Velleman K8200 printbed hulp nodig

Discussie in '3D Printen' gestart door pascalbianca, 1 jul 2017.

  1. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Beste mensen,

    Wij zijn nieuw tot 3d printen en tot dit forum.
    Wij hebben dus ook een Velleman K8200 aangeschaft en heb een probleem.
    Na enkele dingen afgedrukt te hebben, weinig met succes ben ik gaan zoeken waarom ik het probleem heb dat na enkele lagen afgedrukt te hebben , mijn print begint krom te trekken.

    Ik heb van alles geprobeerd en ben tegen gekomen, als je op een glasplaat afdrukt dat het printbed toch minstens 70 graden moet hebben want als je print te snel afkoelt dat hij krom kan trekken.

    Nu 70 graden haal ik met het printbed maar amper, ik heb dus alles gewoon standaard zoals je hem koopt.
    Nu lees ik op diverse forum , ook hier , dat veel mensen het printbed op een aparte voeding hebben staan zodat hij wel makkelijk die temperaturen kan behalen.

    Alleen ik heb totaal geen flauw idee, welke voltage ik moet hebben met het aantal watt/amperage en hoe deze geschakeld moet worden.
    Ik lees dat er mensen zijn die de bijgeleverde controler kaart op 12V laten lopen met genoeg watt/ampere dan de standaard erbij geleverde voeding van 15volt.
    Klopt en kan dit, zij beweren ook dan makkelijk die 70 graden of hoger te bereiken.
    Wij hebben hier toevallig enkele pc voedings blokken liggen en nog een voedingsblok zoals op de foto hieronder, kan ik die anders gewoon vervangen ipv van die standaard voeding?
    voedingsblok.jpg

    of we hebben ook nog een S-300-12 voedingsblok liggen.

    Nu is dus mijn vraag , aan jullie lieve mensen, wie heeft het geduld en de kennis om mij hiermee te helpen want ik wil echt eens een goede print eruit krijgen.

    Met veel dank alvast,

    Pascal en Bianca.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2017
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Print je met ABS of PLA ?
     
  3. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb dezelfde modificatie aan mijn K8200 uitgevoerd. Je hebt de volgende onderdelen nodig:

    1. Een 24V 100 Watt voeding. Bij voorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/mean-well-msp-100-24-acdc-inbouwnetvoeding-gesloten-108-w-1293759.html
    2. Een power expander. http://reprap.org/wiki/Power_Expander Je kunt dit kopen bij: http://www.reprap.me/power-expander.html
    Nog meer informatie is te vinden op: http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w/index.php?title=Installing_a_24V_power_supply_for_heated_bed

    Arnold
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij PLA is 70 graden helemaal niet nodig.
    Ik print met een bed van 50 tot 60 graden.
    Wat hairspray op de glasplaat doet wonderden plakt perfect bij 50 graden.
    ABS is een ander verhaal, maar die gebruik ik niet ivm de dampen die eraf komen.
     
  5. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Wij gebruiken op dit moment PLA.
    Onno10 welk merk hairspray heb je in gebruik? en doe je die erop voor je gaat printen of doe je dat al eerder voor het printbed op temperatuur is?
    Arnold als het trukje met die hairspray hier niet werkt ga ik die voeding proberen.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Extra hold van de Action. Rode bus.
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Dun laagje op de plek waar de print komt.
    Na het printen/afkoelen schoonmaken met een vochtige doek.
     
  8. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  9. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Ja die glasplaat hadden wij al gelijk erbij besteld.
    De eerst 4 afdrukjes die redelijk gingen waren de klemmentjes voor de glasplaat.
    Vrouw is haarspray gaan halen , extra strong van kruitvat zelf.
    Eens kijken of het gaat lukken mensen.
     
  10. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Update.
    Onze eerste kleine print is goed gegaan op naar de tweede.
    Die hairspray hecht goed, je moet hard trekken om de print van de glasplaat af te krijgen.
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooi dat het werkt.
    Gaat ook goed bij de volgende.:)
    Goed laten afkoelen dan laat de print bijna vanzelf los.
    Of wat water druppelen langs de print dat helpt ook bij het lossen.
     
  12. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Was je bij elke nieuwe print de plaat weer af en spuit je nieuwe spray erop of hoe lang doe je erover?
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Elke print nieuwe erop.
    Is niet echt nodig maar de lagen haarlak geven oneffenheid aan het glas en ook aan de onderkant van de de print.
    Dus na het printen schoonmaken is beter.
     
  14. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Top man, wij willen jullie bedanken voor dit probleem op te lossen, nu nog eens de fijnheid goed krijgen.
     
  15. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Arnold je vermeld dat je een modificatie hebt uitgevoerd door 24v 100w voeding te gebruiken om dat printbed te voeden in combinatie met een power expander.
    Op hoeveel volt werkt dat printbed nu daadwerkelijk want dat kan ik nergens vinden.
    Ik heb het gemeten en vind een waarde van 17.2V terwijl het geheel word gevoed met de standaard adapter die 15V 100w is, dus zou de regelprint een step-up regelaar moeten bevatten die de voltage iets omhoog gooit om dat printbed iets meer voltage te geven of zie ik het verkeerd?
    Maar ik zou graag willen weten vanaf welk voltage dat printbed werkt en tot welk voltage deze kan hebben.

    Stel ik zou nog een 15V 10A nemen, aangezien wij toch alleen PLA willen gebruiken, is dat ook goed als we die alleen voor het printbed willen gebruiken en eventueel voor andere zaken zoals led verlichting en 1 of 2 extra fans?
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2017
  16. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Het printbed is een elektrische weerstand dus maakt het voltage niet uit. De K8200 is gebaseerd op 15V. Daarom moet je ook opletten met ventilatoren van 12V die overbelast kunnen raken. Je kunt het beste een 50 ohm weerstand in de voedingslijn plaatsen.

    Ik heb de K8200 printer nu 4 jaar en gebruik hem wekelijks. De bijgeleverde voeding kan eigenlijk het printbed en de verhitting van de printkop niet aan. Dat zie je ook als je naar het temperatuurverloop van de printkop kijkt. Vaak zakt die weg als de voeding voor het printbed wordt ingeschakeld. Dit resulteert soms in onregelmatig printen. Ook duurt het verwarmen van het printbed erg lang. Vooral als je een iets hogere temperatuur wilt voor bijvoorbeeld PETG dat een goede vervanger is voor PLA. De hogere temperatuur van het printbed wordt veroorzaakt door het gebruiken van 24V.

    Zou me niet te druk maken over de voeding van ventilatoren en Leds. Die gebruiken nauwelijks stroom.

    Ik raad je wel aan een ventilator te zetten op de PCB van de regeling. De drivers hebben de neiging om oververhit te raken.

    Verdere verbeteringen zijn:

    De M8 draadstang van de Z as vervangen door een trapezium schroefdraad. Flexibele koppeling plaatsen tussen de stappenmotor en de draadstang van de Z as
    Upgrade van de oorspronkelijke printkop naar een E3D printkop. Het teflon buisje van de oorspronkelijke extruder heeft de neiging om te warm te worden waardoor het plastic zich vasthecht.
    Het vervangen van de oorspronkelijke extruder door een E3D Titan.
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je alleen pla print dan kan je met de haarlak de temperatuur van het bed op 40 gr zetten. Welicht geeft dat geen problemen voor de temp van de kop.
    Ombouwen naar E3D zal zeker helpen om de kwaliteit te verhogen.
    Zag dat deze printer een 0,5 mm nozzel heeft 0,4 is beter.
     
  18. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    We hebben vanmiddag een nieuwe voeding binnen gekregen van 15V 10A 150W.
    De originele voeding van de besturingskaart er afgehaald en de zwaarder erop gezet , de originele voeding hebben we via een temperatuur regelaar op de heatbed gezet.
    Nu loopt een nieuwe afdruk test en er is echt 100% verschil te zien, veel strakker en rechter allemaal.
    Nu weer even verder sparen voor nieuwe upgrades.
     
    mig 3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina