Vergeet Calmato en neem deze, Wot trainer

• Topicstarter Topicstarter NexusII
  • Startdatum Startdatum
N

NexusII

Guest
Hallo,

Ik ben een beginner en gisteren was het zo ver. Mijn eerste vlucht met een brandstof RC vliegtuig. Behoorlijk spannend als iets waar je twee weken aan gewerkt voor het eerst de lucht in gaat. Tja zelfs met een ARF model kun je er twee weken over doen. Met het zweet in mijn bilnaad het veld op. en omdat het een nieuw vliegtuig en een nieuw model is hadden wij bij het starten, opstijgen, tanken al genoeg kijkers. Ga alsjeblieft even ergens anders kijken:)

De instructeur heeft hem netjes de lucht gekregen en toen mocht ik het even proberen. Gelukkig had ik al een uurtje of 20 op een Aero Fly Deluxe simulator gespeeld en daardoor ging het erg goed. Een paar rondjes en wat strakke bochtjes. En daarna heeft de instructeur hem weer aan de grond gezet. Het weer was slecht dus niet al te lang gevlogen.

Het model is nog niet bekend en nog niet veel gebruikt in Nederland. Ze waren het over eens dat het toestel bijzonder goed vliegt. Tweede rondje sloeg de motor af en hij zweeft erg goed. Overtrekken, wat dat ook mag betekenen, het lukte niet met dit toestel.
De folie ligt er strak op en op en is van goede kwaliteit.

Ik vlieg met:
WOT trainer van Ripmax A-CF001
6,5 CC Irvine motor
2,4 GHZ futaba 6e zender

ik weet niet hoe je hier een plaatje invoegt, maar hierbij een linkje met wat foto's en info

Ripmax - WOT Trainer from Ripmax - A-CF001

Het enige nadeel is de handleiding, geen tekening, alleen kleine foto's. 1 foto en je bent 10 stappen verder. Was wel even gepuzzel om het ding in elkaar te zetten. Vooral als je er geen ervaring mee hebt. Er zitten twee opties in het pakket, met neuswiel of als taildragger. Ik heb gekozen voor de driewiel.

ZIjn er nog meer mensen die vliegn met dit toestel

Morgen weer vliegen!!

gegroet,

Stefan

Hoezo vliegt dat beter dan? Waarin uit zich dat beter vliegen?

Ik geloof best dat er meer goede trainers zijn, sterker nog, dat is gewoon zo, maar de Calmato vliegt gewoon goed. De claim dat deze beter vliegt zou ik dan ook wel wat meer uitgewerkt willen zien, wat doet dit toestel beter dan een Calmato?

WOT4 is bekend, alleen Wot trainer is net nieuw ontwikkeld als les toetsel.

Ik claim niet dat hij beter vliegt, alleen vrij veel mensen vliegen al met Calmato.
Dit is gewoon iets anders en kwaliteit van het kistje is erg goed. betere afwerking.

Leuk alternatief als je eens iets anders wil dan een Calmato dan is dit misschien wat.
Titel van mijn bericht misschien iets te enthousiast.

vlieg ervaringen zal ik hier neerzetten, maar ik ben geen expert. ik zal de instructeur ook eens vragen waarom hij vindt dat dit toestel beter vliegt dan de calmato.

ok?

Ik denk dat je het moet afbakenen voor het doel. Ik geloof dat deze trainer goed vliegt. Uit de opmerkingen over zweven enzovoort maak ik op dat hij waarschijnlijk een grotere vleugel heeft die meer lift genereerd. Voor een absolute beginner is dat beter. Echter, zodra je wat verder komt, kan dat tegen je gaan werken.

De echte kracht van de Calmato is z'n veelzijdigheid. Hij is in niets 'de beste in zijn soort' maar je kunt er alles mee en dat is z'n plus. Je kunt er mee beginnen, maar ook als je meer gevorderd bent blijft een Calmato leuk.

ik heb met de calmato sport 60 van een leerling gevlogen met een 15cc en ik kan je vertellen dat vliegt zo slecht nog niet f3a-c mag geen probleem zijn.

Als we toch kisten gaan beoordelen.
De Skystar II van Protech.
Slechts 59,95 en vrijwel dezelfde kwaliteit als een Calmato.
Is binnen 1 middag op het veld te bouwen.

Vleugelprofiel is semi symmetrisch dus iets aerobatic achtig.
Is een leuk stuur kistje.

GJ

het is niet dat de wot trainer niet goed zal vliegen.
alleen dat er boven aan staat dat de calmato maar aan de kant moet.
terwijl het gewoon een goed moedige trainer is, alleen de folie is een min puntje.

als ik dat had geweten... Kheb nu een andere trainer een hobbico avistar, kijken hoe die vliegt(die was 100 euro en vond ik ook niet te duur..)

die avistar is een AANRADER. Ik heb er dit weekend +- 10 vluchten mee gemaakt (als het er niet meer zijn). Vliegt zeer strak, doet precies wat je zegt. Op zn kop vliegen gaat ook heel goed(weinig down te geven). Inverted loopings zijn goed uit te voeren, ook cuban eights gaan heerlijk. Binnenkomen met landen is ook heel fijn, zodra hij op de grond staat, staat hij stil. Als je op de grond veel stuurt, klapt de kist niet zo snel om (wat ik bij een calmato wel eens zie, het neusje in de grond). Prophangpogingen hoog in de lucht gaan ook aardig goed:D

En de folie, volledig monokote, dus zeker beter dan de stripings op de calmato!

Laatst bewerkt:
heb een leerling piloot bij ons op de club , er al 2 zien breken.
en dit telkens in de vlucht , brak de vleugel doormidden (calmato zal niet breken )

potverdikke:S. Ik heb gisteren ook al wat hoge snelheids loopings getrokken, maar ik heb niks gemerkt. Op de gehele vleugel is dan ook epoxy gedaan(en niet alleen op die houten plankjes), dus dat zit echt wel goed vast..

wat kan ik er nu nog tegen doen??, de gaten waar die dingen inzitten om de vleugels aan elkaar vast te zetten hebben we helemaal gevuld met epoxy(mijn pa) en ik heb er toen het houtje ingestopt, dus daar kan geen speling optreden.

Waar brak die vleugel dan?

Laatst bewerkt:
ingelijmde sleutel?? je bedoelt dus dat houten plaatje

er zijn 2 verschillende versie op de markt. eentje met een houten versteviging en eentje met een (stalen) buis. Ik heb degene met dat hout... Dat het bij de epoxy breekt, heb ik nog nooit meegemaakt..

Mijn IBIS had ook een houten spie (het houtje wat je in beide vleugelhelften schuift bij het lijmen) en die brak ook doormidden in de vlucht. Een Calmato heeft een gelamineerde spi, hout, metaal, hout, waardoor die niet kan breken.

Als je je zorgen maakt, om de lijmrand zo'n 5cm folie weghalen en er een laag je of 2 glasweefsel overheen lamineren. Dan breekt je vleugel niet meer, althans, niet tijdens het vliegen.

Back