veerboot Dordrecht

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door henry II, 20 dec 2011.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Kleine vraag Henri maar door het trommelen polijst je het oppervlak en dan hecht de laklaag moeilijker. Ruw je het toch weer op?

    Groeten Paul
     
  2. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Paul,
    Bij het trommelen wordt een schuurpasta toegevoegd waardoor een mat oppervlak ontstaat.
    Na het solderen worden de onderdelen met warm water en vim goed schoon geborsteld (oude tandenborstel) hierdoor ontstaat een oppervlak waarop de verf, naar mijn ervaring goed hecht.
    Mocht je nog goede tips hebben ik hou mij aanbevolen, want het schilderwerk is en blijft voor mij altijd nog een groot obstakel.

    groet Henry
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Henri,

    Ik ken het trommelen alleen voor het polijsten van metalen. Wist niet dat je schuurpasta eraan toe kon voegen. Zal wel een modderpoel worden...

    Naar mijn mening lijkt jouw werkmethode te volstaan voor het reinigen al zou een ultrasoon het beste middel zijn.

    Qua af lakken gewoon spuitbussen nemen voor het strakste resultaat. Vraag wel naar breedstralercaps. Dunne lagen enz. afijn dat zul je wel weten. Eventueel het zaakje na spuiten met een blanke matvernis.

    Groeten Paul
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Henry m.b.t. de vrachtwagens: inderdaad is in 1:35 heel veel te koop, anders zou je eens moeten informeren bij Peperkamp Modelbouw in Ede.
    Hij heeft heel veel diecast auto staan, maar ook heel veel 1:35 plastic.
    In vanuit Dieren niet zo ver weg.

    En hij heeft ook een website:
    Bouwpakketten | Peperkamp Modelbouw
     
  5. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Paul ,
    Die modderpoel valt wel mee, maar het braamt wel mooi af.
    Zo'n ultrasoon badje staat nog op mijn verlanglijstje.

    Roel,
    Bedankt voor de tip daar ga ik beslist eens kijken.

    Groeten Henry
     
  6. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Nadat de bouw een tijdje heeft stilgelegen, zijn er nu weer enkele vorderingen gemaakt.
    Op het autodek zijn red cedar latjes gelijmd met daar tussen een strookje dun zwart karton.
    Verder heb ik de trappen naar het brugdek gemaakt en de bijbehorende septers.
    Maar zoals altijd zeggen de foto's meer dat de tekst.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een goede hervatting van de bouw, netjes gedaan.
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Weer machtig mooi Henri! Kleine vraag waarschijnlijk overbodig maar lagen die dekplanken voor een reden dwars gelegd over het dek?

    Groeten Paul
     
  9. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Volgens de tekening liggen de latten op het autodek in de lengte richting maar in mijn herinnering lagen ze dwars en bestonden ze uit vrij brede delen die door het zware verkeer nogal wat beschadigingen hadden opgelopen.
    Op de bijgaande foto zijn ook de dwars liggende latten te zien alhoewel die niet zo breed zijn.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Oei, die foto heeft betere tijden gekend. Zonde toch.
     
  11. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Een paar weken geleden de bouw van de Dordrecht weer opgepakt.
    Dit maal moest er onderdeks nog wat worden opgelost. Het is een probleem waar ik eigenlijk al vanaf het begin van de bouw tegen aan loop, nl. het voorkomen van gas uitstroom indien een van de branders ongewild uitgaat.
    Op zich al een probleem maar in een enigszins gesloten ruimte waar ook nog een tweede brander in bedrijf is, is het wel vragen om moeilijkheden.
    Mij plan was om dit te beveiligen d.m.v. een thermokoppel en een gasklepje, op zichzelf een eenvoudig en goed werkend systeem.
    Helaas moest ik vaststellen dat na het wegvallen van de vlam de spoel nog ruim 40 sec. bekrachtigd bleef en het gas gedurende die tijd vrij kon uitstromen. Aanpassingen in de stand van het thermokoppel en het plaatsen van een koellichaam gaven niet voldoende verbetering.
    In de bibliotheek las ik toevallig in een oude Modelbouwer (nr.8 2014) een artikel, “Stoomketel voor turbine installatie” van Martin Alewijn waarin een Vlam-Ionisatie-Detectie (VID) wordt beschreven met schema en tekening van een gasklep.
    Met deze wijsheid was het voor mij als elektronicaleek zelfs mogelijk dit na te bouwen. De gasklep heb ik wel moeten aanpassen aan de terbeschikking staande ruimte maar het principe is gelijk.
    Ook het plaatsen van de beide voelers in de bestaande branderkop gaven geen probleem. Het geheel werkt perfect en snel.
    Een van de twee brander eenheden is nu omgebouwd. Op de bijgaande foto's de tekening van de klep en wat het uiteindelijk is geworden.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Een tijdje geleden heb ik de bouw van de Dordrecht weer opgepakt. De veiligheid bleek toch een lastig ding te zijn.
    Lang geleden had ik op het net een beschrijving van een pop ventiel gevonden en deze dan ook nagemaakt.
    Het werkte prima, alleen bleek het na enkele malen aanspreken te lekken. Wat ik ook deed absoluut dicht was voor mij niet haalbaar.
    Dit werd het begin van een nieuw ontwerp. Er werd voor mij een zo klein mogelijke membraan gestuurde klep gemaakt en getest met als resultaat dat deze na veel vieren en vijven dicht was.
    Het grote nadeel was echter wel dat de hysterese wel veel te groot bleek te zijn. Daarom werd er een tweede gemaakt met een groter membraan oppervlak en wat meer mogelijkheden om met diverse veren en klepschotels te testen.
    Uiteindelijk werd het allemaal wel beter maar naar mijn mening niet goed genoeg.
    Terug naar het pop ventiel. Het uiteindelijke resultaat is op de tekening te zien. Het afblazen is in te stellen tussen het geluid van een ratelend machinegeweer en een rustig poppend klepje.
    De o-ring zorgt er voor dat de kogel absoluut afsluit terwijl de vier vingers van de klep waartussen de kogel is opgesloten in de gesloten stand op de zitting steunen en de o-ring slechts in geringe mate wordt vervormd.
    Voorlopig ben ik tevreden met het resultaat.


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Henry,

    Prachtig te zien hoe je je eigen onderdelen maakt voor de stoommachine. Netjes en ordelijk, een goede werkwijze. Ook het dek is mooi ingelegd. Ik zou bijna met mijn auto erop rijden om mee te varen.;)

    Groeten Paul
     
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Inderdaad een mooi ingelegd dek, waar heb je die "red cedar" latjes vandaan of heb je die zelf gezaagd?
     
  15. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    De volgende stap is het vervangen van het ontlastventiel in de persleiding van de voedingswaterpomp.


    Het bestaande ventiel had een te grote slag voor een servoaandrijving en het was niet goed mogelijk de servo vast met het ventiel te verbinden.
    Ik denk dat de tekening en de bijgaande foto's voor zich spreken.


    De niveaubewaking van het ketelwaterniveau wordt d.m.v. een infralicht sluis gedaan. Hierbij wordt alleen een onderscheid gemaakt tussen water - geen water (lucht/condens).
    In de schakeling is een instelbare tijdvertraging tot ca. 60 sec. ingebouwd zodat aan- uitschakelen wordt voorkomen. De voedingswater pomp heeft voldoende capaciteit om bij een voluit draaiende stoommachine de 60 sec vertraging bij een te laag niveau in te lopen. De sensoren zijn onder een hoek op het tweede peilglas d.m.v. teflon blokjes aangebracht. Deze blokjes zijn onderling over een geringe afstand t.o.v. elkaar te verschuiven en als geheel op het peilglas op de juiste waterniveau stand in te stellen.

    De meting zelf is gebaseerd op de breking van het licht. Een lichtstraal verandert van richting zodra deze van het ene naar het andere medium gaat b.v. lucht-glas, glas-water enz. De brekingsindex ligt voor de diverse overgangen vast. In deze opstelling is gekozen voor een invalshoek van 60° t.o.v. de normaal.
    In de tekening is te zien welke uitwerking dit heeft. Wanneer de beide zwarte punten op elkaar gelegd worden is te zien dat het uittredepunt bij lucht 8.3-4.8=3.5 mm. hoger ligt dan dat bij een glas gevuld met water.

     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik had dit verslag nog niet eerder gezien/gelezen, maar het is werkelijk schitterend wat je laat zien Henry :worship::kwijl:

    Henry is de V-twin een eigen ontwerp of mogelijk afgeleid van de Duitse V10/12 ?
     
  17. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Hartelijk dank voor de positieve reacties.
    Paul,
    Dat oprijden met die auto moeten we maar even vergeten. Een grote zorg op het ogenblik is het totaal gewicht, het zullen dus hooguit enkele hele lichte plastic modelletjes worden.
    Ernst,
    De latjes zijn uit reststukken red ceder rabat gezaagd. Uit onderdelen van een afgedankte breimachine heb ik een schuurmachientje gemaakt waarmee ze heel mooi op maat geschuurd kunnen worden.
    Dunsz,
    De stoommachine is een eigen ontwerp, voor zover je bij een v machine van een eigen ontwerp kan spreken.
    Alle draaiende delen zijn voorzien van kogellagers.

    Groeten Henry
     
  18. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Prachtig stuk kunstwerk.
    Ik blijf ook steeds maar het gehele verslag van begin tot eind bekijken.
    MVG Patrick
     
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Het dek en de trappen naar het brugdek zien er prachtig uit Henry. Door de manier waarop de eerste foto is gemaakt zou je er inderdaad zo oprijden.
    Ik vond het leuk om kennis met je te maken in Loon op Zand.
    Veel succes verder.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina