Verlengen werkgebeid X6-1500GT

Discussie in 'CNC' gestart door grob, 4 feb 2015.

  1. grob

    grob

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Raalte (OV)
    Ik heb sinds een 3 tal maanden een X6-1500 in huis.
    Zeer tevreden over de unit.

    Ik frees er met name model vliegtuigen op. Meeste werk kan ik prima af op de 40*60 maat.
    Stukken die langer zijn dan 60 (57) breek ik op zodat het binnen die maat past.

    Speel al een tijd met het idee om een jig (Hulpwerkstuk) te maken zodanig dat ik balsa planken (komen in standaard maten van 10*100 cm) in een tweetal fases kan freezen, en zodanig dat ik freesdelen met een lengte van 95 cm kan realiseren. Uiteraard zorg ik er dan voor dat gedurende de eerste fase alle delen op 0-50cm gefreesd worden en in fase 2 de delen op 50-100 cm.

    Betekent dus dat ik op de tekening op twee posities een gat van 3mm teken (5,5 en op 500,5) en die gebruik om tijdens het freezen het werkstuk 50 cm op te schuiven. Op het hulpstuk zitten dan vervolgens een pen op de 5,5 positie en een construktie zodanig dat ik de balsa plank maat getrouw 50 cm naar boven kan schuiven.

    Ik ben dus op zoek naar een manier om het frees werk op het juiste moment te pauzeren en vervolgens:
    1) De balsa plank 50 cm omhoog te schuiven.
    2) de Y as met een -50 cm offset te voorzien.

    Ik had in eerste instantie gedacht om via een M3 commando (tool switch) dit te realiseren, maar is me op dit moment nog niet gelukt.
    Heeft een van jullie ideeen of ervaringen hoe dit aan te pakken ?

    Bedankt, Rob.
     
  2. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Als ik het mij goed herinner heeft Jankraak op het forum iets dergelijk gemaakt. Maar ik ken er nog niet zo veel van dus wie weet is het helemaal iets anders :) Ik zou in elk geval eens in zijn topic gaan kijken over de 1500
     
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    in het cam programma Vectric Aspire maak ik mijn frees files.
    daar kun je het werkstuk in delen op zetten op en makkelijke manier.
    hier kan je zelf de lengte bepalen van de delen en het programma maakt dan meerdere frees files, die je achter elkaar uitvoert.
    hierdoor kan je wel borden maken van 6 meter.
    Als je serieus te werk gaat is het naadloos.
    kijk maar op youtube, [media=youtube]MpFdydzncmA[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Super programma die aspire! Ik ben er al in geslaagd een hele plaat voor te bereiden met verschillende onderdeeltjes. Het enige waar ik nog moet naar zoeken is om onderdeel per onderdeel af te werken.

    Ik heb nu bijvoorbeeld een plaat klaargemaakt waar hij in een eerste fase gaatjes maakt (dus binnenkant lijn frezen) en dan in een 2de fase alle platen uitsnijd. Wat ik nu zou willen is dat hij onderdeel per onderdeel afwerkt. Is hier een makkelijkere manier dan per onderdeel 2 fases aan te maken? Dan ben je lang bezig voor iets wat eigenlijk redelijk simpel is.

    Wel een beetje off-topic. Misschien moet er eens een aspire draadje gestart worden? :)
     
  5. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Even een vraag over aspire ,zal het zelf wel niet goed doen denk ik, maar hoe frees ik de oppervlak van mijn werkstuk eerst vlak.?
    Even als voorbeeld een oppervlak van 10x10 cm met een 3 mm frase met een overlap van 25 %

    Jan
     

Deel Deze Pagina