de pont uit 1930?
    bouwnummer 82 van De Biesbosch?
    L 40; B 10.5

    Heb net even zitten zoeken op het net, daar zit een hele geschiedenis achter dat schip.
    Ik heb nog niet alles ontdekt.
    Is dit de "Dordrecht" die later "Willemsdorp" is genoemd en later "Zijpe" heette en nu (nog?) in Antwerpen ligt te verroesten?
    De beschrijving die je geeft (PSD) hoort volgens mij niet bij de Dordrecht die je als foto hebt bijgevoegd.
    Dat schip is later nog op eigen kracht naar Malta gevaren met Lister-Blackstone motoren er in.

    Lastig al die dezelfde namen.
    Welke maak je de kleine of de verlengde?

    Mooi project, ik blijf je volgen.

    grt Harm
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Had inderdaad ook bij "Stoom" gekund, maar nu het een bouwverslag is kan de topicstarter het draadje zelf opschonen, mocht dat ooit nodig blijken. Dat is weer een voordeel van dit subforum.[/QUOTE]

    En kan dat niet bij het stoomgebeuren dan lijkt mijn sterk
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nope, zelf je eigen draadje opschonen (als in: offtopic posts van anderen, zoals deze, verwijderen) kan alleen bij Bouwverslagen.
     
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er echt schitterend uit Henry. Veel succes met de rest.

    Groeten, Jan.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, Frederik, kijk hier maar even voor wat uitleg van Robert: http://www.modelbouwforum.nl/forums/mededelingen-nieuws-over-dit-forum/121668-eigen-bouwverslagen-modereren-%5Bgeinstalleerd%5D.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Dank voor jullie reacties.

    Frederik
    Behalve de beide scheepsschroeven en de tandwielen in de aandrijving van de voedingwaterpomp komt alles uit eigen productie.

    Harm
    Er zijn 3 Moerdijk veerboten geweest t.w.:

    Moerdijk
    Bouwjaar 1933 werf Jonker & Stans HIO
    1946 op gebruikscontract bij PSD
    1952 verkocht aan RTM naam Krammer op de dienst Zijpe -
    Anna Jacobapolder
    1972 opgelegd 1973 gesloopt

    Willemsdorp
    Bouwjaar 1930 werf de Biesbosch Dordrecht
    1948 op gebruikscontract bij PSD
    1959 verkocht aan RTM naam Zijpe op de dienst Zijpe - Anna Jacobapolder
    1972 omgebouwd en voorzien van dieselaandrijving
    1988 opgelegd 1989 verkocht naar Antwerpen en inmiddels gesloopt

    Dordrecht
    Bouwjaar 1933 werf Meyer Zaltbommel
    1946 op gebruikscontract bij PSD
    1955 verlengd (met behoud van de bestaande stoomaandrijving)
    1956 omgebouwd naar diesel aandrijving
    1972 verkocht 1974 naar Malta Gozo Ferry en inmiddels gesloopt

    De modeluitvoering wordt die van voor 1955 en een mengelmoes van de diverse wijzigingen welke in de loop der jaren werden uitgevoerd.
    Voor dat werk ben sterk afhankelijk van de foto's die je kunt verzamelen.

    Groeten Henry

    PS.
    Alle gegevens zijn afkomstig uit het fraaie boek van Willem J.J. Boot
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtig gebouwd , hier ook een abonnement .
    Altijd leuk als er weer wat meer stoom gebouwd wordt.
    Wat zijn afmetingen van de diverse onderdelen?
    Dan kan ik me er een beter beeld bij vormen.
    Mvg William
     
  18. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    interesant draadje, ging vroeger nog eens mee op de Willemsdorp of Moerdijk, bij zijpe.
    als kleine jongen vond ik het geweldig om door de openstaande machinekamer luiken de tuimelaars te zien bewegen en horen.
    ook hier jeugd nostalgie
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    kwam ik per ongeluk nog tegen:
    [​IMG]

    De losgeslagen veerboot Willemsdorp werd bij Kruiningen in de 1 februari-storm van 1953 door de kracht van het water enkele kilometers landinwaarts gespoeld
     
  20. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een berichtje heb geplaatst, maar ik ben nu eenmaal niet zo'n snelle bouwer.
    De stoominstallatie is in grote lijnen gereed en werkt naar behoren.
    Om het echter zover te krijgen zijn vele wijzigingen in het basisontwerp aan gebracht, maar als stoomleek was dat natuurlijk ook wel te verwachten.

    De stoomzijdige koppeling van de beide ketels is vergroot dit i.v.m. de weerstand in de verbinding en de uitwerking hiervan op het waterniveau in de peilglazen.
    Ook is de waterzijdige aansluiting van de peilglazen verlegd naar de ketel verbingingsleiding aan de onderzijde.
    Hierdoor is rust gekomen in de peilglazen en kan worden begonnen aan de niveaubewaking van het ketelwater.
    Voor de stoomregeling van de machine had ik een mooie regelklep gemaakt die op lucht perfect werkte, maar met stoom (en condensaat) een heel ander resultaat gaf.

    Alvorens ik aan de opbouw ga beginnen moet eerst de "machinekamer" worden afgemaakt zoals:
    Niveau bewaking, afstellen van de voeding waterpomp, isoleren, servo's in bouwen enz.
    Bij gelegenheid zal ik daarover wel weer wat schrijven.


    Groeten Henry

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina