verhogen spanten voor stabiliteit

Discussie in 'Marineschepen' gestart door javamichel, 14 apr 2009.

  1. javamichel

    javamichel Guest

    hallo lezers

    ik wil graag een fregat bouwen vanaf tekening. en nu is mij een keer verteld dat je dan de spanten onder de waterlijn ongeveer een centimeter langer moet maken zodat je schip stabieler in het water komt te liggen.
    heeft iemand hier ervaring mee of is dit een broodje aap verhaal

    m.v.g. michel
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Daar wordt waarschijnlijk mee bedoeld.
    De diepgang groter maken
    Als dat je er dan meer ballast in kan liggen en dat zo diep mogelijk dan word de stabiliteit beter ja
    Maar de spanten onder de waterlijn dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed hoor
    Wel in zijn totaliteit dat wel mvg
    Frederik
    :D :D
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    bij ons in de club vaart er iemand met de wielingen en die heeft echt geen stabilisati probleem
    zijn sport is het na jagen van de schepen op het kanaal en vooral zoveel mogelijk golven te nemen want dat is lekker ruwe zee
    hij is nu aan de gedetia bezig een bevooradings schip

    de wielingen is een
    meter en nog iets lang en komt naar de grijze schepen dagen in NL

    groetjes raf
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zoals Frederik terecht opmerkt zal dit gedaan worden om meer gewicht in je schip te kunnen krijgen.
    Fregatten zijn nogal smal en zullen daardoor lastig varen.
    Door het schip "dieper" te maken kun je het gewcht (je accus bv) dieper in je romp leggen en zal het vaargedrag verbeteren.
    Onstabiel gedrag is deels gebonden aan je schaal. Hoe kleiner je schip, hoe onstabieler. Je model in een grotere maat maken scheelt ook, mits je de opbouw niet te zwaar maakt.

    Je romp "dieper" maken door er een cm tussen te plakken zal niet eenvoudig zijn.
    In deze draad heb ik een tekeningetje van een spant gezet.
    Wanneer je nu bijvoorbeeld tussen WL 3 en WL4 een extra cm maakt, krijg je daar een hele rare vorm, die je ergens moet compenseren.
    Op het grootspant zal dit niet zo'n probleem zijn: daar is de romp redelijk recht. Voor en achter zal dat aanmerkelijk lastiger worden, zoals je wel kunt zien aan het schetsje. Daar een stuk tussen plakken maakt je schip niet mooier.

    Mocht je toch kiezen voor een klein schip, kun je alsnog overwegen je schip te voorzien van een demontabele hulpkiel. Op de schoorsteenmantel zit die hulpkiel er niet onder, als je gaat varen wel.

    Succes,

    Wim
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dus zoals ik hier bij de nurenberg heb opgelost
    deze boot is meter lang en maar 8 cm breed
    dus moest er een kieltje onder komen
    [​IMG]
    deze is inderdaad demontable maar in zijn kist blijft hij er gewoon onder zitten
    de kiel niet over heel de lengte van de boot maken want dan gaat hij niet meer door de bocht

    groetjes raf
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier de wielingen op het water samen met de brouwer en de shutze
    [​IMG]
    en hier met de yahamato
    [​IMG]
    hier alleen in een avond zonnetje
    [​IMG]

    [​IMG]
    deze boot doet met naviga mee in de BK's dus er wordt parkoer mee gevaren
    en hij doet mee in de clubwedstrijden
    daar hij zo lang is kan hij wel heel mooi gebruik maken van heel de vijver om een bocht te maken
    kort draaien op de schroeven kan ook maar dat kost enorm vermogen en verminderd zo de vaartijd

    groetjes raf
     
  7. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag,

    een spantenplan aanpassen en meer diepte geven aan een model is iets dat in de jaren 50 veel toegepast werd, omdat de huidige batterijen ( NiCd of NiMh ) niet eens bestonden. Zij weren dan verplicht om loodakkus in hun romp te steken.

    Nu, met de middelen die wij hebben, zou ik de spantenplan niet aanpassen. ikzelf vaar met een romp van 80 cm lang, 9 cm breed met een diepgang van 3,5 cm, zonder kiel eronder, en het vaart goed, is heel stabiel zolang dat er geen felle zijwind opkomt.

    Ik moet er wel aan toevoegen dat het volledig model 1200 grams weegt, volledig beladen, en dat de bovenbouw alleen maar 140 grams weegt...

    de groetjes,

    Laurent
     
  8. hallo,

    ik ga een boot maken van 86 cm lang en 10 cm breed.

    heeft deze ook een kiel nodig?

    gr, Martijn
     
  9. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Martijn,

    toon ons een foto, wij zullen je dan pas kunnen antwoorden, lengte en breedte zijn niet genoeg...

    de groetjes,

    Laurent
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier wat actie foto's zoals bart graag vaart
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier staat de wielingen op tafel en kan je goed zien dat deze boot niet verhoogd is
    de romp is gemaakt volgens de belgische bouw tekeningen die we gekregen hebben van het ministerie van weet ik veel
    [​IMG]

    deze boot komt mee naar de grijze schepen dagen zowel in nederland als in belgie


    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina