Aldert,
Ook van mijn kant bedankt voor je ervaringen! Toch nog een aantal vragen / opmerkingen:
Aaalie zei:
Wat betreft de 16-7-6... erg goede motor (al zijn de meningen verdeelt). De motor zal in vergelijking met een standaart 400 toch zeker 50% meer presteren met dezelfde akku.
Van praktijk weer even terug naar theorie:
Op 8 cellen:
6V Permax speed400/Gunther 8 cellen: 325 gram 15180rpm 14,4A 100 km/u 134 Watt 9,2V
Mega 16 - 7 - 6 / APC 4,7x4,2: ~290 gram 20819 rpm 12,5 A ~107 km/u 113W
Axi 2212/12 / APC SF 7x4: 982gram 15237 rpm 27A 74km/u
Axi 2212/12 / Graupner Speed 6,5 x 6,5: 602gram 15132 rpm 27A 127 km/u
In vergelijking met een standaard Permax speed400 biedt een Mega 16/7/7 dus
vergelijkbare prestaties. (en dus zeker niet 50% meer)
De combinatie Axi 2212/12 met Graupner 6,5 x 6,5 biedt tov van de Permax speed400 bijna
dubbele stuwkracht, 25% meer snelheid, en heeft daar het dubbele vermogen voor nodig.
In tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd, lijkt een APC SF 7x5 te veel stroom te trekken. Niet doen dus.
Zie tevens:
http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/mega_16_7_6.html
http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/modelmotors/axi/2212/index.html
Jouw opmerking over voldoende snelheid behouden kan ik beamen. Maar het heeft met de manier van vliegen te maken. Persoonlijk vind ik het prettig om veel stuwkracht te hebben, en lekker steil hoogte te winnen. Motor uit, en lekker zweven. Als je onder alle omstandigeheden optimale controle wilt houden, is een snellere prop inderdaad beter. (Ik heb ailerons op mijn Easystar, waardoor de controle bij lage snelheden veel beter is)
Vincent
P.S. : Mega 16 - 7 - 6 met een Graupner cam 5,5*4,3: 485gram 19187rpm 21A 104km/u (De Mega is geschikt tot 12A, en deze prop is dus
niet geschikt!)