Verf verwijderen wasbenzine/ovenreiniger

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Mechiel_, 28 aug 2018.

  1. Mechiel_

    Mechiel_

    Lid geworden:
    1 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hallo,

    Ik heb een paar vragen over verf verwijderen van modellen (enamel verf) met wasbenzine/ovenreiniger:

    1. Kan ik met ovenreiger of wasbenzine verf van vinyl tank tracks afhalen zonder ze te beschadigen?

    2. Als ik ovenreiniger in een plastic zakje spuit en laat wachten totdat het vloeistof wordt, kan ik die vloeistof dan met een kwastje op mijn model smeren zodat ik niet mijn hele model in een plastic zak moet stoppen?

    3. Vreet wasbenzine nou wel of niet plastic modellen aan?

    Groeten Mechiel
     
  2. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Ha Mechiel
    punt 1: Ja dat kan, het kan ook met afgewerkte remolie alleen moet je daarna je onderdelen heel goed spoelen vanwege het residu wat achterblijft
    punt 2: theoretisch kan dit, maar omdat de inwerktijd toch wel even duurt, loop je kans dat de ovenreiniger langs de sprockets, idler en running wheels gaat lopen en hier ook de verf van afgaat, je maakt het dus moeilijker voor jezelf. Het beste is om toch te zien of je die tracks er af kan krijgen, gelijk weggooien en aftermarkettracks er op zet (het is even werk want dat zijn vaak losse schakels, maar het resultaat is des te beter en op de lange duur blijven deze zitten, die "elastiekjes" springen na verloop van tijd los)
    punt 3: Ja, hoewel wasbenzine of nog beter white spirit veel minder agressief is dan terpetine, kan dit op de zwakkere delen toch een soort van gaan invreten
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Van te voren testen op een stukje dat buiten beeld blijft.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Een paar dagen geleden mijn Micro Magic zeilbootje klaargemaakt voor een nieuw verfjasje. Dit scheepje is van (dun) ABS.
    De oude verf zat er al 8 jaar op en vertoonde krassen en andere beschadigingen.
    Ook de (grote!) stickers waren niet mooi meer.
    Stickers er af gehaald (dat ging redelijk goed) maar ja, dan blijven er lijmresten achter.
    Die heb ik verwijderd met een doekje met daarop wasbenzine. Veel poetsen, steeds een ander stukje doek gebruiken.
    Uiteindelijk de boot schoon gekregen. Geen schade aan het plastic.
    Nu weer richting spuitcabine.
     
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Lijmresten kun je ook vaak heel goed met wat zonnebloem- of olijf olie op een doekje verwijderen.
     

Deel Deze Pagina