Veron Cardinal VRA

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Frans Bal, 4 mrt 2018.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het zwaartepunt naar voren is geprobeerd en bracht niet veel. Ik denk ook dat het stuurgedrag vooral te wijten is aan de overstabiliteit door de grote V- stelling. Ik heb een ben buckle kist met ook een wat grotere V-stelling en die vertoond hetzelfde gedrag echter in mindere mate.
    Ik ga gewoon wat dingen proberen. Eerst een groter kielvlak (opzetstuk met tape). ZWP, instelhoek enz volgen eventueel.
    En een extra vleugeltje met minder V- stelling is ook een optie.
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Als je hebt besloten dat de V stelling minder moet lijkt me het de minste moeite om de bestaande vleugel aan te passen. Nu komt het goed uit dat je middenindekking hebt gebruikt. Even slikken, vleugel doormidden zagen, met schuurblok V stelling van de kopse kanten verminderen, desnoods in elke helft nog een middenrib wurmen, sneetje in de bekleding van de onderkant en een nieuwe triplex versteviging met de juiste V stelling tegen de oude, doorgezaagde plaatsen, 5 minuten epoxy en klaar. (nog even een nieuw stukje vlies op de spleet aan de onderkant). Kun je binnen het uur weer de lucht in....
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    De zaag lag al klaar. Eerst even het effect van minder "ingrijpende" aanpassingen bekijken.
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    We zijn weer terug van het vliegveld. Welnu de zaag kan voorlopig weer in de kast opgeborgen worden.
    Het vergroten van het kielvlak werkt perfect.
    De Cardinal stuurt nu meer beheerst. Het model klimt netjes recht omhoog en reageert goed op kleine stuurcorrecties (mocht dit al nodig zijn).
    Bovenin de motor uit en het model gaat heel netjes over in zweefvlucht met een ruime rechter bocht.
    Erg handig dat je RC kan trimmen.
    Bij het derde stijgvluchtje naar 80 a 100 meter het model zelf laten vliegen. De Cardinal vloog netjes ruime bochten. Dichter bij de grond toch maar een VRA ingreep, zoals bekend eten bomen modelvliegtuigen.
    Op deze manier drie accu's "leeg" gevlogen.
    Met vier keer stijgen per lading.
    Bij het laatste vluchtje een mooi belletje meegepakt.
    Erg leuk om te doen, nou ja om naar te kijken dan.
    Denk niet dat ik de V-stelling ga verkleinen ben bang dat de stabiliteit onvoldoende wordt voor VV. Denk aan een doorzichtig opzet stuk om zo het kielvlak te vergroten.
     
    crins, DHZ en Énke Blériot vinden dit leuk.
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Proficiat!
    Kom je 26 mei ook naar de Rozendaalse hie bij Velp? (vv kamp van de NLC)
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt me erg leuk. Een paar jaar geleden al van de BBQ mogen genieten. Even kijken of ik kan.


    Fin-job.
    Na een vergeefse zoektocht naar doorzichtig balsa toch maar voor de zichtbare variant gekozen. Het originele kiekvlakje afgesneden in het verlengde van de onderkant van het roer. Nieuw vergroot kielvlak hierop gelijmd. Deling verstevigd met een paar rond 1.5 mm koolstof pennetjes.
    Uiteraard weer bespannen met Vlies.
    Tja niet origineel maar de Cardinal is met deze aanpassing goed als VRA model te gebruiken en daar gaat het uiteindelijk om.

    IMG_20180509_215259232_BURST001.jpg

    Op wit decal papier een sticker voor het nieuwe kielvlak geprint. Eerste laagje matte Motip zit er al op. Morgen een tweede en wellicht en derde laag.

    IMG_20180509_215521971.jpg
     
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    IMG_20180510_131343334_BURST001.jpg

    De decals zijn niet zo dun als die bij plastic bouwdoosjes zitten. Hierdoor gaan ze niet zo gemakkelijk over rondingen en hoeken. Kan ook zijn dat er iets te veel vernis op zit. Bij de volgende keer eens testen met een dunne laag vernis.
    Maar het kielvlak is gelukkig aardig vlak en de decals zitten er netjes op.


    IMG_20180510_131447482.jpg
     
    Ariel en N.P.S. vinden dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Om decals mooi op plasticmodellen te krijgen, is het nodig om een zgn. decalsoftener te gebruiken. Ik heb er drie op de foto gezet. De eerste twee op de foto strijk je met een kwastje over de decal nadat je hem hebt geplaatst maar terwijl de decal nog nat is. Beide sapjes lossen de decals een beetje op, zodat ze zich bij het drogen heel mooi tegen het oppervlak aan vleien. Van de beide is de Microsol, in het midden, het meest populair en het beste verkrijgbaar. De Daco Strong is de sterkste. De rechtse, Humbrol Decalfix werkt een beetje anders; je moet de decal er in los weken. IMG_7363.JPG Dat kan een paar minuten duren. Maar, deze decalfix plakt meteen het beste zodat je decals redelijk gemakkelijk om randjes heen kunt plakken. De plek waar de decal moet komen, ook natmaken met decalfix, en de natte decal niet met je handen aanraken, (anders plakt hij meteen aan je hand ipv aan het model) maar met een nat penseel. Als de boel droog is, eerst met een vochtig lapje de resten van de decalfix afpoetsen en dan er met blanke lak overheen lakken.
    Ik heb geen ervaring met zelf gedrukte decals, maar deze sapjes zullen daar ook wel op werken!?!...
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goede tips hierboven.

    En het maakt je kist ech 'af' Frans!

    Ik probeer momenteel een wat zwakkere variant van de MICRO SOL : MICRO SET.
    Ik gebruik het op de bekleding van mijn Wakefieldvleugels (Icarex..polyester vliegerdoek).
    Micro set maakt de decal ook iets week. je brengt het aan op de ondergrond en maakt de decal op normale wijze los met water. Na aanbrengen op de ondergrond is het nog een beetje te verplaatsen met een nat penseel. Dan ook met een vochtige doek/keukenrol-papier voorzichtig 'vastpoetsen' vanuit het midden.
    Met MICRO SET lijkt de decal keurig de vezels van het Icarex te volgen.
    Over een jaar kan ik zeggen of het ook echt goed vast zit....

    p.s. het zijn geprintte decals van decalwinkel.nl
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Frans , heb jij het zwaartepunt volgens plan ?

    Groeten Jef
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja op het moment wel.
    Neusje hangt hierbij iets naar beneden.
    Daarbij wel iets up trim nodig voor de zweefvlucht.
    Klimmen op volgas gaat iets te stijl en moet een klein beetje worden gedrukt.
    Nog wat spelen met het ZWP, iets naar achter proberen.
    Doen we de volgende vluchtjes.
     
    jef en crins vinden dit leuk.
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Mooi bouwwerk Frans. Ben niet anders van je gewent.
    Begint bij het zien van de foto's idd weer te kriebelen iets " antieks" te bouwen.
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Nu heb ik het zwaartepunt op 70% voorlijst en blijkt de zweefvlucht volgens mij goed te zijn vanuit de hand geworpen (geen draaiende motor)
    Up geven kan bij mij niet , enkel richting en dan nog alles of niets :D
    De bedoeling is min of meer vrij vlucht met sputterende diesel en indien nodig een beetje bijsturen mocht hij er vandoor willen gaan .

    Groeten Jef
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik wil die ik up trim er toch wel uit halen. Nu kan ik op de zender heel simpel met mixers of en een extra vlucht-fase de handel recht breien maar tja dat is toch een beetje vals spelen.;)
     

Deel Deze Pagina