Veron Cardinal VV

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 15 apr 2018.

  1. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik wou maar eens meedoen met het Cardinal spel! Ik dacht eerst aan te haken bij het verslag van Frans Bal maar het is waarschijnlijk beter om dat niet te 'vervuilen' met ervaringen van een ander. Dus toch maar mijn eigen verslag. Ik had een paar jaar geleden, in een aantal bouwsessies met twee kameraden, al een vleugel en een stabilo gebouwd, en die lagen op de kast stoffig te worden. Want, tja, ik had al een aantal vliegklare sportmodellen, en geen plek om met dieseltjes te vliegen...... Tot ik vorig jaar op Old Warden voor 14 pond een setje kocht met een 1806/2300 KV motortje, een 6x4 propje en een BEC. Vorige maand kwam daar nog de onovertroffen Meijdam timer bij, en gister werd er een pakje met 5 tweecel 260 MaH lipootjes en laadsnoertjes aan de deur afgegeven, dus nu kan ik verder! Eerst maar eens kijken wat de aandrijving weegt. Dit moet worden vervangen:
    IMG_7305.JPG
    Een PAW half cc dieseltje, met 7x4 prop en een tankje gemaakt van een injectiespuit. Weegt, inclusief M2 boutjes, 62 gram. En dit zooitje moet er voor in de plaats komen:
    IMG_7306.JPG
    Wat een rommel, hè? Gelukkig weegt het bij elkaar 70 gram, dus ik hoef niet al die dradenboel helemaal voor in de neus te proppen. Nu eerst maar eens twee rompzijkantjes uitsnijden uit 1,5 mm balsa, en dan uitzoeken hoe ik de timer en de aan/uitknop het beste kan monteren. Tot later!
     
    Bruno van Hoek, Frans Bal en jef vinden dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Omdat ik dus moest verzinnen hoe ik de elektro aandrijving in de romp zou plaatsen, heb ik besloten eerst een soort open romp te bouwen, en daar vervolgens de andere zijkant tegenaan te plaatsen. Je krijgt dan dit:
    IMG_7310.JPG
    De motor is op een 1,5 mm triplex schot geschroefd. Dit schot wordt van bovenaf in de romp geschoven, tussen 5 mm balsa opvulstukken, voor en achter het schot. De linker spleet is passend, de rechter spleet is breder om de zijtrek te kunnen trimmen. Als het model af is, schuif ik een latje in die spleet om het motorschot vast te klemmen. Door de dikte van het latje voor- dan wel achter het schot aan te passen, kan ik meer of minder zijtrek instellen. De BEC en de LiPo worden ook van bovenaf in de neus geschoven; er moeten nog balsa schotjes in de neus worden geplaatst om die onderdelen op hun plaats te houden. Het is de bedoeling dat alle apparatuur uit het model kan worden gehaald zonder iets open te hoeven snijden.
    De Meijdam timer moet bereikbaar zijn voor instelling van motorloop en vluchtduur. Daarom heb ik hem ingebouwd in een kastje met een 1 mm triplex bodem en 3 mm balsa zijkanten. Hierop wordt een 1 mm triplex dekseltje gelijmd, met M2 moertjes in twee van de hoeken. Dit geheel kan in een luikje met een triplex frame in de rechter rompzijkant worden geschroefd. De aan/uit knop krijgt een plaatsje achter het onderstel, op de plek waar je het model vasthoudt bij de handstart. Vanwege het gat in het middelste balsa schot zal het onderstel iets anders van vorm moeten worden.
     
    Bruno van Hoek en hmeijdam vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.008
    Locatie:
    Dordrecht
    Even aanmelden wat dit verslag ga ik natuurlijk volgen
     
  4. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Het kastje met de Meijdam timer en de aan/uit knop hebben een plaatsje in de rechter rompzijkant gevonden.
    IMG_7311.JPG
    Er zit een 1 mm triplex framepje aan de binnenkant, waar de timer in z'n kastje aan vast is geschroefd. De timer moet vanaf de buitenkant op z'n kant in de romp worden geschoven, waarna hij een kwartslag wordt gedraaid en aan het luikje voor de afstelknoppen naar tegen het framepje wordt getrokken, zodat de twee M2 boutjes (de zwarte puntjes op de foto) kunnen worden aangebracht. Als de timer is afgesteld, gaat het luikje dicht. Het luikje scharniert aan een stukje doek. Omdat de lijm nog aan het drogen is, heb ik nog niet geprobeerd of dit allemaal wel werkt! Met een beetje pech moet ik later melden dat het allemaal HEEL anders is geworden..... De BEC en de LiPo hebben allebei in de neus een half open kastje gekregen, om nog voldoende ruimte over te houden voor de 'drahtsalat' zoals onze Oosterburen zouden zeggen.
    IMG_7313.JPG
    Op deze foto is de brede spleet voor het motorschot in de rechter rompzijkant goed te zien.
    Ten slotte heeft het onderstel inderdaad een wat andere vorm gekregen vanwege het gat in het balsa schot. Het blijft trouwens altijd een zenuwenklus om een onderstelletje met vooruit stekende pootjes te buigen. Driedimensionaal denken! Gelukkig is het redelijk gelukt om alle hoeken goed te krijgen.
    IMG_7315.JPG
     
  5. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag enige hulp gehad van mijn persoonlijke electronika goeroe, Bruno. Samen de motor, BEC, LiPo, timer en servo voor de thermiekrem aangesloten. Lipo geladen, en de boel in een proefopstelling gezet.
    IMG_7316.JPG
    Let op het armpje van de servo, boven de aan/uit knop, in vliegstand, dus verticaal. Straks komt daar een nylon lijntje aan, wat naar achter naar het stabilo gaat. Het stabilo wordt onder spanning gezet met een elastiekje, zodat het omhoog wil klappen. De nylon lijn houdt dat tegen. Na de ingestelde vliegtijd laat de timer de servoarm een kwart slag naar achteren draaien, zodat de lijn loskomt en het stabilo omhoog klapt. In de proefopstelling hebben we de boel gestart. Met de Meijdam timer moet je dan de aan/uit knop 1x indrukken om het systeem te initialiseren. Als de servo nog in de thermiekrem stand staat, gaat hij op dat moment weer verticaal. Daarna de aan/uit knop 3 seconden ingedrukt houden en de motor gaat lopen.
    IMG_7317.JPG
    Als je de aan/uit knop los laat (dus als je het model lanceert), begint de motorlooptijd. Na het ingestelde aantal seconden stopt de motor, en start de vliegtijd. Nadat die ingestelde tijd is afgelopen, draait de servo arm. Het werkte perfect! Dus was de tijd gekomen om de romp in elkaar te lijmen. Het onderstel werd met ijzerdraad aan een 1 mm triplex schotje gezet, en het geheel werd met 5 minuten epoxy aan het rompschot gelijmd. Daarna kon de rechter rompzijkant op z'n plaats worden gelijmd.
    IMG_7318.JPG
    En dan begint het warempel op een vliegtuigromp te lijken!
     
    Bruno van Hoek en classicracer vinden dit leuk.
  6. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Nu de electronika er in zit, is de rest van het modelletje een fluitje van een cent. Ik zou soms willen dat alle modellen zo gemakkelijk in elkaar gingen. Het enige puntje van zorg was nog dat de romp recht zou worden. Daarvoor heb ik hem maar eens 'ingespannen' in balsa driehoeken.
    IMG_7319.JPG
    Zo kun je de rompzijkanten aan de staart nauwkeurig bij elkaar brengen, en de achterste rompschotjes op maat maken en op hun plaats lijmen. Dan nog wat beplanking onder en boven op de romp en nog wat andere details aanbrengen, een schuurbeurt en voila! dan is ie al klaar om bekleed te worden.
    IMG_7327.JPG
    De vleugel hangt hier nog scheef omdat er boven op het rompzadel nog 3x3 latjes moeten worden toegevoegd, maar dat doe ik na het bekleden, anders zitten ze maar in de weg. Het cockpit 'glas' wordt ook na het bekleden aangebracht.
    Ik denk dat ik de Cardinal geheel in het geel zal bekleden, met zwarte letters. Eens kijken wat ik nog aan tissue heb liggen..... De vleugel en de onder- en bovenkant van de romp krijgen dik-, de rest dun tissue.
     
  7. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Laatst bewerkt: 19 apr 2018
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou dat middendeel gewoon met 0.6 mm balsa indekken. Vanuit het midden naar de eerst volgende rib. Wel boven en onderkant.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.875
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hier demonstreert Henk de spullen, waar ze bij Veron nooit hadden kunnen dromen :D:
     
    hmeijdam en jef vinden dit leuk.
  10. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Jan Willem, weet je nog of je dun of dik tissue op de vleugel van je Cardinal had? Ik heb dik tissue op de oningedekte vleugel van mijn Bugaboo, en daar zijn de elastiekjes nooit doorheen gegaan. (Overigens is middenindekking geen slecht idee).
     
  11. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dun of dik...? in elk geval geel. Op de foto zie je overigens een foliebekleding die ook mijn moeder niet op prijs kon stellen vanwege de plakkerige strijkbout die zij terugkreeg. Tijdens een reis naar Engeland liet ik de Cardinal in een regenbuitje onbeschut staan omdat de folie er wel tegen kon. Dat klopte ook, maar de folie verhulde dat het regenwater zich achterin de romp had verzameld en het hout had doorweekt met als gevolg een geheel gewijzigd zwaartepunt - WTF - ineens wilde het ding niet meer vliegen! Een behulpzame eilandbewoner zag het direct en verloste mij van het gepieker. De Cardinal kreeg later (dikke?) tissue met een stabilo/kielvlak van schuim. Voor het laatst bij Anloo gevlogen, een paar jaar geleden.
     
  12. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Toen ik in mijn voorraadje tissue naar een vel dik geel zocht, bleek ik dat niet meer op voorraad te hebben, alleen nog maar dun. Geen nood, dacht ik, we kopen gewoon een cupje Dylon textielverf en maken dan een aantal vellen dik wit tissue mooi geel! Per slot van rekening was dat 3 jaar geleden ook prima gelukt bij de restauratie van de Louis van den Hout Spider, toen ik rood tissue nodig had. Maar nu blijkt dat je nergens meer van die cupjes Dylon verf kunt krijgen! Alleen nog de soort voor in de wasmachine, en daar heb ik geen ervaring mee. Weer een traditioneel product dat uit de winkels verdwijnt. Heeft iemand ervaring met dat wasmachine spul of een andere tip om tissue te kleuren? (En dan bedoel ik niet verven of spuiten na het bekleden en lakken).
     
  13. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    Hulshout België
  14. stunthenk

    stunthenk

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jef,
    Lijkt geschikt maar 4 euro 36 vind ik knap duur (zuinige Nederlander) en dan moet het ook nog hier naartoe worden verzonden. Ik zoek nog even verder...
     

Deel Deze Pagina