Verenstaal

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Anonymous, 26 feb 2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hallo allemaal, ik wil weer graag gebruik maken van jullie deskundigheid en heb de volgende vraag.

    Ik heb 4mm verenstaal gekocht om een landingsgestel te maken. Nou dacht ik dat je het na het buigen moet laten schrikken in koud water om te zorgen dat het weer hard wordt.

    Echter nu wordt het zo hard dat het broos wordt en dus heel snel breekt. Wilde ff nog iets bijstellen en had ineens twee losse poten.

    De vraag is:
    Moet ik het wel laten schrikken (of wordt het staal dan de slap)?
    Moet ik het even laten afkoelen en dan pas laten schrikken?

    Ik heb ook ergens gelezen dat je het laten schrikken in olie. Zou ik daar dan gewoon motor-olie voor kunnen gebruiken?

    Bvd dan maar weer.

    Robbert
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Afkoelen in olie?
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Verenstaal niet laten schrikken misschien? Gewoon koud vervormen in een bankschroef. Tuurlijk zal het materiaal iets bros worden, maar als je hem warm gaat bewerken worden de atomen aangetast en dus zal de eigenschap van het materiaal veranderen. Het bewerken van verenstaal kost je een hoop kracht en energie maar uiteindelijk doet het wel waarvoor het bedoeld is, het is buigzaam en kan klappen opvangen...
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je moet het idd koud buigen.
    als je het warm buigt en dan laat schrikken schrikt ook de stevigheid weg :wink:
     
  5. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    en als je het veren staal wel wil verhitten wand koud buigen hou ook een keer op en word ook bros. Moet je het inderdaad goed warm maken en dan buigen, vervolgens weer goed warm maken tot het rood gloeiend is laten schrikken in water of olie. op dit moment is het bros. moet je het weer warm maken maar NIET rood gloeieng en dan langzaam laten af koelen op een ander stuk metaal en dan is het het weer stuk. dit laaste moet je echt doen anders breek je het zo. sla maar eens met een goeie vijl op een bankschroef wedden dat hij breekt.
    Gr GJB
     
  6. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    "ontlaten" wordt het ook wel genoemd, Gert Jan weet vast dat ook wel.
    Dat ontlaten moet op een voor het materiaal specifieke temp. om de beste eigenschappen in het materiaal te houden. Voor verenstaal betekend dit dat het hard moet zijn maar ook taai. Echter die temp. weet ik niet. Belangrijk ook is het afkoelingstrajekt.
    Ik hoop niet dat ik met al te veel moeilijke termen aan het gooien ben gegaan, maar dit zijn wel woorden die misschien met een zoekmachine wat op leveren.
    succes
     
  7. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Het verenstaal dat in de modelbouw gebruikt wordt kan makkelijk in de gewenste vorm worden gebogen. Dit wordt lastiger naarmate de dikte toeneemt. Bij drie mm. is de kans op scheuren al redelijk groot, afhankelijk van hoe scherp de kromming gemaakt wordt.
    Ik heb vaak sterkere landingsgestellen gemaakt omdat op mijn oude vliegveld de grond bepaald grof is, en een net geland model van 5 kilo met een standaard 4 mm. landingsgestel heeft de wielen al snel achter het richtingsroer zitten.

    Het bewerken van dit verenstaal tot het gewenste resultaat bestaat uit drie stappen:
    1. Vormen
    Doorgaans zal een gasbrander gebruikt worden voor de plaatselijke verwarming. Op moeders gaskookplaat gaat het ook. Breng de temperatuur naar smeedniveau, dat is +/-800°C en te herkennen aan de rode kleur. Probeer tussen donkerrood (650°C) en oranje (950°C) te blijven. Breng de bocht in vorm en stook de temperatuur weer op tot 800°C.

    2. Harden
    Dompel het hete deel in een emmer koud water of olie, en blijf bewegen zodat er geen bellenvorming op de smeedplek ontstaat. Vorm op deze manier stapsgewijs het draadmodel. Is het eindproduct gereed, dan gaan we naar fase 3.

    3. Ontlaten I
    Indien men een oven heeft stellen we de temperatuur in op 200~230°C. Leg het draadmodel voor tenminste een uur in de oven. Doe de oven uit en laat het geheel in de oven afkoelen. Haal het draadmodel eruit, zet de oven weer op 200~230°C, en herhaal de handeling nogmaals. That’s it!

    3. Ontlaten II
    Het kan ook zijn dat iemand geen oven heeft, of het product er niet inpast. Dan kan men het volgende doen. Verwarm de te behandelen plek met de brander totdat (pas op, gaat snel) er een strogeel (ong. 250°C) huidje op het metaal komt, dus niet opstoken tot het metaal zelf geel opgloeit!
    Meteen roerend koelen in het water of olie. Behandel alle delen.

    Ikzelf heb voorkeur voor water. Aangezien het kookpunt van olie veel hoger ligt dan water zou dit eigenlijk de voorkeur verdienen, maar u zal niet de eerste zijn waarbij de olie in brand vliegt. Pas wel op met water als er een volumineus stuk metaal in het water gedaan wordt, want dat kan een flinke knal geven. Draag met vuur en hitten nooit kunststof kleding.

    In lage lichtomstandigheden kan je de temperatuur redelijk zien, gebruik het volgende staatje hiervoor. Het is een gemiddelde waarde, aangezien elk metaal een afwijkende temperatuur bij een kleur heeft.

    donkerbruin= 550
    bruinrood= 600
    donkerrood= 650
    donker kersrood= 750
    kersrood= 800
    licht kersrood= 850
    lichtrood= 900
    oranje= 950
    geel= 1050
    geelwit= 1200
    wit= 1350
     
  8. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Kijk, das nou iemand met verstand van zaken EN weet het goed te verwoorden.
    Dank aan Tom Bollongino.
     
  9. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Mijn dank is diep.
    Dieper dan de kuil van mijn meest spectaculaire crash. :wink:
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Perfect antwoord Tom, jammer voor mij dat ik kleurenblind ben in het rood/bruin spectrum en helaas geen enkele tussenkleuren kan onderscheiden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    :offtopic:
    Met de middelvinger werkt het ook goed. :fuckyou2:
    Luister dan goed naar de toonhoogte van je stem. :schrik:
    :eek:ntopic:
     

Deel Deze Pagina