verf en primer voor glasvezel romp

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pieterwijnker, 9 aug 2017.

  1. pieterwijnker

    pieterwijnker

    Lid geworden:
    17 apr 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Obdam
    Hallo, ik ben Pieter en ik ben jaren geleden gestart met de bouw van de Fairmount Alpine van Billing Boats. Mede door de diverse bouwverslagen op dit forum was ik enthousiast geworden. Dat enthousiasme heeft over de jaren heen wat pieken en dalen gehad maar nu zit ik weer in een piek. De FAQ voor boten heeft enorm geholpen. Inmiddels is de romp volledig gebouwd, in de G4 gezet en van epoxy en glasvezel voorzien. De laatste laag is nog niet helemaal glad maar nu komt mijn vraag:

    In de FAQ staat dat er primer aangebracht moet worden voor het schilderen, maar wat voor primer is dat precies? En kan ik daarna met spuitbus verven?

    Bij webwinkels voor epoxy en polyester worden speciale primers aangeboden die daarna van DD lak voorzien kunnen worden. Dat betekend dat ik voor een paar verschillende kleuren steeds een liter DD lak nodig heb... Ookal is het voor bijvoorbeeld 10 cm2... Ik wil de boot in de kleuren verven van de Kustwacht Guardian (voorheen Ievoli Amaranth) en voor een wit en oranje streepje lijkt een pot verf me overdreven.

    Op fora voor boten en jachten lees ik dat standaard primer niet blijft zitten onder water of niet goed aan epoxy hecht.

    Wat zijn jullie methodes en ervaringen?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pieter, De epoxy romp van mijn laatste scheepje heb ik dof geschuurd, ontvet met wasbenzine en 2 x geschilderd met Revell enamel zijdeglans. Flinke maat penseel gebruikt. Tussen eerste en tweede laag ook weer dof geschuurd. Heb totaal geen ervaring met spuiten. Na anderhalf jaar en twee zomers varen zit alle verf er nog op. Is geen high tech werk, maar voor mij voldoet het. Heb het riisico genomen om geen primer te gebruiken en dat is tot nu toe niet verkeerd uitgevallen. Ik ben er van uitgegaan dat een modelletje niet half zoveel te lijden heeft als een echt schip en dat het daarom wel meevalt met het los komen van de verf. Probeer wel bij één soort en merk verf te blijven.
    Op mijn oudste scheepje zit al sinds de 70-er jaren van de vorige eeuw Humbrol no 16 op het onderwaterschip. Inmiddels 3 lagen. Als basis op de balsa romp is blanke lak van Epifanes gebruikt. Ook daarbij alles dof geschuurd en met een penseel gelakt. Nu durf ik wel te stellen dat ik een goede hand van verven heb en 55 jaar geleden begon te schilderen op en aan echte schepen. Maak eens een proefstukje met een potje Revell of Humbrol enamel. Beide merken hebben een goede reputatie en laten zich gemakkelijk verwerken. Laat je eventuele keuze bepalen door welk merk de meeste benodigde kleuren heeft. Bedenk opeens dat Forumlid Bert V met kleine verfrollertjes werkt en daarmee een bijzonder mooi resultaat bereikt. Kijk maar eens bij zijn Steamlaunch Victoria. Succes verder. Gr. Klaas.

    https://www.mini-verfrollertjes.nl/webshop/startsets-met-vaste-as/
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Pieter , er zijn veel verschillende manieren om te schilderen op polyester en of epoxy .
    Zelf gebruik ik bijna altijd spuitbussen van MOTIP die op veel plaatsen verkrijgbaar zijn .
    Eerst spuit ik altijd een primer in wit , grijs of menie , naargelang de kleur die er op gaat .
    Dit gebeurt steeds in zeer dunne laagjes met een tussenpauze van 10minuten totdat het ganse oppervlak egaal bedekt is .
    De dag erna spuit ik steeds met zijdeglans of mat de eindkleur , ook in verschillende dunne laagjes totdat er ook een egale kleurlaag bereikt is .
    De dagen erna spuit ik de romp nog eens over met zijdeglans vernis , ook in verschillende laagjes , als bescherming van de verflaag .
    Wit gespoten delen doe ik niet met de vernis , het wit kan verkleuren na een tijd door de vernis .
    Vriendelijke groeten
    Ronny
     
  4. pieterwijnker

    pieterwijnker

    Lid geworden:
    17 apr 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Obdam
    Bedankt heren! Dit is te volgen. Ik was bang dat het een ingewikkeld proces zou gaan worden.
     
  5. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Netjes stappenplan hoor.
    Ik ben nu ook in de fase dat mijn romp 'IOM from scratch' in de primer zal gaan.
    Ik werk verder met 2K primer en 2K epoxy plamuur voor het fine tunen.
    Romp eerst ontvetten met epoxy thinner of degreaser.
    Opschuren met P80 en nogmaals ontvetten.
    Dan 1 laag epoxyprimer rollen. Is een hechtlaag dus hoeft geen volle dekkende laag te zijn.
    Afwerken met plamuur.
    Aangezien er 2k producten gebruikt moet je een goede primer hierop aanbrengen voordat je doorgaat richting topcoat.
    Blijf dus in een 2 k systeem met epoxy primer en afwerken met polyurethaan topcoat.
    Dit systeem is gebruikelijk in jachtbouw.
    Uitzonderlijk bestand tegen weer en wind.
     
    BerendBotje59 en kikonline vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina