Veilig en verantwoord fpv vliegen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Als verantwoordelijke burger houden we ons natuurlijk altijd aan de wet. Maar wil dit ook zeggen dat je goed en veilig bezig bent ? Zou moeten, maar er is ook nog zoiets als het gezond verstand. Hieronder wat tips om veilig je fpv hobby to beoefenen zonder anderen te hinderen of schade te berokkenen, of om de kans daarop in elk geval zo klein mogelijk te maken. De DO's en DON'Ts van fpv.

    DO'S

    -) Zorg ervoor dat vliegtuig en apparatuur in orde en gecontroleerd is. Gooi je fpv tuigje dat 2 maanden stof vergaard heeft op de kast niet zomaar zonder check en met bril op de neus de lucht in. Test radio verbinding en bereik eerst uit op de grond en maak eventueel een trimvlucht met je vliegtuig op normaal zicht (niet fpv)

    -) Ken je eigen apparatuur en zijn beperkingen.

    -) Voorzie je vliegtuig en apparatuur van je naam, adres en telefoonnr of email. Zo kunnen mensen jou bereiken als ze je verloren toestel hebben gevonden.

    -) Go slow. Probeer niet meteen bij je eerste vlucht records te breken, maar bouw langzaam ervaring op. Leer eerst je onmiddelijke omgeving kennen zodat je je in de lucht kan orienteren.

    -) Zorg voor een spotter die je vliegtuig in het oog houdt en eventueel de zender kan overnemen bij problemen.

    -) Bereid je vlucht voor met google earth zodat je vertrouwd bent met de omgeving vanuit de lucht. Let hierbij op herkenningspunten : een windmolen, watertoren, weg, rivier, etc.

    -) Kies je vliegplek zorgvuldig. Vlieg op mooie plaatsen in de natuur waar je niemand hindert, bvb een weiland waar je toestemming van de boer hebt, polders, kortom, vrij uitgestrekte en weinig bewoonde gebieden. Voordeel voor alle partijen : je hindert niemand en bij calamiteiten vind je makkelijker je vliegtuig terug.
    Uiteraard kan je ook op je club vliegen, mits dat toegestaan wordt en je geen hinder hebt/veroorzaakt met 2.4Ghz rc besturingen.


    DON'TS

    -) Vlieg nooit boven dichte bebouwing, mensenmassa's of snelwegen. Bedenk dat een model altijd kan falen en tussen de mensen vallen, waarbij jij aansprakelijk wordt voor de schade. Met wat pech kan dit behoorlijk rampzalig worden. (snelweg, kettingbotsing, etc)

    -) Respecteer andere mensen hun privacy. Je buurvrouw die topless ligt te zonnen, filmen vanuit de lucht en op youtube zetten, is GEEN goed idee. (zeker niet als de buurman bokskampioen is)

    -) Respecteer de natuur en eigendom van andere mensen. Als de boer zijn koeien geen melk meer geven omdat jij met je vliegtuigje achter ze aan zit, zal het snel gedaan zijn met op zijn weiland te vliegen.

    -) Respecteer maximale hoogtes voor rc vliegtuigen en vlieg niet in de buurt van rc clubs (tenzij met hun toestemming) of zeker niet in de buurt van full scale luchthavens en vliegvelden.

    -) Vlieg niet op plaatsen waar full scale vliegtuigen vaak passeren (luchtcorridors, militaire terreinen) Je wil niet per ongeluk een full scale vliegtuig neerhalen met je schuimpje. Hier kan je life het full scale vliegverkeer volgen : http://casperflights.com/unified/?location=ebbr . Maar let op, sportvliegtuigjes en helikopters bvb zitten hier niet bij. Controleer je omgeving zorgvuldig voor je er gaat vliegen ! Een indeling van het nederlandse luchtruim voor full scale vliegtuigen vind je hier : http://www.vliegclubseppe.nl/VCS_data/dmdocuments/Airspace_nieuw.pdf


    Mogelijke problemen die we dienen te vermijden :
    1-wegvallen/storing video of rc link
    2-“standaard” problemen (defecte esc, servo...)
    3-ander luchtverkeer
    4-verdwalen (afdrijven met wind, of gewoon orientatie kwijt)
    5-schrikreacties van vee of weggebruikers

    1 - Je kan dit goed afvangen door vooraf reikwijdte tests te doen en door middel van een OSD voorzien van alarm een maximale afstand in te stellen waarnaar je kan vliegen. Is je bruikbare RC en videobereik op de grond bijvoorbeeld 2km dan haal je dat in de lucht altijd, omdat je in de regel geen LOS hebt, en ook Fresnel aan je laars lapt. Je stelt dan een alarm in op 2km en zodra je die afstand bereikt vlieg je terug.

    2 - Gebruik ordentelijke materialen, monteer en verwerk die ook ordentelijk, dus zoveel mogelijk solderen, zo min mogelijk connectoren. Overdimensioneer onderdelen die mogelijkerwijs voor problemen kunnen zorgen, b.v. zwaardere ESC, sterkere servo's, losse UBEC, etc. Geen houtje-touwtje constructies, maar solide materialen met de juiste gereedschappen en verlijming.

    3 - Blijf op de hoogte van full scale verkeer in de regio, raadpleeg websites of andere bronnen die informatie geven over wat voor verkeer en met welke frequentie zich ophoudt in jouw regio (flightradar24 b.v.). Handhaaf een maximale vlieghoogte die ligt onder de minimale vlieghoogte van full scale verkeer. Stel een alarm in op je OSD zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de maximale vlieghoogte overschrijdt.

    4 - Gebruik een spotter of een OSD met een voorziening die je altijd de richting terug naar de startlocatie geeft. Realiseer je dat je in sommige gevallen een buitenlanding zult moeten maken, plan die zorgvuldig en zorg ervoor dat je model niet voor problemen kan zorgen, land dus in een weiland en niet op een verlaten weg etc. Ga niet tegen beter weten in proberen terug te vliegen als je weet dat je beeld halverwege op zwart gaat, trim je kist uit, motor uit, zoek een goede locatie en lijn hem zo goed als mogelijk op voor de landing,

    5 - Je vliegt bij voorkeur niet vlak boven vee, weggebruikers of wandelaars, tenzij je daarvoor toestemming hebt. Minimaal hou je 20 tot 50 meter hoogteverschil.

    Richtlijnen voor FPV
    - Startgewicht niet groter dan 2.5kg
    - Vliegen binnen een straal van 2km
    - Vliegen op maximaal 300m hoogte
    - OSD met alarm voor hoogte, richting, batt conditie e.d. verplicht
    - Model in contrasterende bij voorkeur fluoriserende kleuren
    - Geen nitro, alleen elektrisch
    - Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5km

    Dit topic is een begin voor de do's en don'ts van fpv. Verdere aanvulling graag hieronder, ik zal deze dan opnemen in het eerste topic.
    AUB GEEEN discussie over regelgeving hier of over wat mag en niet mag. Bedoeling is een gulden middenweg te vinden over wat redelijkerwijs als verantwoord fpv vliegen kan beschouwd worden.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.035
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Misschien algemeen, maar bij FPV nog belangrijker:

    Voorzie je model van naam, adres en telefoon nummer!

    Zo kunnen mensen jou bereiken/vinden als ze jouw toestel hebben gevonden (in watvoor situatie dan ook)
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Idd, een goeie DO, toegevoegd.
     
  4. Acropilot

    Acropilot Guest

    Dit vereist een Sticky!
    Goed werk U4eake! Zal even een link plaatsen in mijn topic van deze week!
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
  6. Sigma

    Sigma

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    2
    FPV wet en regelgeving als basis?

    Ben net op dit forum en vraag me wat af. Er zijn regels en etiketten, mij lijkt dat wat omschreven staat tot de etiketten behoort, maar wat zeggen de regels? (en die vraag stel ik vooral omdat ik wel verzekerd wil zijn van een schadeloosstelling bij een ongeval)
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Kan je dan beter bij je verzekering(en) vragen... de interpretatie/uitleg van regelgeving is zelfs al moeilijk voor "specialisten".

    just my 2 cents.
     
  8. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Dat is (momenteel nog) zo controversieel dat je er beter niet over kunt beginnen hier, je kan het inderdaad beter bij je verzekeringsmaatschappij vragen.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.872
    Locatie:
    Nootdorp
    Één van de regels is dat je ten alle tijde zicht op je model moet hebben.

    Maar idd. je verzekeringmaatschappij kan je daarover veel beter informeren.
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb met mijn 360 graden camera veel beter zicht op mijn model.

    Tijdens mijn FPV vluchten zijn regelmatig "traditionele" vliegers hun model kwijt geraakt door:

    a: zich te vergissen in het model tijdens de vlucht.
    b: het verkeerd beoordelen van het model (gaatie nu weg of komtie terug?)
    c: verkeerd model op de zender ingesteld
    d: tijdens schemer/nacht vliegen kist niet meer kunnen beoordelen/zien
    e: als ik op de grens van het toegestane vlieg (<300 meter) kom ik regelmatig kisten tegen die een stuk (een aanzienlijk stuk) hoger vliegen. (ooh vlieg ik zo hoog dan?)
    f: gewoon kwijt zijn...door buiten bereik/te hoog te komen.
    g: uit verveling gewoon hun kist aan vellen vliegen.

    zelf maar 1x keer mijn model kwijt gespeeld maar wel ongeschonden terug. (fpv vliegt meestal met schuimpies.)

    Verzekeringsboeren zouden in alle kisten een camera moeten verplichten, met op de grond een recorder. Veel veiliger.

    Komt u maar...
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2012
  11. Stevo

    Stevo Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.172
    Locatie:
    Brugge-België
    Bert,

    In België MOET in principe het immatriculatienummer van de titularis op het toestel staan. Dit nummer wordt afgeleverd door de vakvereniging waar dan alle gegevens van die titularis gekend zijn. De oorsprong is 2 ledig :

    1. identiteit

    2.het laat de vakvereniging toe kort op de bal te spelen bij schade door de houder van het immatriculatienummer (aansprakelijkheidsverzekering raadplegen bv)

    In de praktijk is het echter andere koek (ik zie geen nummer met OO-XX-1234 op een micro fighter van parkzone terecht komen die ook nog vanuit de lucht zichtbaar is dit geheel terzijde)

    Ik weet echter niet hoe dat in Nederland geregeld is.

    Stevo
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Over het algemeen voorzien FPVers hun model van een telefoonnummer of andere kontaktgegevens.
    FPVers gaan gemiddeld wat serieuzer met hun spullen om. (net als turbine vliegers).
     
  13. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Als er maar een immatriculatienummer van de titularis aanwezig is. En een doosje tissues. En daarna "on topic"
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.418
    Locatie:
    Tiel
    Kijk allemaal leuk en aardig maar dit regeltje is gebaseerd op de manier van model vliegen zoals over het algemeen gedaan wordt.
    Ofwel vanaf de grond toezien op je model.
    Echter is er nooit over nagedacht wat te doen als je het standpunt vanaf je model neemt.

    Maar de KNVvL is de beroerste niet. Wel lui.
    Dus dan maken we geen nieuwe regels. Nee we verbouwen de oude een beetje zodat ze gewoon weer op optisch zicht vanaf de grond toe kunnen passen en dan is het probleem opgelost.


    Het verbaasde me trouwens dat de echte luchtvaart ook al op 150m mag vliegen buiten de BBK.

    Dan is hier ook al een probleem lijkt mij.

    Verders ben ik het eens met de eerder genoemde punten.

    Daar bij toe te voegen. Ken zat vliegers die een mede modelvliegtuigje of heli niet eens zien terwijl ze aan het vliegen zijn. Waarom de echte dan wel.

    Wordt tijd dat de KNVvL serieus regels gaat maken zonder dit direct te verbinden aan vliegen met zicht vanaf de grond.
    Qua veiligheid kan ik weinig zaken bedenken die gevaarlijker zijn met FPV dan met normaal vliegen.

    Uitval elektronica. Check.
    Zicht verlies. Check.
    Neerkomen op een locatie die niet gepland is. Check.

    Dan de pro's.
    Geen oriëntatie verschil
    Model wordt nooit onherkenbaar klein met het risico op stuurfouten en crash tot gevolg of kwijt raken model.
    Hoogte. Wij hebben tenminste een indicator. De helft van de zwevers niet. Dus die gaan zeker nooit over de 300m met hun 15kg 8m zwever (Vs 1kg schuimpje)

    Er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen, maar noem FPV niet onveilig want dat is het gewoon niet.

    Of je nu op camera vliegt of niet. Je model kan met geluk of pech altijd een stuk verder neer komen dan je gepland hebt.

    Zolang het vliegen boven menigten, steden of drukke wegen een beetje in acht wordt genomen net zoals bij normaal RC vliegen is er geen verschil tussen de twee.


    Zo, dat was het weer.
    Ben bang C*s dat dit eveneens doodloopt.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  15. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik kwam laatst een echt vliegtuig tegen op 100 meter hoogte .

    Misschien moeten wij hier in nederland in alle modelvliegtuigen maar transponders gaan installeren.

    Goed voor de schatkist.
    Hebben ze met de zweefvliegtuigen ook al gedaan.:bye:
     
  16. Duikvlucht

    Duikvlucht Guest

    Naar mijn bescheiden mening, gaat het bij FPV helemaal niet om wat jij als piloot ziet, maar hoe je de omgeving in de gaten houdt. En dat gaat niet met een camera. Wel met een spotter. Dus transponders, failsafes, callsigns, knipperlichtjes en wat dies meer zij, het gaat er volgens mij om bij regelgeving dat je kunt anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Autorijden met oogkleppen wordt ook niet in dank afgenomen. Jij moet verantwoord uit kunnen wijken voor een ander, en niet afdwingen met electronica of regelgeving dat men dat voor jou doet.
    Hoe vervelend ik regels ook vind, ik begrijp het wel.
     
  17. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.035
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Hoezo dat gaat niet?
    nog nooit een pan/tilt mount gezien, met headtracking gyro zeker? Daarmee kun je alles zien wat je wil... en dus alles in de gaten houden wat je wil, en zelfs nog VEEL beter als een spotter... (die ziet een klein toestel wat vlakbij het vliegtuig zelf, wat nog net goed zichtbaar is misschien over het hoofd en kan overigens de positie t.o.v van het vliegtuig wat hij "spot" niet eens inschatten)

    en beetje rare vergelijking... tis niet dat je met tig vliegtuigen op een te kleine ruimte rond vliegt (t.o.v gewoon verkeer)
    vaak ben je alleen in de lucht tot hooguit een paar mensen (en die weten dat dan allemaal van elkaar)

    Ook moet je wel even het soort en de hoeveelheid gevaarzetting in de gaten houden.... totaaaaal niet te vergelijken in jouw verhaaltje...
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.872
    Locatie:
    Nootdorp
    Daarmee neem je dus (bewust) afstand van de wet die modelvliegen voorschrijft. Je vervangt namelijk je eigen gezichtsvermogen door elektronika. Beetje hetzelfde als dat je een 360 graden camera op het dak van je auto zet, en vervolgens met een videobril achter het stuur kruipt en roept dat je meer ziet dan een ander.

    Ik heb overigens niks tegen FPV, (doe het zelf ook) maar als je vraagt hoe de wet daar tegenover staat ben je gauw klaar lijkt mij.
     
  19. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.035
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    dat IS fpv.... (en daar hebben we het hier over toch?)
    er staat duidelijk dat een spotter het vliegtuig moet kunnen zien (opmerking ook via knvvl?)
    maar ook in die situatie kan hij een toestel dat bij jou in de buurt zit, minder goed inschatten (locatie tov jouw vliegtuig) als jij met de bril.

    dus totaal niet relevant wat je hier opmerkt :)

    En nog steeds geen goede vergelijking met de auto... iets met gevaarzetting, drukte, risico etc
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Klopt.
    FPV vliegen doe je over het algemeen niet tussen 10 anderen. Normaliter heb je de situatie (voor elke afzonderlijke vlucht) al geheel gespot (en afgestemd met eventuele anderen), die dan meestal meekijken (vinden het leuk), voordat je uberhaupt de lucht in gaat. (of soms geheel de lucht niet ingaat als de situatie daar aanleiding toe geeft.)
    Een regelgeving regelt dit niet. Is gewoon normaal overleg/communicatie (zelf mag je ook nadenken...)
    Bijvoorbeeld... bij sommige reguliere vliegers ga ik echt de lucht niet in.. ook niet met mijn normale kisten.
    Als je op mid-airs doelt... deze kunnen altijd gebeuren. Ik heb ze tot nu toe alleen gezien bij reguliere vluchten (niet FPV). Maar een FPV-er kan wel degelijk (bewust of onbewust) uit de lucht gevlogen worden. Er zijn ook wel eens reguliere vliegers die nu eenmaal graag in beeld willen komen, en dan per ongeluk je schuimpie raken.
    Inderdaad ... zoals je aangeeft, met een regelgeving alleen kom je er niet.
    Gewoon bewust anticiperend op de omstandigheden, die je wel degelijk naar behoren kunt overzien met FPV (sommige vlakken veel beter, sommige vlakken misschien wat minder), maar om veilig te kunnen FPV fladderen op een normaal vliegveld tussen de anderen is het geen enkel probleem.

    Bij iets verder vliegen, kom je steeds minder verkeer tegen. Anderen zien hun eigen kist al niet meer bij 200 meter, ook al kan je op die afstand met een reguliere kist rondfladderen, maar daar kan je ook amper anticiperen (diepte) wat er om je kist heen gebeurd.
    Zwevers boven de 2 a 300 meter ook niet. Ze zweven lekker in een belletje en vaak genoeg zie je ze achter elkaar doorschuiven. (gaat meestal goed).
    Is ook vaak (altijd) meer geluk dan wijsheid.
    In basis heb je helemaal gelijk. In de praktijk wordt er altijd meegekeken. Of je moet geheel alleen zijn, en dan is er weinig te anticiperen, behalve dat er iemand achter je rug er met je auto vandoor gaat. :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina