veerboot Dordrecht

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door henry II, 20 dec 2011.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Dag Henry,

    Heb je toevallig nog nieuws op het modelbouw gebied? Ik ben erg benieuwd of je in de gelegenheid bent geweest vorderingen te maken. Ik kijk er naar uit!
     
  2. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Hallo Zeiler,
    I.v.m. andere werkzaamheden is er in de afgelopen periode niets aan de bouw van de veerboot gedaan, maar ik hoop er dit najaar weer verder mee te gaan.
    Gr. Henry

    .
     
  3. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Na lange tijd heb ik de bouw van de Dordrecht weer opgepakt, het is dan ook weer even wennen en kijken waar ik was gebleven.

    In eerste instantie moest er wat gedaan worden aan de aansturing van de de bypassklep van de ketelwatervoeding.. De niveaubewaking d.m.v. de lichtsluis werkt prima maar de verwerking van het signaal en de aansturing van de servo was niet helemaal naar mijn zin.

    Ik had al eerder gekeken om dit d.m.v. een arduino te doen maar het absolute gebrek aan programmeerkennis had mij hiervan weerhouden.
    Door toeval kwam ik erachter dat een goede bekende met kennis in de nodige vaardigheden op dit gebied ook voor dergelijke besturingen interesse had en dus was mijn probleem snel opgelost.

    De arduino verwerkt het signaal van de lichtsluis met een vertraging van 15 sec. om pendelen te voorkomen. Indien gedurende deze periode de vraag vervalt wordt de opdracht geëlimineerd.

    De verwarming van de gastank is geoptimaliseerd. Dit werkt met een thermosiphon systeem dat gevoed wordt door de brander van ketel I. Dit is de ketel welke het eerst hoog brandt en ook als laatste naar een laag brander niveau gaat. In deze opstelling kan onder alle omstandigheden met butaan een gasdruk van minimaal 1 bar overdruk worden gerealiseerd. Het aanwezige reduceerventiel tussen de gastank en de beide branderregelaars is daarom vervallen.

    In de afgelopen periode heb ik de installatie uitgebreid getest en de nodige gastankjes verstookt.
    Verder zijn er nog wat onderdelen voor het scheepsmodel gemaakt, maar zoals altijd spreken de foto’s het meest.

    DSC00721 klein.jpg DSC00726   klein.JPG DSC00731 klein.jpg DSC00728 klein.JPG DSC00732 klein.jpg DSC00714 klein.jpg DSC00715 klein.jpg DSC00718 klein.jpg
     
    Jan Walpot, Zeiler, Herm en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Het ziet er weer ongelofelijk mooi uit! Je zou haast denken dat de machine nog niet gelopen heeft zo netjes schoon ziet het er allemaal uit.

    Waar heb je de schroef trouwens vandaan?
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er weer super uit Henry.

    Schroef lijkt me een exemplaar van de Prop shop? Jammer dat die er mee gestopt zijn helaas.
     
  6. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Dank voor de positieve reacties.
    De schroeven kwamen inderdaad van Prop Shop, wel jammer te horen dat het bedrijf niet meer bestaat.
    De schroeven die ik had gekocht zijn van het type steam scale en hebben een grote spoed.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op foto 726 zijn de slangen voor de thermosiphon aansluiting goed te zien.
    Heb je een schema voor de keteldruk gestuurde branderregeling, zeker omdat je het reduceer tussen de gastank en de beide branderregelaars hebt laten vervallen.
    Overigens, nogmaals bedankt voor het jaren geleden opsturen van het menbraamdoek.
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Ik moest hier weer aan denken en eindelijk het topic weer gevonden. Is er nog nieuws op het gebied van de bouw? :thumbsup:
     
  9. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    De bouw van de Dordrecht ligt al een tijdje stil om de volgende reden.
    Een jaar of acht geleden heb ik op de kombuispraat een artikel gelezen van Nico Meinsma (www.rdm-archief.nl/RDM-NB/273-Herinneringen.pdf) en ik was gelijk verkocht.
    De schepen van de KPM hebben altijd al mijn interesse gehad en de scheepjes van de Batavia klasse gebouwd tussen 1946 en -50 zijn daar een heel mooi voorbeeld van.
    Ik heb geregeld gezocht naar tekeningen van deze schepen en na heel lang zoeken wat gevonden. Met medewerking van het scheepvaart museum in Rotterdam heb ik tekeningen gekregen.
    Het bouwen van dit model had voorrang want het was al een lang gekoesterde wens.
    Daar kwam ook nog de gezamenlijke bouw van een zeilbootje (basic-jolle) voor mijn kleinzoon Guus bij, dus je begrijpt dat de veerboot even rust.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Zeiler, Marc w, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henry, dat zijn alsnog prachtige vorderingen, bedankt voor je update. Hopelijk vind je de tijd om het project van de veerboot in de toekomst weer op te pakken kan je ons bij praten over je vorderingen, ik vind het een mooie aanvulling voor het forum.
     

Deel Deze Pagina