Veranderd het CG als de props meer naar voren gemonteerd worden??

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door areon, 18 apr 2011.

  1. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Dag experts,

    Ik ben een Jamara Libray aan het bouwen. Die heb ik naar een twin verbouwd. Ik ben er bijna, maar net zie ik dat ik er geen rekening mee heb gehouden dat door mijn verbouwing de props een centimeter of twee naar voren zijn gekomen t.o.v. van de standaard prop.
    Heb ik daarmee het cg nu ook verplaatst?
    Mijn "gut feeling" zegt dat het nu iets naar achteren gesteld moet, maar dat zal niet zo maar evenredig 2 centimeter zijn?
    Welke factoren zijn hierop van invloed en evt. hoeveel?

    Groeten,
    Arthur.
     
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    elk object wat je op een vliegend tuig zet is van invloed op CG, CG gaat naar voren als je iets verder naar voren plaatst en naar achter als je iets verder naar achter plaatst.

    dus props naar voren = cg naar voren
     
  3. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Qua gewicht wordt het inderdaad naar voren verplaatst, maar ik denk dat hij bedoelt of het cg ook op een andere plek komt te zitten om goed te kunnen vliegen, aangezien de motoren nu op een andere plek hun kracht leveren.
     
  4. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ehm ik ken de kist niet, maar je zegt naar twin verbouwd... ik neem aan van single naar twin... hieruit volgt dat er complete motorgondel oid bij is gekomen... dat is ook van invloed op je CG.

    net even gegoogled naar kistje... zo te zien bovendekker watervliegtuig (als dat de goeie is).

    zal dus betekenen dat je iets meer neuslastig gaat zijn bij vermogen, omdat vermogen boven je CG aangrijpt. wel belangrijk om te weten is dat met meer gewicht op de vleugel je CG ook naar boven verplaats. dus ook wat onstabieler op het water gaat zijn (niet ernstig, maar kan wel van invloed zijn).

    als het ook nog werkbaar landingsgestel heeft, kan het wel interessant zijn om te kijken wat je wieldruk is, of er niet een balansprobleem ontstaat.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2011
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dit heeft dus niks met de props te doen maar het gewicht wat er bij komt voor je CG.

    De plaats waar de CG hoort te zitten moet blijven.

    Door de accu naar achteren te verschuiven kom je er weer .;)

    Mvg Johan
     
  6. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    net zoals in echte vliegtuigen zul je ongetwijfeld een bereik hebben waar je CG mag zitten dus is maar de vraag hoever je CG verplaatst.

    @johan: als je rest van post ook gequote had, zie je dat dat er staat, dit stukje ging specifiek over wat Areon schreef.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Klopt maar hij vliegt maar op 1 plek voor jou het lekkerst.
    1 mm naar voren of achter, kan al een veel ander vlieggedrag opleveren.
     
  8. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Iedereen ontzettend bedankt voor de input!

    Dit is 'm nu:

    [​IMG]

    Hij is alleen van een alu kleurtje voorzien inmiddels zoals de voorste drijver.

    Ik ga een sleuf maken waar de Lipo in past en dan een beetje testen met het CG. Vooralsnog lijkt het er op dat die behoorlijk naar voren moet. Dat komt vast door de servo's achterop, hefboomwerking?

    Ik ben een beginner in het modden en maak bijbehorende fouten ondanks dat ik dacht mij goed ingelezen te hebben.

    Maar het was/is wel leuk, mijn leukste bouwproject ooit omdat ik m'n eigen ideeën er in gestopt heb :) Deze fouten maak ik niet zomaar weer.

    Als het nou ook nog eens gaat vliegen.... Hij gaat einde van de week mee op vakantie, dan ga ik hem/haar eens rustig uitproberen.

    Kan het zijn doordat ik veel gewicht voorin moet leggen dat ik meer kans heb op een stall dive? Bij mijn andere vliegtuigen valt dat mee, maar die zijn misschien zo ontworpen en deze, euh... niet :)

    Ik moet nog veel leren, maar leuk is het wel !!
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik snap er niks van wat je daar bedoelt . :D

    Elk model heeft een balanspunt (CG) (volgens tekening of zelf bepaald bij het invliegen), die moet je op dezelfde plaats houden.

    Verander je iets door bv. er een motor bij te plaatsen moet je het model nieuw uitbalanceren.
    Je moet dan proberen door andere componenten te verschuiven het belanspunt weer te krijgen waar hij gezeten heeft .

    En als je dat gedaan hebt kan je de rest wat in de quote staat gerust vergeten.:D

    Mvg Johan
     
  10. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Als je er een motor bijplaats veranderd sowieso de aerodynamische stabiliteit van het vliegtuig wat de kans groot maakt dat het oude CG punt ineens niet zo geschikt meer is voor het vliegtuig wat je nu hebt.
    Dus word het nu voor Arthur gewoon invliegen met het CG in eerste instantie rond het oude zwaartepunt en dan aanpassen naar wat lekker voelt. Is die heel onstabiel: CG naar voren. Stallt die heel snel: CG naar achter.
    Stall kan altijd gebeuren als je te langzaam vliegt. Als je niet corrigeert op moment van de stall kan dat lijden tot een spin of een duikvlucht de grond in.
     
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @johan: soms kun je dingen niet verder omlaag plaatsen omdat de romp daar ophoud :)... maar wat ik zeg over neuslastig op vermogen blijft gelden... is zelfs zo dat als je het CG op zelfde punt houd als daarvoor dat alleen maar erger wordt, dus moet je misschien je cg niet terug naar beneden willen brengen.

    het neuslastige komt omdat je meer vermogen (neem ik even aan) op de vleugel plaatst dan eerst. en dit toch duidelijk boven je CG komt te liggen.

    Kracht x Arm = Moment

    je moment wordt doordat je kracht groter word een stukkie groter, dus neuslastig als je vermogen gaat geven. maar zoals ik al aan gaf. door plaatsing van de motor boven het cg komt dit cg natuurlijk wel iets omhoog, dus kan het best zijn dat dit elkaar weer wat opheft...
     
  12. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Nogmaals bedankt!

    Zoals gezegd: Ik ga een sleuf maken waar de Lipo in past en dan een beetje testen met het CG.

    Wordt vervolgd!

    Groet,
    Arthur.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik verplaats nooit een CG naar beneden , waarom ook.

    Je verplaatst iets in je model naar voor of naar achter om het CG te veranderen .

    En dat is bij een hoogdekker (biglift) laagdekker (fourstar) of typisch watervliegtuig als de seawind of polaris allemaal gelijk .

    Je motordomp moet je misschien veranderen als je teveel vermogen op de vleugel gaat plaatsen . ;)

    Mvg Johan
     
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    doordat hij er een motor op de vleugel bij zet, verplaatst zijn CG naar boven. vandaar dat ik het daar over had
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Naar voren word verplaatst.;)

    Als een model op een CG weegschaal ligt in balans gebeurt er niks als het CG naar boven of onder word verplaatst.

    Mvg Johan
     
  16. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Qua weegschaal niet nee, aerodynamisch moet je er echter toch echt wel rekening mee houden. Om even een vergelijking uit de grote luchtvaart erbij te pakken: Een 737, die de hartlijn van de motoren onder zjin CG heeft zitten, geeft neus op bij als die in de vlucht meer gas geeft.
    Dit werkt in mindere mate ook bij modelvliegtuigen. Een CG BOVEN je vleugel(laagdekker) geeft een onstabieler vliegtuig(in het algemeen) dan een CG BENEDEN je vleugel(hoogdekker). Dus hier moet je wel degelijk rekening mee houden.
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een 747 met een modelletje te vergelijken is wel nieuw voor mij . :D

    Elk model wat ik construeer en bouw fliegt , zou ik een 1:1 747 bouwen kwam die niet van de grond . :eek:

    Ik heb het in 25 modelbouw jaar nog niet meegemaakt dat een CG in hoogte verandert .

    Ik weeg elk model uit op een CG weegschaal en dan word ingevlogen en het CG eventueel nog verplaatst naar voor of naar achteren .

    Mvg Johan
     
  18. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    op de weegschaal niets nee, maar het CG verplaatst zich wel. je zwaartepunt verplaatst zich ook naar boven en naar beneden. meestal wordt daar niets mee gedaan, maar omdat de prop zich hier ruim boven zwaartepunt bevind, is het hier wel van belang.

    [edit] als je een model van een 747 of 737 of welke airliner dan ook (uitzondering misschien md11 en dc10 en elke kist met staartmotor er bij) hebben hetzelfde probleem, maar dan noseup. wat Davy al zei.[/edit]
     
  19. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Het zijn allebei vliegtuigen en hebben allebei last van dezelfde zwaartekracht en natuurkundige factoren. Dus zo'n rare vergelijking is het niet.
    Dat je het niet meet op je weegschaal betekend niet dat het er niet is.
    Een zwaartepunt bevind zich altijd op een dusdanige plek dat alle massa eromheen in evenwicht is. Dat geldt dus niet alleen voor horizontaal maar ook in het midden van de verticale massa. Denk nog maar is terug aan de lessen natuurkunde van vroeger.
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Waarom??
     

Deel Deze Pagina