Veron Wildcat

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 21 nov 2007.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, kijk eens: Plaatjes. Ik heb de onderdelen tijdelijk even op de juiste plek gezet voor de foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wow!

    Dank je wel Wout. Prachtig hoor! Je ziet de lijmrandjes niet eens!
    Ik ben zo blij als een tornado op een camping!
    Klik hier om het video filmpje te bekijken
    [​IMG]
     
  3. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    erug veel vleugel
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Tja Koen,

    laat'ie dat in het echt nou ook hebben :D

    [​IMG]
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Klopt, maar olgens mij is de spanwijdte van het Veronmodel wat te groot. De vleugel ziet er wat slanker uit dan wat ik realistisch vind. Maar ik heb het niet vergeleken met een 3-view dus zeker weten doe ik het niet.
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik heb het even nagezocht, romplengte was 28'-9" oftewel 8,76 m en spanwijdte was 38'-0" wat gelijk staat aan 11,58 m.
    De vleugels zijn dus 1,32 maal zo lang als de romp lang is.

    Aan de hand van onderstaande #-view tekening is ook een beeld te krijgen van de vleugelbreedte.
    [​IMG]

    Op basis van deze tekening (F4F-4) kom ik op een vleugelbreedte van ca. 1,60 m aan de tip (haaks op de voorlijst gemeten tot aan de achterhoek) en een vleugelbreedte van ca. 2,32 m aan de vleugelwortel.

    Nu dus nog een orthografische projectie van de Veron Wildcat en we kunnen de 'vraag' van Koen definitief beantwoorden :cool:.
    Op basis van deze foto uit dit topic kan ik al wel conclusies trekken over de vleugelbreedteverhoudingen:
    [​IMG]

    Hier is de verhouding tussen vleugeltipbreedte en vleugelwortelbreedte een factor 1,67.
    In de pentekening van het origineel (F4F-4) is deze verhouding 1,38. Het Veronmodel lijkt dus iets te slank uit te lopen.

    De verhouding van deze vleugelwortelbreedte t.o.v. de romplengte komt in het model uit op 3,7 terwijl deze volgens de pentekening 5,0 moet zijn. Ter hoogte van de vleugeltip komen de verhoudingen Veron-werkelijkheid dichter bij elkaar met 6,2 versus 7,2.
    In tegenstelling tot Wout's veronderstelling dat de vleugel te slank lijkt concludeer ik dat de vleugel aan de tip wel redelijk in verhouding met de romplengte is maar aan de wortel juist te breed is uitgevoerd in het Veronmodel.
    Door het ontbreken van de rompbreedte heb ik helaas nog niet de spanwijdte op deze manier kunnen checken.....

    ....of ik niets beter te doen heb????? :roll::roll::roll:
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  7. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Echt prachtig om te zien. In het verleden heb ik ook een aantal van dit soort model gemaakt. Helaas vlogen de model niet omdat het bespannen niet goed ging.
    Een vraagje als het elastiek breekt hoe kan je dat dan vervangen?
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zorg dat de opening in de neus ruim genoeg is om daar de rubbermotor door te vervangen. Dat doe ik door het carter van de stermotor uitneembaar te maken. Dat wordt dus anders dan de tekening aangeeft.

    Ik heb zojuist een foutje gemaakt, bij de roundels op de zijkant van de romp heb ik de rode band aan de buitenkant gedaan in plaats van blauw. Zo stond het ook op de tekening van Veron, maar dat begon er nu wel erg Frans uit te zien. Dus nu moet ik het rood weer verwijderen en daar een blauwe ring aanbrengen.
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Inmiddels heb ik de rode band verwijderd door hem met thinner los te weken en een blauwe aangebracht. Nu nog een perfecte cirkel van rood spanpapier maken, met een diameter van 5,5 mm. Ik heb al een idee hoe, maar ik zal het eerst eens proberen voordat ik het hier beschrijf.
     
  10. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Uhmm nog een vraagje maak je het rubber dus niet vast aan het houtje latje in de romp? Zoals op het onderstaand plaatje.


    _______________ <-- bovenkant elastiek
    \
    houte latje -> O
    _______________/ <-- Onderkant elastiek
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jawel, hij gaat wel om dat latje heen. Maar dat latje is niet vastgelijmd en kan dus uit de romp genomen worden waardoor het rubber verwisseld kan worden.
     
  12. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Laat me raden .....

    ..... een kantoorperforator (geeft rondjes van 5,5 mm, zojuist nagemeten!) :cool:


    [​IMG]
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Helemaal goed! Maar ik heb toch ook een andere manier gebruikt omdat de rondjes van 5,5 mm er net wat te krap uitzagen. Ik heb nu de achterkant van een 6,5 mm boortje gebruikt en die in de spanlak gedoopt. Hier een stukje rood tissue op gedaan en laten drogen. Dan met en schuurstokje de overstekende randjes losschuren en je hebt een rondje wat weer met wat thinner is af te weken van het boortje. Dit werkt allen als de achterkant van het boortje geheel vlak is, zonder mooi afgeronde randjes. Maar nu ben ik helemaal tevreden over de roundels!
     
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    iets bewerkelijker maar kennelijk effectief. We kunnen je niet van gebrek aan vindingrijkheid betichten Wout!
    Fijn dat de roundrels nu wel naar je zin zijn! Het was mij overigens opgevallen dat door de gegolfde vorm van het stansje van de perforator (het staafje dat het gaatje drukt) de cirkels niet perfect cirkelvormig zijn.
     
  15. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Ahha is ik neem aan dat je het balsa blokje dan wel wat extra verstevigd hebt met een extra plankje.
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier is mijn methode om het rode stipje in de roundel te maken. Ik heb de achterkant van een 6,5 mm boortje gebruikt en die in de spanlak gedoopt. Hier een stukje rood tissue op gedaan en laten drogen.

    [​IMG]

    Dan met een schuurstokje de overstekende randjes losschuren. Dit werkt alleen als de achterkant van het boortje geheel vlak is, zonder mooi afgeronde randjes

    [​IMG]

    Dan kan het stipje met thinner worden losgeweekt en op de roundel worden overgebracht.

    [​IMG]

    Hier zie je ook nog net een stukje van het instrumentenpaneel:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Amaaii,
    voor die gele heb je echt een dikke boor gebruikt dan!

    Gekheid Wout, mooi gemaakt en slimme oplossing!
    Cockpit is fraai. Plaatje verschaald en als printje uitgeknipt?
    Was ik ook van plan in de Comper maar ik zal hem moeten namaken, aan de hand van de volgende foto:
    http://arrobo.com/DSCF0082.JPG
     
  18. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    wil je een paar overzichtsplaatjes plaatsen ik ben namelijk de weg kwijt rond dit vliegtuig en ook vande cockpit
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteravond de roundels aan de onderzijde van de vleugel gemaakt, helemaal tevreden over het resultaat. Het model begint nu aardig voltooid te raken. Ik moet nog een cockpitkapje maken, een paar details aanbrengen en nog het neuslager en stermotor maken. Ik denk err over om met de airbrush de ailerons en roervlakken een beetje 3D effect te geven, maar eerst maar gewoon wat lijntjes trekken.
    Tuurlijk komen er nog foto's om het geheel duidelijk te maken, maar even geduld a.u.b.

    Deze fase is altijd een beetje spannend, ik ben toch niets vergeten?
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Om jullie een beetje wakker te houden is hier weer eens een plaatje van de wildcat. Dit zijn alle soorten vlaggen en roundels die ik op het model heb aangebracht. Elke roundel is weer anders, waarschijnlijk om een goede balans te hebben tussen zichtbaarheid en camouflage.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2010

Deel Deze Pagina