Verijzen gastank van mijn stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Imre68, 16 apr 2017.

  1. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zoals hier boven al blijkt heb ik een probleem met het verijzen van mijn gastank.
    Hij verijst zo snel dat ik ongeveer een tot anderhalve minuut gasdruk hou.
    Ik heb op een beurs in Duitsland de oplossing gekregen om de gasleiding eerst om de brander te wikkelen en dan eerst naar nozel in de brander te voeren. Hiervoor moet het gas in vloeibare vorm naar het spiraal om de brander worden gevoerd om dit te bereiken heb ik twee gaskraantjes nodig.
    Is er iemand die een tekening heeft van een goed werkend gaskraantje, met een aansluiting op de gastank van M6x0,75.
    Gr.Imre
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Welkom in de wereld van de stoomvreters.
    Haha
    Ik ben daarom overgeschakeld op wasbenzine.
    Wat ik vaker heb gelezen is dat men de afgewerktestoomleiding in een spiraal onder de gastank legt.
    Wellicht makkelijker dan een andere aansluiting maken op de gasfles/ ondersteboven zetten.
    Want normaal krijg je nooit vloeibaar gas uit een fles.

    Ik kocht afsluiters via via in duitsland, maar ik kreeg het adres niet van die leverancier.
    Ben toen maar zelf aan de bouw gegaan: http://www.modelbouwforum.nl/thread...camille-mortenol.102294/page-125#post-3710334
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Imre, zoals Harm al schrijft:
    de leiding voor de afgewerkte stoom (dus tussen machine en condensor) een (paar) keer rond je gastank wikkelen. Dan heb je weinig problemen meer.
    Onderstaand een foto van de installatie aan boord van mijn stoomsloep "Hanja":
    Aan de rechterkant, naast de ketel, zie je het gastankje van Regner.
    Daar zie je een koperen leiding omheen gewikkeld.
    Die leiding loopt vanaf de machine met anderhalve slag om het gastankje heen e dan richting condensor. Er staat dus geen druk meer op de leiding, hij is alleen heet.
    Op het moment dat ik de installatie opstook (en de machine dus nog niet loopt) moet ik de gaskraan behoorlijk opendraaien, want bij mij wordt het gastankje dan ook koel. Op het moment dat de machine eenmaal loopt, komt er hete, afgewerkte, stoom in de leiding rond het gastankje, waardoor dit in snel tempo wordt verwarmd. Op dat moment kan ik de gaskraan dan ook behoorlijk dichtdraaien (met een servo) en heb ik absoluut geen last van "ver-ijzing". Momenteel heb ik overigens ook de stoomleiding rondom het gastankje geïsoleerd met dik zwart katoenen draad.

    gastankje.jpg

    Regner verkoopt ook gastankjes waarbij er een stoomleiding dóór het gastankje heenloopt met hetzelfde doel. Die paste (helaas) niet in mijn stoomsloep.
     
  4. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ben helemaal in paas-stemming, las verrijzen i.p.v. verijzen.

    Zou je de rookgassen kunnen gebruiken voor verwarmen van de gasttank? Die zijn vrijwel meteen beschikbaar. Of geeft dat problemen met trek, veiligheid?

    Anderzijds, het lijkt me dat zo'n spiraal regelend kan werken, éénmaal op temperatuur meer ruimte tussen gastank en spiraal door uitzetting.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2017
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, is geen goed plan. De schoorsteen zit recht boven de ketel (bij mijn installatie in ieder geval) en dat is nodig voor de trek. Versmallen en n een aantal bochten leiden
    komt de kwaliteit van het vuue niet ten goede, denk ik.

    Dat verschil is minimaal. 't Is geen bi-metaaltje...
     
  7. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt voor jullie tips, ik ga het idee van Harm proberen om gaskraantjes te maken.
    Gr.Imre
     
  8. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Het zijn mooie draaiwerkstukjes die kraantjes van baggeraar.
    Zelf zou ik voor gas kiezen voor naaldafsluiters deze zijn fijner af te regelen.
    Maar de kraantjes van baggeraar kunnen prima dienen als basis hiervoor.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Imre68,
    Het probleem van verijzen is mij niet onbekend. In het maandblad de Modelbouwer 2016, nr. 9, blz. 13 heb ik een heel elegante oplossing beschreven. Deze maakt gebruik van de restwarmte in het ketelhuis.
    Groeten. Stoompomp.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat jammer dat je een verwijzing geeft en niet gewoon wat vertelt over hoe je het hebt gedaan.
    Lang niet iedereen is lid van dat blad.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Imre68,
    Het probleem van verijzen is mij niet onbekend. In het maandblad de Modelbouwer 2016, nr. 9, blz. 13 heb ik een heel elegante oplossing beschreven. Deze maakt gebruik van de restwarmte in het ketelhuis.
    Groeten. Stoompomp.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Foute berichten/citaten kun je verbeteren, of helemaal leeg maken, middels klik op Bewerk onder het betreffende bericht. Berichten/titels worden na twee dagen bevroren.
     

Deel Deze Pagina