Veldbatterij ??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door guyken, 8 apr 2017.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    dag ,
    vroeger werd daarvoor een nieuwe of 2 de hands autobatterij voor gebruikt . Wat doet men tegenwoordig als bron om op te laden ? Het zou moeten dienen om 1 lipo van 6s 5000 mah een paar keer op een namiddag te kunnen opladen . De lader is een Robbe power peak i4. Bij mijn vorige wagen gebruikte ik de batterij zelf die goed toegangkelijk was maar heb nu een nieuwe wagen en batterij vooral de polen zijn ferm ingesloten . Er zijn contacten in de auto , sigarettenaansteker maar die werkt enkel als de motor draait ?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar heb je een flinke accu voor nodig. Een lege, 6 cellen Li-Po met een capaciteit van 6000 mAh vraagt ruim 12 Ah van een 12 volt loodaccu. In de praktijk zal het iets minder zijn, om dat de Li-Po nooit volledig leeg zal zijn.

    Je moet ook als je met 1C laadt, rekening houden dat de loodaccu een stroom van 12 ampere moet leveren.

    Een sigarettenaanstekerplug zou ik zeker niet gebruiken. De bekabeling is veel te dun. Je loopt het risico dat er een zekering springt, of erger een gesmolten of brandende kabelboom onder het dashboard.
     
    jipenjanneke vindt dit leuk.
  3. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    12 amper moet toch geen probleem zijn voor een gezonde loodaccu. Zou er zelf voor kiezen om een zgn starthulp in de kofferbak te zetten. Kosten niet de hoofdprijs en een beetje starthulp krijgt zelfs een 24 volt startmotor rond. Dus het laden van een 6s 5000mah zou geen probleem moeten zijn. Plus je kan als die leeg is altijd je auto nog starten.
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Dus misschien toch nog best een autobatterij . Of hebben julle een vb van starthulp ?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Autostartaccu's kunnen veel stroom leveren, maar zijn slecht bestand tegen ver ontladen. I.p.v. daarvan een tractie-accu gebruiken.
    Er was nog een ander soort accu, maar die kan ik zo gauw niet vinden.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Tja van pak weg 3 x laden per namiddag , daar zal een autobatterij toch niet leeg van zijn of toch ? Ik heb een 12V 40A op het zicht van pakweg 50€ bij auto 5. Moet kunnen of ...??? Ps ik zou enkel die ene lipo van 6s 5000 mah daar mee opladen . En waarom dt " gemekker over die ene lipo , wel omdat deze in een schaalromp zit en blijft zitten tijdens opladen . o_O
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan prima hoor ! Het gaat erom dat die start-accu daarvoor niet is ontworpen. Maar als je hem voor dat doel aanschaft zal hij best zijn geld opbrengen.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    NPS geeft de beste info..uitgaande van 80% ontladen van de lipo moet je op ongeveer 10Ah per laadbeurt rekenen.
    Een normale semi tractie loodakku mag je niet verder dan 50% ontladen om de levensduur niet te ver te beperken.
    Met die 40Ah loodakku kun je je 6s pack dus 2x laden..

    Mocht je je 6S pack wat minder ver ontladen en de loodakku levensduur je niet uitmaakt, red je nog 3, heel misschien 4 ladingen. Maar echt lang zal die loodakku dan niet meer meegaan.
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Top voor info , maar ok . Ik vertrek met een geladen lipo thuis en dan nog 2 x opladen en dan zijn we er zonder "forceren" ja toch ? Plus dan nog dat ik in mijn lipo's altijd een reserve van 30% overhoud.
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Laatst bewerkt: 8 apr 2017
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat is dus NIET zo....

    Een gezonde loodaccu heeft weinig moeite met een startstroom van zeg, 150 of 200 A, zolang het een hele korte piek is.
    De gemiddelde auto start, zeg, binnen 5 seconden. Bij (ik noem maar wat) 200 A is dat nog steeds maar 3,3333 Wh, ofwel bijna niks....
    12A gedurende pak hem beet, een uur, is toch 144 Wh, en da's heel andere koek.

    Een volle tractiebatterij kan dat aan. Een auto accu... verwacht er niet te veel van.

    Denk dat je een stand-by (of back-up) accu bedoelt, maar in feite is een auto-accu een standby accu.
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Een tractiebatterij is zoals ze gebruiken in heftrucks en zo . Bestaat dat ook in kleinere vorm ( maat ) ? Ik ga zeker de wijsnzeus niet uithangen maar vroeger gebruikte ik enkel de autobatterij om op te laden . Wel de kleine packs zoals 3s 2200 .
     
  13. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Tractie batterij ofwel gelaccu uit scootmobiel. Een starterpack heeft deze ook vaak. Zijn peperduur. Net als yellowtops.
    Gewoon de goedkope optie nemen als je voor 1 a 2 ladingen Max gaat. Losse lood accu! Ding trek je echt niet leeg na 2x laden
    Nadeel dat je die accu thuis weer aan de druppellader moet hangen. Aan een starthulp zit een stekker.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat is de capaciteit van zo'n starthulp accu?
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  15. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Tot 200a
     
  16. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Nee! Zo'n starthulpaccu heeft meestal een capaciteit van niet meer dan 7Ah tot misschien 12Ah. Wat wel klopt is dat die accu tot wel 200A kan leveren. Dat is echter gedurende een heel korte tijd! Als je motor niet binnen pakweg 15 seconden start wordt de accu al knap heet en kan hij schade oplopen.
    Een bedrijf waar ik gewerkt heb verkocht die dingen (toen via o.a. de Kijkshop). Daar kwamen er bosjes van terug omdat de accu was opgeblazen. Te lang proberen te starten, de accu te ver leeg trekken en de accu te lang (maanden) wegzetten zonder er naar om te kijken waren daar in 99% van de gevallen de oorzaak van. Wat ook vaak gebeurde was dat na een keer starten de accu zo weg werd gezet, zonder weer te laden. Na een paar weken was de accu gesulfateerd en kon je hem weggooien. Het waren allemaal gesealde gelaccu's waar je dus niets meer mee kon doen.

    Je kunt ook een "caravan accu" gebruiken. Dat zijn accu's met een hoge capaciteit (>100Ah) en ze zijn nauwelijks groter dan een autoaccu. Ze kunnen makkelijk 20A leveren maar de startstromen van een startmotor voor je auto is veel te veel. Ze kunnen ook veel beter tegen langdurig "stilstaan". Natuurlijk is het goed (beter zelfs) om de accu (altijd) op een onderhoudslader aan te sluiten. Zo is je accu altijd gebruiksklaar en het bevordert de levensduur van de accu merkbaar. Heb je zo'n lader niet dan kan je het beste de accu direct na gebruik weer normaal op laden als je weer thuis komt. Gebruik je de accu langere tijd niet dan is het toch nodig dat je de accu eens in de drie á vier maanden normaal oplaad.
    Een gebruikte caravanaccu kan je misschien nog wel een poosje gebruiken. Je zou eens bij een caravanhandel kunnen navragen of ze een tweedehands accu die nog goed bruikbaar is voor je hebben staan. Je kan hem dan waarschijnlijk voor een schappelijk prijsje kopen.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    200 A (ampere) is stroomsterkte. De capaciteit wordt vermeld in Ah (ampere uur).
     
  19. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Bericht verzonden voor het af was. Daarna maar link geplaatst! Excuus
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Kan gebeuren!
     

Deel Deze Pagina