Weet er misschien iemand hoe je het verschil in stroom opname kunt berekenen of is daar een tabel of zoiets voor. voorbeeld:Statisch meet ik 18 amp,na het vliegen neem ik de gemeten vliegtijd en de opgenomen stroom en blijk ik maar 15 amp te verbruiken. De vlucht is gehele tijd volgas gevlogen. jan
Hoi Jan, Een formule of tabel weet ik daarvoor niet. Wel dat de motorstroom tijdens de vlucht (behalve natuurlijk van hoeveel gas je geeft) afhankelijk is van onderandere de volgende zaken: -wat je doet tijdens de vlucht. Bijvoorbeeld: veel/weinig stijgen of dalen, veel/weinig bochtenwerk wel of geen en soort figuren -de aerodynamische eigenschappenvan je kist -soort en spoed van de prop -enz. enz. Lijkt mij moeilijk in een formule of tabel daarvoor te maken, maar in principe is alles mogelijk. :wink:
Jaren geleden heben ze dit van Elektro model eens gemeten met motoren aan een stok uit het autoraam. Het ging hier om 10 cellen aandrijvingen (voornamelijk voor zwevers). Verassend was dat het pas bij vrij hoge snelheden (boven 70 km/h) een afname van de stroom bleek te meten. Het programma motocalc werkt trouwens geeft trouwens heel fraai de toerentallen, stroom etc... voor diverse vliegsnelheden. Lijkt wel wat optimistisch, maar is beter dan een tabel. http://www.motocalc.com/
Even kijken. Geen zin om al te veel te rekenen. (motocalc is 30 dagen uit te proberen) ik reken even willekeurig met een astro 020 brushless, 6 celle 800AR, 5 x 4 prop Ik vind deze (motocalc) berekeningen redelijk optimistisch. stationair: 15A 17131rpm 340 gram trust 11 m/s 12.1A 18800 20 m/s 9.4A 20400 25 m/s 7.7A 21397 trust is helft van stationair 37 ms 3.3A 24000 65g trust (pitch speed) 43 m/s 1.1A 25000 (Duikvlucht. Geen trust. motor draait in weze onbelast) Er van uitgaande dat je niet zonder trust kan vliegen (bij hoge snelheid ook hoop weerstand), zal je duidelijk onder de pitchspeed blijven. Bij een gestroomlijnde kist kan voor horizontaal hard vliegen de stroom ten opzichte van stationair halveren. Opmerking: Voor snelle pylonracers gebruik je "vierkante" props als 5 x 5. Deze zijn stationair in stall, dus kan je niks zinnigs zeggen over de stroom. Stationair is de stroom vrij laag, bij iets meer snelheid neemt de stroom toe. bij een hoop snelheid weer af.
Kijk ook eens op: http://home.t-online.de/home/wgeck/ In zijn boek antrieb nach mass rekent hij met een stroomaname factor van 0.6 voor pylon kisten. (bij "gewoon" vliegen voor dat type vliegtuig. Voor andere soort vliegtuigen is het minder (geen zin om boek boven te pakken). Voor zwevers maar 0.9 keer stationair stroom. Hij levert ook software gebaseerd op praktische metingen. Als voorbeeld moet je maar eens in de laatste elektromodell kijken, daar staan wat voorbeelden "met de hand". Deze software heb ik niet (blijf niet bezig met software kopen :fuckyou2: ) Gebruik het meest ecalc aangevuld met schatting op basis van ervaring. Niets zo praktisch als een goede theorie, maar een lui mens gebruikt minder tools. Als je kip het handigst met je handen eet, dan gebruik je toch geen bestek (ik copieer deze ok even naar spreuk van de dag)
Wegens sluiting van "spreuk van de dag": Ik kreeg hier afgelopen zondag toch een ander idee bij .. :wink: kort samengevat volgens Vieg: -Hoe beter je prop qua efficientie afgestemd is op de vliegsnelheid hoe meer de stroom terugloopt tijdens de vlucht. -Hoe efficienter het toestel (hoe lager de weerstand), hoe efficienter de enrgie-omzetting van motoromwenteling naar voortbeweging plaatsvindt dus: hoe meer de stroom terugloopt tijdens de vlucht. nog kortere samenvatting: Hoe groter het snelheidsbereik van het airframe hoe meer de stroom terugloopt tijdens de vlucht vergeleken met stilstand.