Verandering motor

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Hallo heeft iemand enig idee hoeveel procent meer stuwdruk ik zou krijgen met een Mega 16-7-6 tenopzichte van een 1750kv fietsbel.
Ik vlieg met 7 cellen nicads.
Groet Jan :lol:

Beide motoren zijn vrijwel niet te vergelijken. De fietsbel is meer een hele inefficiente slowflyermotor, de Mega 16/7/6 een echt snelheidsmonster.

Het antwoord op jouw nogal mager omschreven vraag is afhankelijk van welke prop je nu monteert, en straks gaat monteren. En dat hangt weer weer af van het toestel wat je er mee aandrijft.

1750kv fietsbel op 7 cellen (= ~8V):

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=672938

GWS HD 8x4: 9,3 A @ 9150 rpm @ 43 km/u @ 422 gram (73 Watt)

-----------------------------------------------------------------------------------

Mega 16/7/6 op 7 cellen (= ~8V):

http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/mega_16_7_6.html

4,75x4,75 APC: 12,5A @ 17800 rpm @ 108 km/u @ 282 gram (100 Watt)

4,7x4,7 Cam Speed: 11,8A @ 18090 rpm @ 110 km/u @ 245 gram (94,4 Watt)

Hallo ik vlieg met een 7x4 prop en het toestel is een mpx easystar .
En wil een zwaardere camera mee omhoog nemen maar nu schat ik kom ik zeker 25% procent stuwkracht tekort.
Groet Jan.

Net het vliegtuig gewogen hij weegt met accu ,camera vliegklaar 885gram.
Groet Jan.

Heb zelf nu een totaalgewicht van 1014 gram.
Kom hoog genoeg, zie maar eens naar wat foto's. (Winsum vanaf de oostkant bijv.).

Een 7x4 met een fietsbel op 3S is een fijne combinatie, die zo'n 10A trekt.
Op 7 cellen 8V zijn de prestaties echter niet echt geweldig.

Voor een bijna 900 gram zware easystar zou ik de fietsbel vervangen door een 150 watt motor op dezelfde 7x4 prop.

Door de lage aanwezige spanning, heb je een motor nodig met een hoge motorconstante, om de 7x4 voldoende toeren te laten maken.

Volgens de antriebsrechner is een 2000 rpm/V motor geschikt.
Motorgewicht zo'n 150/3 = 50 gram.

Hacker B20 26L
HET-RC EDF-4W
AXI 2212/12

Volgens de antriebsrechner doet de Axi op 8V met een APC SF 7x4 zo'n 800 gram stuwkracht, 66 km/u, bij 21,5 A.

Je kunt ook nog een 7x5 monteren voor 827 gram, 82 km/u @ 26A.

Ik denk dat de HET-RC Typhoon 6-15 net iets te licht is.

Ik gebruik 8 cellen NimH, 2400 mAh met een 3800kV binnenloper, 250 Watt en een 6x3,5 MAS propeller (non-electric).
Dit trekt volgas ongeveer 28 ampere. Moet ik om denken want de motor mag maximaal 22 ampere hebben.

Hey Jan,

Dit keer geen berekeningen, echter "gevoelsmatige" ervaringen met de 16-7-6. De motor heeft bij mij dienst gedaan in een microjet, in een Simprop Zäunkonig, en op dit moment draait hij in de Funjet.
Mijn Easystar heeft/had een 16-7-7 aan boord, hiermee vliegt/vloog hij meestal op 2S lipo. Daarmee had de Easystar vergelijkbaar vermogen dan met de standaart 400 op 8 cellen nicads/Nimh.
Een Easystar is een zeer goed ontworpen en uitgewogen kist voor een kleine sneldraaiende prop. Dit vliegtuig blijft ook erg goedmoedig, ondanks verschillende vleugelbelastingen. Toch moet de Easy zijn "snelheidsspectrum" behouden ( 8O duur woord, weet niet hoe het anders kan worden verwoord). D.w.z. de sneldraaiende prop geeft de kist ook een leuke horizontale snelheid. Deze snelheid moet je onder de knuppel blijven behouden, omdat de Easystar nu eenmaal veel trouwer en vlotter reageert met een beetje snelheid.
Indien je een langzaam draaiender motor monteert, met een grotere prop met minder spoed, zal hij beslist meer trekkracht hebben.... echter.... ook minder snelheid, of vergelijkbaar met een orginele aandrijving op gering aantal cellen. Met zo een aandrijving klimt hij dan misschien stijler, maar met aanzienlijk minder snelheid waardoor hij niet zo lekker meer stuurt. Het voelt dan aslof de kist veel minder luistert, en je blijft aan het sturen in de klim (als het het zo vrij mag zeggen lichtelijk overdreven...bagger).
De Easy heeft standaart een Gunther als prop. Deze combi is goed op de easystar. Wat ik persoonlijk een betere prop vindt (mijn favoriet op niet pylonachtige direct aangedreven 400 modellen) is de Graupner cam 5,5*4,3. Het leuke van deze prop is dat hij zijn rendement behoud ook bij hogere toerentallen (daar waar de Gunther dan helaas moet afhaken). Deze prop is voor een "gepimpte" Easystar de ideale prop. Hij behoudt zijn goede en (h)eerlijke stuureigenschappen, echter met wat meer vuur.
Wat betreft de 16-7-6... erg goede motor (al zijn de meningen verdeelt). De motor zal in vergelijking met een standaart 400 toch zeker 50% meer presteren met dezelfde akku. Het goede van de motor is ook dat je met 2S lipo ook nog naar behoren kunt vliegen. Indien je 3S lipo gebruikt (let wel, minimaal 20 amps regelaar), dan heb je een nagenoeg loodrecht Easystar (inclusief camera), en hij kan het prima aan (heeft bij mij inmiddels vele vluchten in de Funjet gemaakt). Het maakt je akkukeuze dus erg flexibel. (je gebruikte 7 cellen akku zit tussen de 2S en 3S lipo in).
Een bijkomend voordeel is dat de motor op de orginele manier gemonteerd kan worden. Het is beslist een goede keuze.

Hopende dat je iets met dit antwoord kan, indien vragen/opmerkingen o.i.d. dan horen we ze graag.

Succes, groetjes van Aldert

Hallo Aldert bedankt voor je zeer uitgebreide verslag ,nu wel het feit dat ik mede op aanraden van [proper]gisteren de knoop maar heb doorgehakt en de aanbevolen axi 2212/12 gekocht heb met een jeti regelaar.
De bevestiging vanavond gemaakt viel nog niet mee ik zal binnenkort een foto ervan plaatsen ,omdat het huis draaid en alleen de voorplaat vast blijft staan maar met behulp van een pvc koppelstukje en wat aluminium begeltjes is het toch gelukt.
De stuwdruk vind ik tijdens het proefdraaien wat tegenvallen maar de praktijk zal het leren.
Verder Aldert heb ik er een graupner 5,5x4,3 opgezet.
Jullie horen op het nu eindelijk eens gaat lukken.
Groet Jan.

Aldert,

Ook van mijn kant bedankt voor je ervaringen! Toch nog een aantal vragen / opmerkingen:

Aaalie zei:
Wat betreft de 16-7-6... erg goede motor (al zijn de meningen verdeelt). De motor zal in vergelijking met een standaart 400 toch zeker 50% meer presteren met dezelfde akku.

Van praktijk weer even terug naar theorie:

Op 8 cellen:

6V Permax speed400/Gunther 8 cellen: 325 gram 15180rpm 14,4A 100 km/u 134 Watt 9,2V
Mega 16 - 7 - 6 / APC 4,7x4,2: ~290 gram 20819 rpm 12,5 A ~107 km/u 113W
Axi 2212/12 / APC SF 7x4: 982gram 15237 rpm 27A 74km/u
Axi 2212/12 / Graupner Speed 6,5 x 6,5: 602gram 15132 rpm 27A 127 km/u

In vergelijking met een standaard Permax speed400 biedt een Mega 16/7/7 dus vergelijkbare prestaties. (en dus zeker niet 50% meer)

De combinatie Axi 2212/12 met Graupner 6,5 x 6,5 biedt tov van de Permax speed400 bijna dubbele stuwkracht, 25% meer snelheid, en heeft daar het dubbele vermogen voor nodig.

In tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd, lijkt een APC SF 7x5 te veel stroom te trekken. Niet doen dus.

Zie tevens: http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/mega_16_7_6.html
http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/modelmotors/axi/2212/index.html

Jouw opmerking over voldoende snelheid behouden kan ik beamen. Maar het heeft met de manier van vliegen te maken. Persoonlijk vind ik het prettig om veel stuwkracht te hebben, en lekker steil hoogte te winnen. Motor uit, en lekker zweven. Als je onder alle omstandigeheden optimale controle wilt houden, is een snellere prop inderdaad beter. (Ik heb ailerons op mijn Easystar, waardoor de controle bij lage snelheden veel beter is)

Vincent

P.S. : Mega 16 - 7 - 6 met een Graupner cam 5,5*4,3: 485gram 19187rpm 21A 104km/u (De Mega is geschikt tot 12A, en deze prop is dus niet geschikt!)

De bevestiging vanavond gemaakt viel nog niet mee ik zal binnenkort een foto ervan plaatsen ,omdat het huis draaid en alleen de voorplaat vast blijft staan maar met behulp van een pvc koppelstukje en wat aluminium begeltjes is het toch gelukt.

Ik weet het niet zeker, maar bij sommige AXI motoren kun je volgens mij aan de achterzijde een stelboutje losdraaien, waardoor je de as kun verschuiven.

Zo kun je het stationaire deel bevestigen aan de EZ*, en komt de prop aan het draaiende deel.

Vergeet ook niet om redelijk wat schuinstelling toe te passen, anders trekt de EZ* bij volgas nogal naar 1 kant. Als je volgas geeft kun je achter het richtingsroer voelen of de luchtstroom netjes in het midden achter het toestel uitkomt, of dat deze er naast zit.

Zo vanavond een proefvluchtje gemaakt met camera,en inderdaad hij ging omhoog wel vond ik de power toch wel wat tegenvallen.
Maar de accu,s had ik 3 dagen geleden opgeladen misschien dat dit ook iets heeft meegespeeld .
Wel was de besturing niet zo gemakkelijk maar misschien het zwaartepunt nog wat veranderen.
Ook heb ik nog een 8cellen pack liggen misschien maakt dit wat uit of een andere prop .
Hier mijn verslag dus van dit korte proefvluchtje ik hou jullie op de hoogte .
Groet Jan.

Jan,

Dan is het niet zo gek dat het wat tegenvalt.

grpnrcm.JPG

Monteer je een Graupner speed 6,5 x 6,5:

grpnrspd.JPG

Hay zal de 6,5x6,5 ook eens gaan proberen dan ,wel net even met de 8 cellen wat geprobeerd en dat scheelt zo te voelen ook alweer een behoorlijk stuk.
Hier wat foto,s

1yg5.jpg

[/img]http://img165.imageshack.us/my.php?image=2ms0.jpg]
2ms0.th.jpg
[
my.php

my.php
[/img]

Back