Vergelijking Brushless motoren

Hallo,

Ik wou even jullie mening voor ik tot aanschaf van m'n motor systeem overga.
Eventjes de feiten op een rijtje:
Ik heb nodig 2x 1200..1500W contra rotating motoren voor een P-38 van ca. 16..18lbs (8 à 9 kg) en vind ik verschillende motoren die aan die eisen kunnen voldoen:
AXI 5320/28 met 8S (1120W) of 10S (1495W) en 249 rpm/V
Dualsky DSXM5060 8S (1650W) 310rpm/V
Kontronik Kora 30-18W 10S (1500W) 270rpm/V
E-Flite EFLM4110A Power 110 8S (1200W) 400rpm/V

Ik ga ervan uit dat alle motoren tegenwoordig in het verre oosten gemaakt worden. Daarom zou ik de DualSky prefereren. Die motor heeft volgens mij de grootste reserve bij een 8S lipo om het nodige vermogen te leveren. Daarbovenop is zijn KV mooi laag, en kan dus zonder problemen de prop direct aangedreven worden.

Wat is jullie voorkeur - graag ook enkele argumenten ter staving.

Dank,

Luc
 
http://www.flyingmodels.org/
-> great electric motor test

contra rotating = twee coaxiale props de tegengesteld draaien
counter rotating = props op verschillende assen/motoren die tegengesteld draaien.

Heb je al een idee of de prop die je nodig hebt ook linksdraaiend is te krijgen?

AXI = Tsjechisch
Kontronik = Duits
 
Nou ben ik altijd een voorstander van veel vermogen, maar jij wilt in een schaalkist 2400 tot 3000Watt gaan zetten, met een gewicht van 8-9kg. Dat is meer dan 300Watt/kg! Dat gaat dus zeker vertikaal. :D

Ik ben alleen bang dat je dat gewicht niet haalt, met zulke motoren. Misschien wordt de vleugelbelasting wel te hoog. Minder vermogen is misschien ook een optie? Voor die 8-9kg, welk gewicht heb je als richtlijn genomen voor aandrijving?
Even een simpel rekensommetje: 2x axi 5320 zijn al 1kg.
2 regelaars 200gram. En een geschikte Lipo weegt ook al rond de 1200gram. tel daar nog wat op voor stekkers en prop.
Dan is alleen de aandrijving al rond de 2,5kg.
 
Hoi Ron,

Dank voor de snelle reactie.
Je hebt natuurlijk gelijk: het zijn counter rotating props (en die zijn te krijgen bij www.ramoser.de)

De link naar de motor test geeft spijtig genoeg niet de exacte combi aan. Natuurlijk wel een schat aan info.

Thanks,

Luc
 
Ik had het uit een lange counter/contra RCgroups discussie Ernst. Maar aangezien jij bij Fokker gewerkt hebt en Don Stackhouse een propellor engineer is ... .
 
Back
Top