Verlichting LED voeden via BEC of Batt aansluiting ontvanger?

Ik ben bezig met een verlichtingssetje te maken.

Het gaat om 5 3mm 90graden Leds.

Indien parralel geschakelt hebben ze een voeding nodig van 5V.
Nu is het voor een heli,
dus ik vroeg me af kan ik ze voeden via de batt. aansluiting van de ontvanger, of kan ik daarvoor een uBEC unit aan mijn accu aansluiting solderen en dit gebruiken als voeding?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet, Christian

Helaas, zo werkt het niet. Leds zijn stroomgestuurd, wat wil zeggen dat als jij je 5 leds in serie zet en dan aansluit op 5volt, dat ze per direct kapot zullen zijn. Er MOET een weestand bij en dan wordt 3 leds op 5 volt al teveel.

Je kunt ze dus beter parallel zetten met elk het juiste weerstandje ervoor.

Beide voedingsbronnen kun je gebruiken, maar op zich is het verstandiger om voor je verlichting een aparte voedingsbron te gebruiken, dan weet je 100% zeker dat het nooit je ontvangst zal storen.

In Serie kan waarschijnlijk wel, ligt eraan welke kleur leds. Op een rode led mag max. 1,8 volt en als je er dan drie in serie zet heb je dan 1,8*3 5,4 volt nodig. Dan zullen ze niet doorbranden en die 0,4 volt minder heb je geen last van dat ze minder fel branden. Parallel heb je idd een voorschakelweerstand nodig.

Sander: in serie heb je ook een weestand nodig. Je hebt ALTIJD een weerstand nodig, anders blaas je de handel op. De enige uitzondering hiervoor zijn ledjes waar de weerstand al ingebouwd zit.

Die weerstand is nodig om de stroom te beperken tot de stroom die de LED wil hebben. Zonder die weerstand is een led feitelijk gewoon een kortsluiting, of je 'm nu parallel of serieel zet, doet daar niets aan af.

Okee bedankt voor de info!:worship:
Ik dacht dat het niet hoefde met serieel.
Misschien handig:

Code:
Formule: Totale spanning - werkspanning van de led / aantal mA dat de led nodig heeft. (in Amp!!)

uitkomst is aantal Ohm voor de weerstand :-D

Alle leds zijn voorzien van de juiste weerstand ;)

Vandaar dat ik er ook vanuit kon gaan dat ik 5V nodig heb.
Ik denk dat ik dan even een BEC bestel en die als voedingsbron gebruik voor de LED's.

Groet, Christian

Waarom een BEC bestellen? Dat is helemaal niet nodig.

Uit je balancerstekker kun je voltages halen die je zo kunt gebruiken met de juiste weerstand. Daar is geen BEC voor nodig.

Back