Wat ik me afvraag (en ik had het er onlang ook nog over met een kennis): waarom rijden de 1/10de on-road electro's met een vaste as vooraan in de 1/10de nitro auto's met een gear-diff? Werkt een gear-diff niet bij de electro auto's? Heeft dit te maken met de motor electro vs nitro, met de opbouw/breedte (190 vs 200mm) van de auto, de banden (rubber vs foam),...? Ik heb bvb een omgebouwde serpent 747, dus een serpent 747e. Hierin zitten zoals in de nitro een gear diff vooraan en achteraan maar voor de voorkant kan ik ook een vaste as of een one-way kiezen.
Vroeger nog wat rondjes met een NT1 van een maat gereden en die had ook gewoon een spool (vaste as) voor. Als je kijkt naar de dikte olie die ze in het voordiff kunnen stoppen wordt het al bijna een starre as. Toch helpt een diff als je vol remmend een bocht in stuurt, bij zulke krachten op de voorwielen wil het diff ondanks de dikke olie nog wel werken. En dan praat je over een half kilo zwaardere auto dan een electro, Een spool of een hele strakke diff geeft wel meer tractie op de voorwielen en dus een beter stuurgedrag en een stabielere aandrijving in de bochten. Bij electro speelt gewicht een rol Als je ziet hoe licht de totale aandrijflijn is maakt een spool of een diff wel degelijk een verschil. Maar een soepel kogeldiff of een lichte tandwiel diff aan de voorkant zie je niet meer.