verbrandde regelaar

Hallo allemaal,

ik was in het week-end bezig om m'n vliegtuig in elkaar te bouwen (easystar) op zich verliep de bouw goed tot dat ik de electronica ging aansluiten.
de regelaar ( een robbe 819) ging direct smeulen en verbrandde. :( :cry:

volgens mij heb ik niets fout gedaan.
en het schema aangehouden van de fabrikant.

mijn vraag is dan ook:

heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
"de regelaar is aan de kant van de batterij en de bedrading die loopt naar de ontvanger verbrand"

de gebruikte componenten:

Robbe regelaar 819
ontvanger R606FS (standaard geleverd bij de zender futaba robbe F4068 2.4Ghz)
Jamara LI Power 480 HSBB motor 3.7- 9V
2x Servo multiplex tiny s
Accu Flightpower evo lite 3S1P 11,1 V

bedankt alvast voor de antwoorden

Mvgr.

Eric

Je hebt de verkeerde motor voor die regelaar. De HS BB motor is maar geschikt voor 2s lipo's of 7 cellen nimh. Op 3s lipo trekt hij teveel stroom waardoor je regelaar verbrand is.

Het kabeltje naar de ontvanger is verbrand? Dat is vreemd, immers dat kabeltje voert de 5 Volt uit het BEC-systeem naar de ontvanger en de servopuls van de ontvanger naar de regelaar. Weet je zeker dat de boel goed was aangesloten? De motor op de motoraansluitpunten van de regelaar en de vliegaccu op de aansluitingen voor de accu en dan de rode draad op de plus van de accu en de zwarte draad op de min.
En wanneer ging het fout, bij het aansluiten van de accu of bij het laten draaien van de motor. Een regelaar gaat bij overbelasting niet zo snel in de brand. De thermische beveiliging zorgt er (meestal) voor dat de rehgelaar bij overbelasting wordt uitgeschakeld.

Als je bedoeld dat de regelaar aan de kant waar de aansluiting voor de ontvanger en de accu zit is verbrand dan ben ik bang dat je een fataal foutje heb gemaakt. Aan de zijde van het kabeltje naar de ontvanger zitten de motoraansluitingen.
N.P.S.

Back