verlengkabel

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erpee, 21 jun 2016.

  1. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb een verlengkabel nodig voor op het veld. (voor mijn startkist.)

    Kan ik een standaard snoer (2x0,75mm²) gebruiken waar 1380 Watt doorheen kan?

    Op het veld heb ik een 12 V, 7 Ah voeding ---> dat is toch 84 Watt?

    Volgens mijn berekening zou t dus moeten kunnen maar heb ik het goed berekend?
     
    emkeizer vindt dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Nou, niet helemaal. Je voeding zal maximaal 7 ampère zijn. Dat is dan maximaal 84 watt.

    Voor het snoer geldt dat de stroomsterkte voor die 1380 watt afhankelijk is van de spanning. Die maximale 1380 watt zal wel bij 230 volt zijn. De stroom is dan 6 ampere. Die 1380 watt bij 12 volt is 115 ampère. Dan gaat je snoertje echt in rook op.

    Het is wat dit betreft geen raketwetenschap. Voor maximaal 84 watt zal elk snoer voldoen zolang je het niet 10tallen meters lang maakt. Zou alleen kiezen voor een beetje degelijk snoer. Je gebruikt het buiten en je wilt toch voorkomen dat het per vergissing wordt beschadigd en iemand een electrische schok krijgt. Denk ook aan het gebruik van randaarde als je lader voorzien is van een stekker met randaarde. Je staat met je voeten immers in een vochtige omgeving.

    Hou er ook rekening mee dat veel voedingen niet bedoeld zijn voor gebruik buiten. Regen kan gemakkelijk het inwendige bereiken en voor kortsluiting zorgen.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ter aanvulling.
    Er spelen 2 dingen een rol of je snoerdikte voldoende is.
    -Spanningsverlies
    -Temperatuur verhoging van de kabel.

    Die eerste komt veel sneller dan dat de tweede ontstaat.
    Hieronder een rekensom van 7A bij 10 meter.
    Mogelijk dat je geen 10 meter nodig hebt, maar wel grote kans dat je startmotor meer dan 7A trekt bij het starten!

    0,75mm² heeft 3,97ohm per 100m. Dus 10 meter is 0,397ohm.
    U = R*I
    0,397*7 = 2,78V

    1,5mm² heeft 1,01ohm per 100m. Dus 10 meter is 0,101ohm
    0,101*7 = 0.707V

    Gaan we uit van 40A en 5 meter.
    0,0505x40 = 2,02V

    2,5mm² heeft 0,363 per 100m. Dus 5m komt op 0.01815
    0.01815*40 = 0.726V

    Weet je ook gelijk waarom startkabels van auto's zo dik zijn ;)
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
  4. riennn2

    riennn2

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Woudenberg
    Je vergeet dat het soort materiaal ook nog een grote rol speelt, alu kabel heeft vaak bijna de dubble diameter nodig...daarbij zijn er nog veel meer factoren, waar je rekening mee kan houden.

    (niet dat je zo snel een snoer van alu zou kopen, maar ik moest het gewoon even kwijt :p )
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb het dan ook specifiek over spanningsverlies.
    Mijn berekening is wel op basis van koper dat dan weer wel ;).
    Maar ik denk dat dit spanningsverliest het grootste issue is in deze toepassing.
    Warm worden moet er langdurige een grote belasting worden getrokken en tenzij je motor 10 minuten nodig heeft om aan te slaan zal daar het probleem niet liggen.

    En als we rvs nemen of staal dan worden de waardes nog anders... Aluminium is al minder maar nog niet direct heel schokkend veel minder dan koper ten opzichte van staal of rvs.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ik heb begrepen dat het gaat om een snoer om een 230 volt maximaal 84 watt voeding aan te sluiten. Dan hebben we het over een stroom van maximaal 360 mA. Dan zijn de mechanische eigenschappen veel belangrijker dan de elektrische.

    Koper heeft een soortelijk weerstand (rho) van 0,0175. Dat van aluminium is 0.03 Dat is bijna twee maal slechter, maar dit is voor deze discussie nutteloos. Zou niet weten waar ik kabels met aluminium geleiders kan kopen...
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is mij nog niet duidelijk wat de bedoeling is, enerzijds suggereert voeding netspanning, maar 12V7Ah is weer een typische accu-waarde.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand


    bij de chinezen :p genoeg rommel dat daar verkocht wordt als koper wat verre van koper is...

    Maar in verhouding tot staal is aluminium nog een hele goed geleider. stal zit op 0,10 - 0,25 wat nog eens 3-8x! hoger is als aluminium en dus 6-16x meer weerstand biedt dan koper.

    Overigens heb ik behalve de term snoer met 1380W (netsnoer dus) als draad nergens de 230 horen vallen hier in dit topic.
    ik vermoed dat TS een elektro motor op 12V heeft om zijn brandstof kist te starten.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Onduidelijke informatie geeft hier weer verwarrende en verschillende antwoorden
    Een voeding kan nooit 7 Ah zijn dus dat zal de accu capaciteit wel zijn.
    De stroom welke de voeding van de lader trekt om een 7Ah accu te laden zal bij 230V minder dan 1A zijn en dat kan zelfs dit dunne verlengsnoertje makkelijk hebben.
    De start motor doet er niet toe die zal door de accu gevoed worden en de stroom door het verlengsnoer kan nooit meer zijn als de maximum stroom welke de voeding vraagt bij maximum belasting van de lader.
    Het draait allemaal om de lader maar welke dat is wordt niet vermeldt.:confused:;)
    Bij een lader van meer dan 1380W is er pas een probleem zo simpel is het..
     
  10. riennn2

    riennn2

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Woudenberg
    Ik wel :p maar back to topic
    ik zou niet moeilijk denken, en gewoon een 2*1.0/1.5 mm² snoer kopen bij de eerste beste bouwmarkt die je tegen komt, kan er niks mis gaan+die dingen kosten niks.
    2*0.75mm² kan ook prima, daar niet van, maar die dingen willen nog wel eens breken, en aangezien jij op een veld zit(geen idee of daar meerdere mensen rond huppelen) maar als er iemand over valt, kan een 2*0.75mm² makkelijk breken, dus ik zou lekker een 2*1 of 2* 1.5mm² kopen


    P.S. ik heb anders ook nog wel een stuk 2*400mm² liggen? ;P
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2016
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vermoed dat het Erpee allemaal niet meer zo interesseert.
     

Deel Deze Pagina