verlengen draaden

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo
vraagje
ik heb een calmato 40 .
die wordt electro ,maar ik zit slecht met de ruimte .
nu is het zo dat de lipo en de regelaar tegen elkaar komen.
ik ben bang dat het te heet wordt ? kan ik de draaden van de lipo naar mijn regelaar met 10 cm verlengen ? of heefd dat te veel invloed ?
ik hoor het graag
groetjes

IK heb zelf ook bij diverse vliegtuigen de kabels van de ECS verlengd.
(edit: de kabels van de ESc naar de lipo dus)
Gaat prima.
Vooral de ESC moet je voorin in goede koellucht monteren.

Gebruik minimaal dezelfde dikte snoer, en dan solderen (beter geen stekkers).
Afwerken met een stukje krimpkous.
Houd er rekening mee dt rond de soldeerplaats de kabel stug / onbuigbaar zal worden.
En dus ook gevoelig voor trillingen, ik heb dit stukje vastgezet aan de romp met hotglue.

succes Willem

Laatst bewerkt:
Afgelopen week een seawind water vliegtuig aangesloten en daar zit de regelaar in de romp en de motor halverwege achterop de bovenkant. Daar zit zeker ook 20cm extra draad van regelaar naar motor en geen probleem. Regelaar is de goedkoopste op de markt.

Maar zoals gezegd is wel goede draden gebruiken om zo min mogelijk verlies te krijgen.
Beter te dik dan te dun.

Gr. Dennis

Maakt het wel wat makkelijker.
Ben ook bezig met de calmato electrisch te maken en inderdaad is de ruimte in het voorste gedeelte (achter het motorschot ) erg krap.
De enige mogelijkheid is om de regelaar tussen de lipo en de rompwand te plaatsen.
Zit dan allemaal stijf tegen elkaar aan.
Weet niet hoe het allemaal met warmteontwikkeling zit, maar lijkt me dus niet echt een oplossing.
Regelaar naar achteren, tussen 1ste en 2de schot in plaatsen waar je de ruimte hebt.
De draden naar de motor zullen dan ongeveer 15 cm. verlengd moeten worden.

Tenzij iemand een nog beter idee heeft naturlijk !?!?

Ik denk dat het belangrijker is dat je ESC goed koelt als dat je draden langer worden.
Ik bedenk net dat ik ook een vliegtuig heb waar de 3 draden van de ESC naar de motor extra lang zijn.
Bij mijn clouds fly zit de regelaar in de neus (voor het zwaartepunt en de koeling) en de motor achter de vleugel.
Gaat goed.
Langere draden geen enkel probleem als ze maar dik genoeg zijn.
Stekkers hebben meer kans op problemen als soldeerverbindingen!
Ik heb de laatste tijd een paar keer problemen gehad met een stekker, of de soldeerverbinding van een stekker. (3 set stekkers is 6 soldeerverbindingen en 3 contacten, dus 9 mogelijke problemen)
Nu soldeer ik de ECS gewoon vast aan de motor!
Minder weerstand, minder gewicht en minder kans op problemen.

Succes Willem

Zo heb je in elk geval ruimte genoeg. :P

calm.JPG

Is het ook mogelijk om de drie draden van de ESC naar de motor te verlengen ?
Dat geniet de voorkeur boven verlengen van accudraden, zie link verderop. Maar ook bij verlenging van motordraden krijg je meer vermogensverlies in de draden natuurlijk.
En hoewel je aan de motorkant drie draden hebt, betekent dit niet dat je dus feitelijk/effectief twee anderhalf keer grotere draden hebt gekregen. Van de drie draden worden er telkens maar twee (beurtelings) gebruikt.

... Langere draden geen enkel probleem als ze maar dik genoeg zijn...
Dikkere accudraden alleen is niet voldoende bij verlenging,too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups

Laatst bewerkt:
Ik snap je niet helemaal hoor Ron,

Dit is een prima topic die rcfietspomp begonnen is.

Als je zijn vraag goed gelezen had, had je jouw opmerkingen betreft "zoeken" achterwege kunnen laten.
Ik vind dat dit nogal te vaak geroepen wordt...... "ga maar zoeken" ...
Schrikt mensen ( beginners ) nogal af !

In jouw laatste linkje kan ik niets vinden over de gestelde vraag !?

Ikzelf had al via meerdere opties gezocht en ook niets gevonden.

Dus...... laat iemand een vraag stellen. Het is hier toch een forum ??????

Laatst bewerkt:
Volgensmij is de vraag of hij de regelaar draden mag verlengen en daar geeft ron toch wel een duidelijk antwoord op.

- Liever de motordraden verlengen
- indien motordraden verlengen dan extra condensator plaatsen tussen de + en _ van de regelaar.

En het andere is gewoon om het wiel niet opnieuw uit te vinden. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back